اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

قالیباف: آب، اقتصاد و جمعیت سه اولویت کشور هستند

رئیس مجلس با اشاره سه موضوع اقتصاد، جمعیت و آب به عنوان اولویت‌های کشور گفت: امروز ما در کشور سه مشکل داریم که بایستی با اولویت به آن رسیدگی کرد.

قالیباف: آب، اقتصاد و جمعیت سه اولویت کشور هستند

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی امروز (یکشنبه 7 آذر) در نشست مشترک نمایندگان مجلس و مسئولان عالی قضایی اظهار داشت: داشتن روحیه میدانی و جهادی برای پیگیری موضوعات در صحن مجسل، بسیار مهم است و این ظرفیت در قوا وجود دارد که بتوانیم طرح تحول، ساختار اقتصادی را همه قوا به صورت مشترک با یکدیگر پیگیری کرده و آن را ارتقا دهیم.

وی افزود: نمی‌توانیم بگوییم که 60 یا 70 مشکل در کشور وجود دارد، بلکه مشکلات متعددی است، البته باید با همدلی سه قوه به ویژه در رأس قوا به فهم مشترک در موضوعات برسیم تا بتوانیم بر مشکلات فائق آییم ضمن اینکه لازم است به فهم مشترک در اولویت‌ها برسیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امروز ما در کشور سه مشکل داریم که بایستی با اولویت به آن رسیدگی کرد که مشکل اول، مشکل اقتصادی و سپس مشکل آب و جمعیت است. این در حالی است که در برخی از نقاط کشور و در برخی روستاها با تانکر آب شرب به آنها می‌رسانند. همچنین در بحث جمعیت هم بحث موالید، مهاجرت و اختلاف طبقاتی مطرح است که متأسفانه هر روز این اختلاف طبقاتی بیشتر شده و شاهد آن هستیم که این ناترازی‌ها که زائیده تصمیمات همه ماست کشور را دچار ناترازی کرده است.

وی گفت: وقتی  مسئولان از حل مشکلات اقتصادی حرف می زنند باید در کشور تولید ثروت کند اگر تولید ثروت با تصمیم‌های ما ایجاد نشود مشکلات اقتصادی و نقدینگی لجام گسیخته هم مهار نمی شود.

قالیباف تاکید کرد: برای نظارت دقیق نیازمند شفاف سازی، هوشمندسازی و مردمی سازی هستیم. اگر این کار را به درستی انجام دهیم خروجی آن کارآمدسازی نظام حکمرانی است.

وی ادامه داد: بحثی که تحت عنوان «سوت زنی» مطرح شد در واقع مبارزه با فساد از طریق حمایت از افشاکنندگان فساد بود. ۵۵ درصد فساد در دنیا از همین طریق کشف شده است و تنها ۴۵ درصد فساد از طریق دستگاه‌های دولتی در دنیا کشف می‌شود. در این زمینه قوانین مهمی در همه کشورهای دنیا وجود دارد که باید در کشور ما نیز در این زمینه قانونگذاری شود.

رئیس مجلس تاکید کرد: ۷ دستگاه، مسئول نظارت بر اجرای قوانین هستند؛ یکی از منکرات بزرگ در کشور، اجرانشدن قانون و یا بد اجرا کردن آن است.

قالیباف با تأکید بر اینکه اگر از خصوصی سازی، فساد بیرون می آید باید مورد بررسی قرار گیرد، گفت: اگر از ابتدا این فساد بررسی می شد شاهد ضربه خوردن به بیت المال نبودیم. اگر جلوی فساد در این مرحله گرفته نشود، فساد به بخش سیاسی و رقابت‌های انتخاباتی تسری پیدا می‌کند که الان شاهد هستیم برخی افراد فضای غیراخلاقی ایجاد می‌کنند که گویا همه مسئولان مفسد هستند، در حالی که این کارشان غلط و غیراخلاقی است.

وی بر اهمیت موضوع دارایی‌های غیرمولد در اقتصاد تاکید کرد و ادامه داد: این دارایی‌ها در همه سازمان‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی وجود دارد و باید با کار سیستمی این دارایی‌های غیرمولد به دارایی مولد تبدیل شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی بر اهمیت نظارت منسجم و هماهنگ میان مجلس و قوه قضاییه تأکید کرد و گفت: در مجلس بسیاری از گزارش‌ها در قالب ماده ۲۳۴ آماده می شود و ما این شکایت ها را به قوه قضاییه ارجاع می دهیم که باید با اولویت رسیدگی شود اما متاسفانه گاهی اوقات اتفاق خاصی رخ نمی دهد و رسیدگی نمی شود.

قالیباف ادامه داد: اگر به دنبال هماهنگی اثربخش میان قوه قضاییه و مجلس هستیم، پیشنهاد می‌کنم یک کمیسیون مشترک مداوم و مستمر بین مجلس و قوه قضاییه شکل گیرد تا پیگیری‌ها را انجام دهد و در نهایت باید خروجی این کمیسیون مشترک در جلساتی که بین مجلس و قوه قضاییه به صورت مشترک تشکیل می شود، ارائه شود.

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول