اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

زندگی  /  آداب زندگی

مادران خسته بخوانند/ غصه لباس و در و دیوار کثیف را نخورید!

رسیدگی به امورات بچه ها از یک سو و ناخشنودی خود مادرها از موارد متعدد در زندگی باعث می شود که آنها گاها احساس خستگی، افسردگی و بی انگیزگی در زندگی داشته باشند. رعایت خیلی موارد ساده در زندگی باعث می شود که مادرها انرژی بیشتری داشته و به بچه ها نیز منتقل کنند.

مادران خسته بخوانند/ غصه لباس و در و دیوار کثیف را نخورید!

گروه خانواده: همه مادران پس از طی دوران 9 ماهه بارداری، زایمان و بعد هم رسیدگی های ابتدایی به دنیا آمدن بچه تا رشد و نمو او، ممکن است دچار خستگی و حتی افسردگی و بی انگیزگی شوند. به ویژه مادرانی که قبلا کار بیرون از منزل داشتند و حال می بایست پرستار بیست و چهار ساعته یک بچه ای باشند که مدام نیاز به مراقبت از لحاظ پوشاک، غذا و خواب دارد.

در مدت نوزادداری، مادران ممکن است در کنار همه این خستگی ها با چالش هایی هم به لحاظ فضای زندگی و نحوه ارتباط نوزاد با فضای خانه و دیگران روبه رو شوند که خستگی آنها را چند برابر کند. در این گزارش تصمیم داریم چند نکته ای که باعث ناراحتی و خستگی بیشتر مادران می شود را مرور کرده و به آنها آموزش دهیم که چطور نسبت به آنها واکنش نشان داده یا بی تفاوت باشند. 

 

1-غصه لوازم خانه را نخورید

یکی از این چالش هایی که درباره اش صحبت کردیم، همین ارتباط بچه با فضای داخل خانه، لوازم، دیوارها، یخچال و سایر لوازم آشپزخانه و اتاق ها است. بهرحال نوزادها تا به راه بیوفتند و به قول معروف عقل رس شوند، ممکن است، خراب کاری هایی هم در خانه و زندگی انجام دهند که باعث ناراحتی و هزینه برای والدین شود. 

مسئله این است که مادر در این دوران به جای اینکه غصه لوازم خانه را بخورد از بچگی  کردن فرزندش لذت ببرد. پس خطاب به همه مادرها که در این دوران به سر می برند، باید بگویم که غصه لوازم خانه را نخورید! بچگی فرزند خود را فدای چیزهایی که با پول قابل حل هستند، نکنید. 

در این زمینه راهکارهایی هم وجود دارد مثل اینکه اگر فرزندتان یاد گرفته خط و نقاشی روی دیوار بیاندازد، بهتر است کاغذهای بزرگ روی دیوار بچسبانید یا با رنگ انگشتی در حمام با هم نقاشی کنید.

پس اگر زمانی شروع به نشخوار فکری در این زمینه کردید، به خودتان بگویید: بیخیال در و دیوار، فوقش چند سال دیگر رنگ می کنید یا کاغذ دیواری را تغییر می دهید. شاید هم فرزندتان یکی مثل پیکاسو شود، از کجا می دانید؟


 

 

2-بچه ای که کثیف کاری نکند، بچه نیست!

دیگر چالش و ناراحتی مادرهای خسته کثیف کاری لباس های بچه ها است. همه مادرها می دانند که در طول روز بچه ها چندین دست لباس باید عوض کنند چون لباس ها با هر غذا خوردن یا هر میان وعده و یا حتی یک شیر ساده خوردن یا چهاردست و پا رفتن بچه ها کثیف می شود. 

پس بچه ای که لباسش را کثیف نکند،کفشش را گلی نکند و ریخت و پاش نداشته باشد، بچه سالمی نیست@ این را خیلی را قدیمی ترها را می گفتند. به جای اینکه اعصاب خودتان را پای لباس بچه ها بگذارید و آنها را هم ناراحت و غمگین کنید، راهکارش این است که لباس نخی  ارزان قیمت تری تن فرزندتان بکنید که با خراب و کثیف شدنش دلتان نسوزد و وسواس کمتری نشان دهید.

پس این رفتار اشتباهی است که مادر پس از ناراحتی از کثیف شدن لباس بچه واکنش منفی و عصبانی نشان داده و به او بگوید که : دیروز لباساتو شستم این چه وضعشه؟ آخه تو چقدر شلخته ای؟ چقدر بگم لباساتو تمیز نگه دار؟

شاید الان مادرها اعتراض کنند که الان مگر لباس ارزان قیمت هم پیدا می شود؟ بله به نسبت قیمت ها می توان لااقل برای بازی و منزلی بچه ها لباس های ارزان قیمت تری تن آنها کرد.

 

3-به خودتان برای کارهای منزل سخت نگیرید

یکی از دغدغه های مادرها این است که با این بچه چطور غذا درست کنند؟ یک زمانی آشپزی خوبی داشتند، کیک و شیرینی درست می کردند، مهمان دعوت می کردند اما حال چی؟

قرار نیست شما در آشپزی، قنادی، تمیزی، خیاطی و همه چیز همزمان بهترین و کامل ترین باشید!

بهترین راه این است که به خودتان سخت نگیرید! گاهی اجازه دهید خونه به هم ریخته باشد البته برای بچه دارها به هم ریختگی کاملا طبیعی است! اما به خودتان فشار نیاورید که بعدا عصبی شوید. این دوران هم خواهد گذشت.

 

4-برای خودتان خرید کنید

گاه پیش می آید که مادر و پدرها بعد از بدنیا آمدن بچه ها دیگر برای خودشان هزینه نمی کنند مثلا سالها گذشته و کفش و کیف درب و داغانی مادر دارد اما مدام برای بچه لباس های شیک می خرد. 

بچه ای که نبیند مادرش برای خودش ارزش قائل می شود، هیچ وقت یاد نمی گیرد که به خودش هم اهمیت بدهد. 

بهتر است هر چند وقت یکبار برای دل خودتان و آنطور که نیاز و تمایل دارید، خرید کنید مخصوصا بانوانی که دختر بچه دارند، خیلی اثرگذار است. پس اینطور نباشد که موقع خرید بگویید حالا بعدا برا خودم خرید میکنم و کفشی که لازم دارم را می خرم. عوضش برای بچه عروسک می خرم و او خوشحال می شود! این اشتباه است. چون همین برطرف نکردن نیازهایتان باعث عصبی شدن و ناخوشنودی شما از زندگی می شود.

 

5-با بچه ها همدلی کنید

زمان هیجانات عاطفی بچه‌ها فقط لازم است با آنه همدلی کنید آنها خیلی وقت ها فقط به درک شدن نیاز دارند نه سرزنش و ملامت شما. بنابراین بهتر است با گفتن جملاتی مثل درکت می کنم، حل داری یا می فهمتت با او همدلی کنید.

از اینطور حرف زدن مثل اینکه: «چند بار بگم چشمات رو باز کن؟» جلوگیری کنید چون عزت نفس بچه ها را هدف قرار میدهد و باعث ناخوشنودی خود شما از نحوه فرزندپروری تان می شود. خیلی اوقات پیش می آید که مادرها به خاطر اینکه احساس میکنند مادر خوبی نیستند، حس و حالی خوبی در زندگی ندارند بنابراین بهتر است کارهایی که باعث حال خوب شما می شود را بیشتر تمرین کنید.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول