اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  موسیقی و هنرهای تجسمی

افتتاح بزرگترین موزه روباز جهان در مصر + فیلم

مسیری تاریخی در مصر با قدمت بیش از ۳۰۰۰ سال احیا شده است که قدیمی‌ترین جاده باستان‌شناسی جهان و بزرگترین موزه روباز دنیا محسوب می‌شود.

خبرگزاری فارس ـ گروه هنر، محمد کلهر: افتتاح مسیر ۲۷۰۰ متری «الکباش» تحسین رسانه‌های داخلی و خارجی مصر را به همراه داشته، زیرا این جاده تجلی عظمت مصریان باستان است. مسیری تاریخی با قدمت بیش از ۳۰۰۰ سال احیا شده و معبد اقصر را به معبد کرناک پیوند زده است. این قدیمی‌ترین جاده باستان‌شناسی جهان و بزرگترین موزه روباز دنیاست که بیش از ۱۰۰ هزار اثر باستانی در آن به نمایش گذاشته خواهد شد.

در طول این مسیر، بیش از ۱۰۵۰ مجسمه ابوالهول و قوچ وجود دارد، به همین دلیل به مسیر «الکباش» (قوچ‌ها) نامگذاری شده است. مهمترین ویژگی این پروژه از زمان کشف آن یعنی حدود ۷۰ سال پیش، این است که یک پروژه تماماً مصری بدون هر گونه مشارکت یا مداخله خارجی است.

 

 

«موزه بزرگ مصر» پیش از این قرار بود در سال ۲۰۱۸ گشایش یابد اما به دلایل گوناگون از جمله شیوع ویروس کرونا، افتتاح آن به تأخیر افتاد. پس از پایان کار، موزه جدید مصر بزرگترین موزه جهان خواهد بود. پیش از این تصمیم بر این بود که موزه بزرگ به صورت تدریجی و در چندین مرحله آماده ورود مهمانان باشد؛ ولی اکنون مسئولین تصمیم گرفته اند که کل موزه را به یکباره در یک مراسم بزرگ افتتاح کنند.

موزه بزرگ مصر در نزدیکی هرم جیزه در حومه پایتخت مصر قرار گرفته است و قرار است که بیش از ۱۰۰ هزار اثر باستانی در آن به نمایش گذاشته خواهد شود. بسیاری از این آثار باستانی پیش از این هرگز در معرض نمایش عمومی قرار نگرفته‌اند.

 

 

* یک ابلیسک معلق ۲۶ متری

اولین چیزی که بازدیدکننده با ورود به موزه می‌بیند، اُبِلیسک معلق رامسس کبیر (بزرگ‌ترین فرعون عصر پادشاهی نوین مصر) با ۲۶ متر ارتفاع است که بیش از ۳۰۰۰ سال قدمت دارد. ابلیسک ستون سنگی چهارگوش و بلندی با نوک هرمی‌شکل است که جلوی هر معبد مصری معمولاً به صورت جفت قرار داده می‌شد. ابلیسک در قرون اخیر نمادی ماسونی و شیطانی محسوب می‌شود.

سپس سالن اصلی با مساحت ۲۲ هزار متر مربع و شامل ۱۲ هزار اثر باستانی است. این بخش همچنین شامل یک موزه کودکان است که تاریخ تمدن مصر را بیان می‌کند و شامل کارگاه‌های آموزشی برای کودکان در مورد تمدن مصر و آموزش در مورد تمدن مصر است.

 

 

سمت راست ورودی هم شامل دو سالن به مساحت بیش از ۷۲۰۰ متر است که گنجینه‌های توت عنخ آمون (یازدهمین فرعون مصر) را برای اولین بار در طول تاریخ در خود جای داده است.

طریق الکباش (مسیر قوچ‌ها) در شب با چراغ‌های خیره‌کننده و زیبا، مسیر گردشگران را روشن می‌کند. در طول روز هم به هر گردشگری که تمایل داشته باشد، یک چتر اهدا می‌شود تا در برابر تابش مستقیم خورشید از او محافظت کند.

 

 

* دلیل نامگذاری مسیر قوچ‌ها

در مراسم افتتاح این موزه، «عبدالفتاح سیسی» رییس‌جمهور مصر، «خالد عنانی» وزیر گردشگری وآثار باستانی این کشور، برخی سفیران کشورهای خارجی و شماری از چهره‌های فرهنگی و هنری مصری و غیر مصری حضور داشتند.

وزیر گردشگری مصر در مراسم افتتاحیه این موزه که بطور مستقیم از برخی شبکه های تلویزیونی و ماهواره‌ای پخش می‌شد، گفت: افتتاح این مسیر قدیمی و باستانی سبب خواهد شد تا شهر اقصر به یک موزه روباز تبدیل شود؛ شهری که در آن نزدیک به ۲ میلیون نفر در بخش گردشگری مشغول به کار هستند و نزدیک به ۱۰ درصد از در آمد ناخالص ملی با حضور گردشگران در آن تأمین می‌شود.

 

 

«طریق الکباش» مسیری است که چند معبد از جمله معابد اقصر (لوکسور) و کرناک را به‌ هم متصل می‌کند و در دو طرف آن مجسمه‌هایی با بدن شیر و سر قوچ قرار دارد. به همین خاطر به «طریق الکباش» (مسیر قوچ ها) معروف شده است. البته به آن خیابان ابولهول هم گفته می‌شود.

 * تکمیل اکتشاف پس از ۷۰ سال

بخشی از خیابان ابوالهول در شهر اقصر در سال ۱۹۴۹ میلادی کشف شد. باستان‌شناسان در دهه‌های پس از آن نیز بخش‌های دیگری در ارتباط با این خیابان را کشف و با متصل کردن این بخش‌ها به یکدیگر طریق الکباش را ایجاد کردند.

 

 

بازسازی این مسیر باستانی در سال ۲۰۰۵ میلادی شروع شد اما به خاطر مشکلات مالی و همچنین ناآرامی‌های سیاسی در مصر بارها متوقف شد تا اینکه بالاخره بازسازی آن چند وقت پیش به پایان رسید و پنج شنبه شب مصادف با ۲۵نوامبر ۲۰۲۱ این مسیر باستانی افتتاح شد.

 مراسم افتتاحیه که با هزینه بسیار و شکوه خاصی برگزار شد و صد‌ها هنرمند مصری به خدمت گرفته شدند. در این رویداد، از ارابه‌های فرعونی و دیگر نمادهای مصر باستان استفاده شد. همچنین موسیقی برنامه افتتاحیه بر اساس داستان‌های مکتوب به خط هیروگلیف بر دیوار‌های معبد تنظیم شده بود.

 

 

* تلاش مصر برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام

دولت مصر و شخص رییس جمهور آن آقای سیسی در دور دوم ریاست جمهوری خود اهتمام خاصی به بپایان رساندن پروژه‌های نیمه تمامی که مرتبط با آثار باستانی مصر و جذب گردشگران است نشان داده و تاکنون نیز موفق عمل کرده است باید توجه داشت که بخش بزرگی از بودجه کشور مصر وابسته به صنعت گردشگری است و درآمد سالانه این کشور از محل گردشگری در ۵ سال منتهی به ۲۰۱۸ میلادی به طور متوسط سالانه حدود ۱۵ میلیارد دلار بوده است.

همچنین بر اساس برخی آمارهای ارائه شده در باره صنعت گردشگری مصر، مشاغل و محل درآمد بیش از ۱۰ میلیون نفر مصری وابسته به رونق این صنعت در مصر است. این صنعت قبل از تحولات سال ۲۰۱۱ مسلادی و سقوط حسنی مبارک، رشد خوبی را نشان می‌داد اما در دو برهه زمانی «تحولات مصر در سال های ۲۰۱۱تا ۲۰۱۴» و «انتشار کرونا در سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ میلادی» این صنعت به شدت آسیب دید.

 

در حال حاضر دولت مصر تلاش دارد تا با به پایان رساندن برخی پروژه‌های نیمه تمام مرتبط با آثار باستانی این کشور و سپس افتتاح با شکوه آنها همراه با پخش زنده مراسم افتتاح، بار دیگر توجه گردشگران را به خود جلب کند و درآمد دولت را از این مسیر افزایش دهد. دولت مصر با کنترل بسیار خوب بیماری کرونا توانسته است امنیت خاطر را از این جهت نیز برای گردشگران فراهم آورد.

 

فیلمی از بزرگترین موزه روباز مصر و «طریق الکباش»

 

مقامات مصر سال گذشته در همین راستا طی مراسمی که رژه طلایی فراعنه نام داشت، رژه مجللی برای انتقال اجساد  ۱۸ پادشاه و ۴ ملکه را در مسیری ۷ کیلومتری از موزه مصر (در نزدیک میدان التحریر قاهره)  به موزه ملی تمدن تدارک دیدند. این مراسم به طور زنده از تلویزیون مصر پخش شد و بازتابی جهانی به همراه داشت. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول