اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

ابراز خرسندی وزیر خارجه جمهوری آذربایجان از تحولات مثبت پیش آمده در روابط با ایران

وزیر خارجه جمهوری آذربایجان در دیدار با امیرعبداللهیان در عشق آباد از تحولات مثبت پیش آمده در روابط دوجانبه ابراز خرسندی کرد و انجام پروژه‌های مشترک بین دو کشور و با مشارکت دیگر کشورهای همسایه را مهم خواند.

ابراز خرسندی وزیر خارجه جمهوری آذربایجان از تحولات مثبت پیش آمده در روابط با ایران

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که به همراه آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان برای شرکت در پانزدهمین نشست سران سازمان همکاری اقتصادی اکو در عشق آباد به سر می‌برد، شنبه شب با «جیحون بایراموف» وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان دیدار کرد.

پانزدهمین نشست سران اکو امروز در ترکمنستان برگزار می‌شود و آیت‌الله رئیسی شب گذشته بدین منظور وارد ترکمنستان شد و با قربانقلی بردی محمداف همتای ترکمنستانی خود دیدار کرد.

دو وزیر خارجه همچنین در خصوص موضوعات مورد علاقه دو کشور به گفت‌وگو و تبادل نظر پرداختند.

وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی،  فرهنگی و رسانه‌ای و سطوح مسئولان اعم از روسای جمهور، وزرای امور خارجه و مسئولان کمیسیون مشترک همکاری‌ها را با اهمیت خواند و سفر اخیر معاون نخست وزیر و رئیس آذربایجانی کمیسیون مشترک همکاری‌ها به تهران را مثبت ارزیابی کرد.

لازم به ذکر است معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان اخیرا به تهران سفر و با امیرعبداللهیان دیدار کرد.

امیرعبداللهیان همچنین دیدار امروز (یکشنبه) آیت‌الله رئیسی و الهام علی اف روسای جمهور ایران و جمهوری آذربایجان را بیانگر مسیر صحیح دیپلماسی خواند.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در پاسخ به قدردانی همتای آذربایجانی خود در خصوص رای مثبت جمهوری اسلامی ایران برای انتخاب این کشور در شورای اجرایی یونسکو، عضویت جمهوری آذربایجان در این شورا را تبریک گفت و ضرورت همکاری‌های بین‌المللی دو کشور را مورد تاکید قرار داد.

وضعیت آوارگان افغانستانی در پی تحولات اخیر در این کشور و تشریح آخرین تحولات مرتبط با گفت‌وگوهای وین از دیگر موضوعات مورد گفت‌وگوی امیرعبداللهیان در این دیدار بود. 

گفتنی است مذاکرات وین بین ایران و گروه ۱+۴ با هدف رفع تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی آمریکا قرار است روز دوشنبه در پایتخت اتریش برگزار شود.

* استقبال ایران از برگزاری نشست سه جانبه روسیه، جمهوری آذربایجان و ارمنستان در سوچی

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران همچنین در این دیدار از برگزاری نشست سه جانبه روسیه، جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان در سوچی استقبال کرد و آن را اقدامی مهم، مؤثر و سازنده در جهت خروج منطقه از  بحران برشمرد.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد اینگونه روندهای مبتنی بر خواست و توانمندی‌های کشورهای منطقه با پیشرفت و موفقیت همراه باشد.

* ابراز خرسندی از تحولات مثبت پیش آمده در روابط ایران و جمهوری آذربایجان

«جیحون بایراموف» وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از تحولات مثبت پیش آمده در روابط در پی برخی سوء تفاهمات شکل گرفته، سفر معاون نخست وزیر و رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی آذربایجان به ایران را در چارچوب عملیاتی کردن توافقات فیمابین با اهمیت خواند.

وی همچنین انجام پروژه‌های مشترک بین دو کشور و با مشارکت دیگر کشورهای همسایه را مهم خواند و از آمادگی برای اجرایی کردن این پروژه‌ها خبر داد.

به گزارش فارس، وزرای خارجه دو کشور چندی پیش هم تلفنی گفت‌وگو کرده بودند. 

وزیر خارجه جمهوری آذربایجان ۱۵ آبان در تماس تلفنی با همتای ایرانی با بیان اینکه نباید اجازه داد دیگران از سوءتفاهمات بین دو کشور استفاده کنند، تأکید کرد که هرگونه سوءتفاهمی باید در محیط دوستی و برادری حل و فصل شود و باکو آماده گسترش همه جانبه روابط است. (اینجا بخوانید)

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول