اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت

از این شتاب‌دهنده مهم غافل نباشیم

برای پیشرفت در همه ابعاد از جمله اقتصاد، چاره‌ای جز اهتمام به شتاب‌دهنده ای بنام فرهنگ و سرمایه گذاری در این حوزه نداریم.

از این شتاب‌دهنده مهم غافل نباشیم

خبرگزاری فارس-یادداشت، مهدی فضائلی: ساموئل هانتینگتون در پیشگفتار کتاب «اهمیت فرهنگ» با اشاره به اطلاعات اقتصادی دو کشور غنا و کره جنوبی مربوط به اوائل دهه ۱۹۶۰ و مقایسه آن با اطلاعات در سه دهه بعد یعنی اوائل دهه ۱۹۹۰، می‌گوید: «بسیار متعجب شدم که اقتصاد این دو کشور در آن زمان چقدر شبیه به یکدیگر بودند... ۳۰ سال بعد کره جنوبی به یک قدرت اقتصادی تبدیل شد که چهاردهمین اقتصاد بزرگ جهان در زمینه های شرکتهای فراملیتی،صادرات اتوموبیل، تجهیزات الکترونیکی و دیگر تولیدات پیشرفته به شمار می رفت...چنین تغییراتی در غنا...هرگز رخ نداده بود».

سپس هانتینگتون در تبیین این فاصله اعجاب‌انگیز می نویسد: «بدون شک عوامل مختلفی در این زمینه  دخالت داشته اند اما به نظر می رسد که فرهنگ نقشی عمده را در این تبیین بر عهده دارد».
از نگاه هانتینگتون ارزش بالا برای صرفه جویی، کار سخت، سرمایه گذاری، آموزش و نظم موجب پیشی گرفتن سریع کره جنوبی از کشور هم ردیف خود غنا بوده است، ارزش های فرهنگی که غنا از آنها بی بهره یا کم بهره بوده است.

امروز جوامع بشری و از جمله جامعه خودمان، به شدت درگیر مشکلات اقتصادی و معیشتی است و تلاش می کند برای حل این مشکلات یا کاهش آنها راه حلی بیابد.

در میان راه حل ها اما، فرهنگ در عین مؤثرترین بودن،مظلوم‌ترین و مغفول ترین راه حل هاست چرا که در لایه های زیرین قرار دارد و درک و فهم آن به خرد و نگاهی نافذ نیاز دارد!

ضمنا" تغییرات و اصلاحات فرهنگی، زمانبر است و دستیابی به آن در کوتاه مدت میسر نیست و این زمان‌بر بودن،خود حوصله و صبر می خواهد که با "عجول" بودن انسان سازگار نیست.

سرعت و شتابزدگی،بیش از گذشته جزو ویژگی های انسان معاصر شده است و نشانه های آنرا در جای جای زندگی خود شاهدیم؛ به رفتارهایمان در فضای مجازی نگاه کنید!

چقدر حوصله خواندن متن،  خصوصا" متن های بلند را داریم؟ چقدر حاضریم حتی برای ویدئو های بلند وقت صرف کنیم؟

اصلا" غالب پلت فرم های موجود چقدر به محتواهای بلند اجازه عرض اندام می دهند؟
اینها همگی ضمن اینکه خودشان فرهنگ سازی می کنند به شدت عرصه را برای کار فرهنگی مبنایی تنگ کرده است.

چه باید کرد؟

آیا با رویگردانی ما از فرهنگ و غفلت از کارهای فرهنگی صحیح، از اهمیت فرهنگ کاسته خواهد شد یا نقش آفرینی واقعی فرهنگ از بین خواهد رفت؟ هرگز!

رهبر حکیم انقلاب اسلامی که بدون تعارف، دغدغه مندترین مسئول نظام در حوزه فرهنگ بوده و هستند بتازگی اعضای جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی را تعیین فرمودند و مجددأ کوتاه اما دقیق و عمیق، تأثیر گذاری فرهنگ را مجددا" اینگونه یادآور شدند.

《فرهنگ، جهت دهند‌ه‌ همه‌ی اقدامهای اساسی و زیر بنائی جوامع بشری و شتاب‌دهنده یا کُندکننده‌ی آن است.》

رهبر انقلاب در ادامه، تحقق این جهت دهنده بودن و شتاب بخشی فرهنگ را در گرو دو چیز می دانند:
۱) ارتقاء نگاه و احساس مسئولیت متصدیان فرهنگی و نخبگان و فعالان عرصه‌های گوناگون کشور به مقوله‌ی فرهنگ و پدیدآمدن این باور عمیق که فرهنگ‌سازی در هریک از اجزاء تمدّنی جامعه، برترین وسیله‌ی پیشرفت و موفقیت آن و بی‌نیازکننده از ابزارهای الزام‌آور و تحکّمی است.

۲)نیاز شاکله و آرایش عمومی فرهنگ در همه‌ی بخشهای گسترده‌ی آن به نظم و محتوای انقلابی.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای سپس "محتوای انقلابی" را یگانه وسیله‌ی مصون‌سازی فرهنگ عمومی کشور در برابر هجوم فرهنگی و رسانه‌ئی برنامه‌ریزی شده‌ی بیگانگان بدخواه معرفی می کنند.

به هر حال، برای پیشرفت در همه ابعاد از جمله اقتصاد، چاره‌ای جز اهتمام به شتاب‌دهنده ای بنام فرهنگ و سرمایه گذاری در این حوزه نداریم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول