اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

استقبال مشروط دانش‌آموزان از بازگشایی مدارس/ از ممنوعیت ورود موبایل به مدرسه تا روزهای پر امتحان

یکی از دانش‌آموزان گفت: من و دوستانم از حضوری شدن مدرسه، استقبال می‌کنیم و فکر می‌کنیم اتفاق خیلی خوبی است اما مسأله اینجاست که معلمان از فرصت بازگشایی مدرسه فقط برای امتحان گرفتن استفاده می‌کنند.

استقبال مشروط دانش‌آموزان از بازگشایی مدارس/ از ممنوعیت ورود موبایل به مدرسه تا روزهای پر امتحان

خبرگزاری فارس ـ گروه تعلیم و تربیت: مسؤولان وزارت آموزش و پرورش برای سال تحصیلی جاری یعنی 1401ـ1400، عزم خود را جزم کردند که مدارس را بازگشایی کنند و بر همین اساس با ستاد کرونا و وزارت بهداشت رایزنی کردند تا بهترین راهکار را انتخاب کنند.

اینکه باید مدارس بازگشایی شوند، جای هیچ شک و شبهه‌ای نیست و تقریبا اکثر متخصصان و کارشناسان بر این باورند که ماندن دانش‌آموزان در خانه با صدمات و آسیب‌هایی همراه بوده است و باید مدارس به سمت بازگشایی حرکت کنند.

بر همین اساس تمام برنامه‌ریزی‌ها منجر به تدوین الگوی بازگشایی مدارس شد و بر اساس این الگو مقرر شد که در سه مرحله، مدارس کشور دایر شوند؛ مرحله اول مدارس کم جمعیت و پرجمعیت عشایری و روستایی، کلاس اولی‌ها و درس‌های مهارتی هنرستان‌ها حضوری شد؛ قرار شده بود در مرحله دوم مدارس کمتر از 300 دانش‌آموز و در مرحله سوم مدارس بیش از 300 دانش‌آموز بازگشایی شوند.

برای بازگشایی هم چک لیست و برنامه طراحی شد تا هر مدرسه بر اساس برنامه ابلاغی برای بازگشایی مدرسه خود اقدام کند که تشکیل شورای سلامت مدرسه، یکی از این اقدامات بود.

البته در طول مسیر اجرای الگوی بازگشایی مدارس، شرایط کشور به سمتی پیش رفت که ستاد کرونا برنامه بازگشایی را تغییر داد و مقرر شد که از نیمه آبان، مدارس متوسطه دوم و از اول آذر، مدارس متوسطه اول و دبستان‌ها، فرایند بازگشایی خود را آغاز کنند.

* معلمان فقط امتحان می‌گیرند!

اکنون هم مدارس به سمت بازگشایی حرکت کردند؛ علیرضا کمرئی سخنگوی آموزش و پرورش در امر بازگشایی مدارس، اول آذر گفت: «تا کنون ۱۰۵ هزار آموزشگاه در کشور از نظر «رعایت اصول بهداشتی»، «مجوز بازگشایی» دریافت کرده‌اند و انتظار می‌رود تا پایان هفته آینده تمامی مدارس کشور مجوزهای لازم برای بازگشایی را دریافت کنند».

این موضوع موجب شد تا به سراغ برخی از دانش‌آموزانی که به مدرسه می‌روند، برویم و از حال و هوای این روزهای مدرسه بپرسیم.

هما دانش‌آموز پایه یازدهم شهرستان‌های استان تهران به خبرنگار فارس گفت: ما در کلاس‌مان به دو گروه تقسیم شدیم. یک گروه «شنبه و یکشنبه» و گروه دیگر «دوشنبه و سه‌شنبه و چهارشنبه» به مدرسه می‌آید البته هر هفته جای دو گروه تغییر می‌کند. ساعت کلاسی ما هم از 8 تا 12:30 است.

وی با گلایه از اینکه معلمان درس نمی‌دهند، افزود: من و دوستانم از حضوری شدن مدرسه، استقبال می‌کنیم و فکر می‌کنیم اتفاق خیلی خوبی است اما مسأله اینجاست که معلمان از فرصت بازگشایی مدرسه فقط برای امتحان گرفتن استفاده می‌کنند. یعنی ما فقط داریم امتحان می‌دهیم البته حل مسأله هم داریم اما از اصل موضوع که تدریس است، خبری نیست.

* معلمان فیلم‌های یک ساعته و نیم ساعته می فرستند!

این دانش‌آموز اضافه کرد: معلمان فیلم‌های تدریس را در گروه کلاسی در شبکه «شاد» می‌گذارند و بچه‌هایی که در خانه هستند باید ببینند و آنهایی که مدرسه بودند، بعد از ساعت مدرسه و وقتی به خانه برگشتند، باید این فیلم‌ها را ببینند.

وی ادامه داد: به نظر می‌آید بازگشایی مدارس فقط برای امتحان گرفتن است. در حالی که اگر قرار است آموزش مجازی باشد، امتحانش هم باید مجازی باشد مگر اینکه معلمان به ما درس بدهند. نه اینکه فایل بفرستند و ما خودمان درس را بخوانیم.

این دانش‌آموز پایه یازدهم اظهار کرد: معلمان فیلم‌های نیم ساعته و یک ساعته از آموزش می‌فرستند؛ یکبار باید فیلم‌ها را ببینیم و دوباره برای یادداشت و نکته برداری نگاه کنیم. حساب کنید چقدر زمان می‌برد. تازه تکالیفمان هم هست.

* صبح تا شب درس داریم و یک عالمه مشق!

مریم یکی دیگر از دانش‌آموزان پایه دهم شهرستان‌های استان تهران به خبرنگار فارس گفت: مدارس ما باز شده است و ما سه روز در هفته به مدرسه می‌رویم اما مسأله اینجاست که همش در حال درس خواندن هستیم چون معلمان خیلی تکلیف می‌دهند.

وی ادامه داد: اگر در مدرسه باشیم که باید امتحان بدهیم و اگر در خانه باشیم که معلم کلی تمرین می‌فرستد و زمان می‌دهد تا پاسخ دهیم. مثلا 20 سوال را ساعت 8 صبح می‌دهد و می‌گوید تا 9 یا 9:30 پاسخ دهید و برایم بفرستید.

این دانش‌آموز ادامه داد: ما دوست داریم مدرسه باز شود تا بتوانیم در کنار دوستان‌مان هم باشیم اما همش استرس امتحان و درس خواندن را داریم و این با آنچه درباره بازگشایی مدرسه تصور می‌کردیم، فرق دارد.

* باز هم ورود تلفن همراه به مدرسه ممنوع!

دانش‌آموزان نسبت به ورود تلفن همراه به مدرسه هم گلایه دارند و معتقدند که در حال حاضر تلفن همراه یک ابزار آموزشی شده است و نباید از ورود آن به مدرسه خودداری شود.

احمدرضا دانش‌آموزان پایه یازدهم به خبرنگار فارس گفت: از زمانی که کرونا آمده است، همه کارهای ما با تبلت و تلفن همراه انجام می‌شود و به نوعی تلفن همراه یکی از لوازم‌التحریر دانش‌آموزان شده است اما حالا به ما گیر می‌دهند که باید تلفن‌تان را به مدرسه نیاورید.

وی ادامه داد: همه فیلم‌های آموزشی که دبیران می‌فرستند و تکالیف داخلی گوشی است پس چرا ورود آن را به مدرسه ممنوع می‌کنند. الان گوشی تلفن مثل مدرسه برای ما می‌ماند.

* شاد همچنان با مشکلاتی مواجه است

در حالی که مدارس باز شده است اما این بازگشایی به معنای آموزش صرف حضوری نیست بلکه آموزش مجازی هم همچنان ادامه دارد و این در حالیست که دانش‌آموزان نسبت به آموزش مجازی گلایه‌هایی دارند.

آیدا دانش‌آموز کلاس چهارم شهرستان‌های استان تهران به خبرنگار فارس گفت: در آموزش مجازی، درس‌ها را یاد می‌گیرم اما باید مادرم هم کمکم کند؛ راستش درس‌ها را در مدرسه بهتر و زودتر یاد می‌گیرم.

وی درباره آموزش مجازی گفت: سرعت اینترنت گاهی کند می‌شود و نمی‌توانیم ارتباط برقرار کنیم ضمن اینکه اگر در صفحه چت گروه در «شاد» باشی، پیام‌های جدید گروه نمی‌آید؛ باید مدام خارج شوی و دوباره وارد شوی تا پیام‌ها را ببینی.

* بوفه مدارس بسته؛ سرویس بهداشتی هم بسته!

دانش‌آموزان نسبت به بسته بودن بوفه مدارس هم گلایه دارند که البته این بسته بودن بر اساس پروتکل‌های بهداشتی است.

سحر دانش‌آموز پایه یازدهم شهرستان‌های استان تهران در این خصوص گفت: ما از ساعت 8 تا 12 در مدرسه هستیم و فکر می‌کنم این درست نیست که بوفه مدرسه بسته شود. می‌توانند خوراکی‌های بسته بندی شده بهداشتی بفروشند چون ما اجازه خروج از مدرسه را هم نداریم.

وی با بیان اینکه فروش آب معدنی و مواد خوراکی بسته بندی شده چه ایرادی دارد که بوفه مدرسه تعطیل است؟، افزود: سرویس بهداشتی مدرسه ما در روزهای عادی باز بود اما روز پنج‌شنبه که فوق برنامه داشتیم، بسته بود. این موارد را به چه کسی باید بگوییم؟

علیرضا کمرئی سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در امر بازگشایی مدارس در این خصوص به خبرنگار فارس گفت: بازگشایی مدارس بر اساس پروتکل‌های بهداشتی است اما نظارت بر بازگشایی‌ها نیز انجام می‌شود.

به گزارش فارس، در صحبت با دانش‌آموزان به این نتیجه رسیدیم که آنها از بازگشایی مدرسه استقبال می‌کنند اما دوست دارند که در مدرسه هم درس بخوانند و هم با دوستان‌شان ارتباط داشته باشند؛ چیزی که در حال حاضر به دلیل شرایط کرونایی محروم هستند. اما برای درس دادن معلم، به نظر می‌آید می‌شود در نحوه برنامه‌ریزی مدارس، تغییراتی ایجاد کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول