اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

چای قندپهلو مهمان امام رضا (ع)/ فعالیت سومین چایخانه حضرتی+عکس و فیلم

سومین چایخانه حضرت رضا (ع) در باغ رضوان حرم مطهر رضوی احداث و به ارائه خدمت به زائران و مجاوران آستان قدس رضوی می‌پردازد.

چای قندپهلو مهمان امام رضا (ع)/ فعالیت سومین چایخانه حضرتی+عکس و فیلم

خبرگزاری فارس- گروه حج و زیارت و وقف- مهدی احمدی: سومین چایخانه حضرت رضا (ع) در باغ رضوان حرم مطهر رضوی احداث و به ارائه خدمت به زائران و مجاوران آستان قدس رضوی می‌پردازد.

افتتاح سومین چایخانه حضرتی در باغ رضوان

این چایخانه سومین چایخانه حرم مطهر امام رضا (ع) است و پیش از این اولین چایخانه حرم در صحن جامع پیامبر اعظم (ص) ورودی صحن کوثر، دومین چایخانه در صحن غدیر حرم مطهر رضوی و اکنون هم سومین چایخانه در باغ رضوان حرم مطهر کار خود را آغاز کرد.

 

 

مشارکت خیران و ناذران در تأمین هزینه‌های چایخانه

فعالیت چایخانه‌های حرم مطهر امام رضا (ع) از همان ابتدا با استقبال بالای مخاطبان مواجه شد، استقبال هم در صرف چای و هم در مشارکت در این امر زیبا و امروز بیشتر هزینه‌های چایخانه‌های متبرک رضوی توسط خیران و ناذران گرامی تأمین می‌شود.

تعطیلی چایخانه حضرتی با شیوع کرونا/ کار احداث دیگر چایخانه‌ها ادامه دارد

اما با شیوع ویروس کرونا فعالیت چایخانه حضرت رضا (ع) به حالت تعلیق درآمد و این مکان تعطیل شد، البته موضوع احداث دیگر چایخانه‌ها همچنان در دستور کار بود اما تنها چایخانه فعال حرم تعطیل شد. با کاهش موج کرونا و در ایام دهه کرامت در سال ۱۳۹۹ چایخانه حضرت رضا (ع) کار خود را مجدداً آغاز کرد، اما در ادامه و با شیوع موج جدید یک بار دیگر این مکان تعطیل شد.

با این حال همان‌طور که مطرح شد کار احداث دو چایخانه دیگر در صحن‌های کوثر و باغ رضوان ادامه یافت و سال گذشته دومین چایخانه متبرک حرم رضوی در صحن غدیر حرم رضوی افتتاح شد و سومین چایخانه هم اخیراً در باغ رضوان حرم رضوی احداث و افتتاح شد.

آغاز بکار مجدد چایخانه‌های حرم با کاهش کرونا و سبز شدن وضعیت مشهد

اما با انجام واکسیناسیون و کاهش اپیدمی کرونا و سبز شدن وضعیت مشهد دو چایخانه حرم در صحن جامع پیامبر اعظم (ص) و صحن غدیر به ارائه خدمات پرداختند و امروز سومین چایخانه حرم مطهر رضوی هم افتتاح و همه‌روزه پذیرای زائران و مجاوران آستان امام رضا (ع) است.

ارائه روزانه ۲۵ هزار لیوان چای در هر چایخانه حرم رضوی

امین بهنام معاون خدمات زائران حرم مطهر امام رضا (ع) درباره فعالیت جدید حرم رضوی می‌گوید: چایخانه باغ رضوان به عنوان سومین چایخانه حرم امام رضا (ع) در کنار دو چایخانه دیگر همه روزه از ساعت ۱۵ تا ۲۱ با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی پذیرای زائران و مجاوران در صحن و سرای رضوی است و روزانه به طور میانگین روزانه ۲۵ هزار لیوان چای شیرین متبرک در آن توزیع می‌شود، همچنین دیگر چایخانه‌های حرم نیز با همین ظرفیت پذیرای زائران و مجاران امام رئوف هستند.

مصرف روزانه ۲۰ کیلو چای و ۴۰۰ کیلو شکر در هر چایخانه

برای آماده‌سازی این تعداد چای روزانه حدود ۲۰ کیلو چای و ۴۰۰ کیلوگرم شکر در هر چایخانه استفاده می‌شود که توسط ۱۲۰ خادم این خدمات ارائه می‌شود، البته به جز چای انواع دم‌نوش‌های گیاهی هم در چایخانه‌های حضرت رضا (ع) توزیع می‌شود.

رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در چایخانه‌ها

رعایت دستور‌العمل‌های بهداشتی در چایخانه موضوع دیگری است که از معاون خدمات زائران حرم مطهر امام رضا (ع) جویا شدیم و وی در این رابطه گفت: سرو چای با رعایت کامل دستورالعمل‌‌های بهداشتی از سوی خادمان و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی بین زائران و مجاوران با تشکیل صف‌های منظم و مجزای خواهران و برادران زیر نظر خادمان سلامت در این چایخانه‌ها انجام می‌شود.

در این امر خیر مشارکت کنید

امکانات داخل چایخانه‌ها همچون سماورها، قوری‌ها و استکان‌ها با مشارکت ناذران و خیران حرم مطهر رضوی تهیه شده است، همچنین عموم خیران می‌توانند در فعالیت چایخانه‌‌های حضرت رضا (ع) و تهیه اقلام مورد نیاز ‌همچون چای، شکر، لیوان یک‌بار مصرف و... به صورت حضوری و غیرحضوری از طریق درگاه‌های دریافت نذورات آستان قدس رضوی مشارکت کنند.

علاقه‌مندان به مشارکت در این امر خدا پسندانه می‌توانند از طریق کد دستوری #۸* و انتخاب گزینه کمک به چایخانه نذورات را خود را در این زمینه واریز کنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول