اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

احتمال کمبود سرم ضد عقرب و مار در سال آینده / ثبث سالانه 60 هزار مورد عقرب‌زدگی

رئیس گروه مدیریت بیماری‌‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت گفت: به طور میانگین سالانه حدود 60 هزار مورد عقرب‌زدگی و 6 هزار مورد مارگزیدگی در کشور گزارش و ثبت می‌شود.

احتمال کمبود سرم ضد عقرب و مار در سال آینده / ثبث سالانه  60 هزار مورد عقرب‌زدگی

بهزاد امیری، رئیس گروه مدیریت بیماری‌‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس ضمن هشدار درخصوص احتمال کمبود پادزهر عقرب زدگی و مارگزدیگی در سال آینده اظهار داشت: به طور میانگین سالانه حدود 60 هزار مورد عقرب‌زدگی و 6 هزار مورد مارگزیدگی در کشور گزارش و ثبت می‌گردد. که البته این آمار به صورت متوسط است و سال به سال متفاوت است.

وی افزود: برای درمان هر مورد عقرب‌زدگی، حدود 2 تا 3 آمپول سرم پادزهر عقرب و برای هر مورد مارگزیدگی حدود 10 تا 15 آمپول سرم پادزهر مار استفاده می‌شود. بر این اساس می‌توان برآورد کرد که سالیانه حدود150 هزار آمپول سرم پادزهر عقرب و 60 تا 90 هزار آمپول سرم پادزهر مار نیاز داریم.

به گفته امیری،  تا سال 97 برنامه پیشگیری و کنترل گزش جانوران زهرآگین تحت مدیریت بیماری‌های غیرواگیردار بود. ولی از آن سال تاکنون، مسئولیت مدیریت برنامه به مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر و گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان سپرده شد.

وی تصریح کرد: تا چند سال پیش، فقط موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی اقدام به تولید این سرم‌ها می‌کرد ولی در سال‌های اخیر، بخش خصوصی نیز به فناوری تولید این مواد بیولوژیک دست یافته است. 

امیری ادامه داد: تهیه سرم‌ها به صورت سهمیه بندی میان تامین کنندگان، تقسیم شده و هر تامین کننده متعهد به تولید و تحویل سهمیه خود است اما از سال گذشته تا کنون، موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی، دچار مشکلاتی در تولید سرم پادزهر مار شده است و نتوانسته تعهدات خود را به موقع اجرا نماید. 

وی افزود: تاخیر این موسسه در خصوص تولید و توزیع سرم پادزهر مار، سبب کمبودها و مشکلاتی در سطح کشور شده است.

به گفته امیری، نکته بسیار مهم این است که سرم‌های پادزهر مار و عقرب، متناسب با گونه‌های مار و عقرب بومی و موجود در کشور تولید می‌شود و با توجه به اینکه سرم‌های پادزهر مار و عقرب تولید شده در سایر کشورها بر اساس گونه‌های مار و عقرب همان کشورها تولید شده است لذا اثر بخشی مناسبی جهت خنثی کردن زهر مارها و عقرب‌های موجود در کشور را ندارد.

وی در خصوص اقدامات انجام شده برای حل این مشکل تاکید کرد: تامین سرم پادزهر مار و عقرب، موضوع بسیار مهم و حیاتی است و به همین علت تا کنون مکاتبات متعددی با سازمان غذا و دارو، موسسه واکسن و سرم‌سازی رازی و وزارت جهاد کشاورزی به عمل آمده ولی علی‌رغم پیگیری‌های انجام شده، هنوز اقدام اجرایی مناسبی در این خصوص اتفاق نیافتاده است و موضوع کماکان در دست پیگیری است.

وی در پایان تصریح کرد: امیدواریم هرچه زودتر سازمان غذا و دارو نسبت به این موضوع توجه ویژه‌ای مبذول کند و با تعیین تکلیف، تداوم تامین این سرم‌ها به صورت مکفی و به موقع هموار سازد تا نگرانی‌ها بابت کمبودهای احتمالی در سال آینده برطرف شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول