اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

تأکید وزیر خارجه ازبکستان بر ترسیم نقشه راه همکاری‌ها با ایران

وزیر خارجه ازبکستان در دیدار با همتای ایرانی در حاشیه نشست سران اکو در عشق آباد بر لزوم ترسیم نقشه راه برای همکاری‌های فیمابین ‌و ارتقای مناسبات دوجانبه تأکید کرد.

تأکید وزیر خارجه ازبکستان بر ترسیم نقشه راه همکاری‌ها با ایران

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران شنبه شب در حاشیه پانزدهمین نشست سران سازمان همکاری اقتصادی اکو با «عبدالعزیز کامل اف» وزیر امور خارجه ازبکستان دیدار کرد.

* آمادگی ایران برای برگزاری نشست کمیسیون مشترک همکاری های دو کشور در آینده نزدیک 

امیرعبداللهیان در این دیدار با مرور روابط جمهوری اسلامی ایران و ازبکستان در حوزه‌های مختلف سیاسی، فرهنگی و اقتصادی، ضرورت گسترش مناسبات در مسیر منافع دو کشور را مورد تاکید قرار داد و آمادگی کشورمان را برای برگزاری نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های دو کشور در آینده نزدیک به اطلاع همتای خود رساند.

وی همچنین ضمن تایید نظر وزیر خارجه ازبکستان در زمینه لزوم ترسیم نقشه راه برای همکاری‌های فیمابین، این اقدام را عاملی برای جهت دهی و شتاب بخشی به روابط دو کشور خواند. 

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان دیدار روسای جمهور دو کشور در حاشیه پانزدهمین نشست سران در عشق آباد را نقطه عطفی در مسیر توسعه مناسبات و همکاری های فیمابین برشمرد.

امیرعبداللهیان در حوزه همکاری‌های چندجانبه در منطقه در موضوعات مختلف از جمله آب، حمل و نقل و ترانزیت نیز آمادگی ایران را برای همکاری با ازبکستان به منظور کار با دیگر کشورها مورد تاکید قرار داد.

* گفتگو درباره ا‌وضاع افغانستان و مذاکرات وین 

اوضاع افغانستان، آوارگان افغانستانی در پی وضعیت اخیر در این کشور، تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران در زمینه بر قراری دولتی فراگیر در افغانستان و متشکل از اقوام مختلف، نتایج گفت‌وگوهای انجام ‌شده با همتایان از دیگر کشورها در این خصوص و همچنین تشریح دیدگاه و تحرکات ایران درباره مذاکرات وین به منظور رفع تحریم‌های ظالمانه و یکجانبه غیرقانونی آمریکا و جدیت جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به توافقی خوب، فوری و همراه با حسن نیت به شرط بازگشت همه طرف‌ها به تعهدات خود و لغو تحریم‌های اعمال شده، بی اعتمادی نسبت به آمریکا، همکاری نزدیک ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از دیگر موضوعات مطرح شده از سوی امیرعبداللهیان در این دیدار بود.

به گزارش فارس، مذاکرات ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به منظور رفع تحریم‌های آمریکا قرار است روز دوشنبه هشتم آذر ماه در وین برگزار شود و علی باقری معاون سیاسی وزیر خارجه بدین منظور دیروز (شنبه) در رأس هیأتی وارد وین شد. (اینجا بخوانید)

* دیدگاه نزدیک ایران و ازبکستان درباره افغانستان 

عبدالعزیز کامل اف وزیر امور خارجه ازبکستان نیز در این دیدار با قدردانی از مهمان نوازی ایران در سفر اخیرش به تهران به منظور شرکت در دومین نشست همسایگان افغانستان و با اشاره به روابط دوجانبه، آمادگی کشورش را برای شرکت در نشست کمیسیون مشترک همکاری‌ها مورد تاکید قرار داد.

گفتنی است وزیر خارجه ازبکستان آبان ماه سالجاری ضمن سفر به تهران در دومین نشست همسایگان افغانستان شرکت و با امیرعبداللهیان دیدار و گفت‌وگو کرد. وزیر خارجه ازبکستان در آن دیدارخواستار استفاده از ظرفیت‌های ترانزیتی بندر چابهار شد.(اینجا بخوانید)

کامل اف در دیدار شنبه شب بر ضرورت ارتقای مناسبات دوجانبه با جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد.

وزیر خارجه ازبکستان همچنین دیدار امروز (یکشنبه) روسای جمهور دو کشور را بیانگر روابط حسنه فیمابین برشمرد.

این دیپلمات ارشد ازبکستانی همچنین دیدگاه دو کشور در موضوع افغانستان را به یکدیگر نزدیک دانست.

کامل اف همچنین همکاری‌های فیمابین دو کشور با دیگر کشورهای منطقه را مورد تأکید قرار داد.  

امیرعبداللهیان ریاست دوره‌ای ازبکستان در سال جدید میلادی بر سازمان همکاری اکو را تبریک گفت و همتای ازبکستانی نیز نسبت به استفاده از تجربه غنی ایران در حوزه اکو ابراز امیدواری کرد.

گفتنی است پانزدهمین نشست سران سازمان همکاری اقتصادی اکو امروز (یکشنبه) در عشق آباد پایتخت ترکمنستان برگزار می‌شود و آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور شب گذشته بدین منظور وارد عشق آباد شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول