اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اردبیل

کارگاه نقاشی و لعاب در اتاق کوچک خانگی/ بانوی اردبیلی هنر را به خدمت اقتصاد آورد

آرزو آیدین، هنرمند خوش ذوق اردبیلی در اتاق کار کوچک خانگی‌اش میان قاب‌های رنگی، با طراحی نقوش بر دل سفال‌ هنر را به خدمت اقتصاد آورده است و روزهای کرونایی را فرصتی برای یادگیری می‌داند.

کارگاه نقاشی و لعاب در اتاق کوچک خانگی/ بانوی اردبیلی هنر را به خدمت اقتصاد آورد

خبرگزاری فارس - اردبیل| کبری عزیزی: در اتاق کار نقلی‌اش میان قاب‌های رنگی، طرح‌های زیبا بر روی اجسام سفالی خلق می‌کند و با این کارش هنر را به خدمت اقتصاد می‌آورد.

آرزو آیدین، دستی در هنر دارد‌؛ هر روز قلم و رنگ در دست می‌گیرد و با کشیدن نقوشی خاص و دلنشین بر روی سفال هنرش را نمایان‌ می‌کند. بانوی هنرمند ما در عین حال که به هنر ارج می‌دهد برای خود کسب و کاری را هم راه انداخته است.

این هنرمند بعد از تبدیل هنر به شغل درآمدزا، گوشه‌ای از خانه‌اش که قبلا گلخانه بوده به اتاق کار تبدیل کرده و به گفته خود تنها با ۳۰ هزار تومان سراغ این کار رفته است.

پای صحبت‌های این هنرمند جوان اردبیلی که با قلم و رنگ در دل سفال‌های مختلف اثری خلاقانه خلق می‌کند نشستیم.

فضای مجازی پلی برای یادگیری و کشف استعداد شد

فارس: چه چیزی باعث شد تا به نقاشی روی سفال رو بیاورید؟

آیدین: در دنیای مجازی یک طرح فانتزی توجه مرا به خود جلب کرد بعد از آن تصمیم گرفتم برای یک‌ بار هم شده طراحی را امتحان کنم چون ابزار کار نداشتم با ۳۰  هزار تومان قلم و تخته شاسی هنری تهیه کردم و بدون اینکه از قبل آموزشی در خصوص طراحی دیده باشم شروع به طراحی چهره و اجسام کردم‌، این کار را همینطور با طراحی‌های مختلف ادامه دادم.

وقتی طراحی‌ها را به دوستان و آشنایان نشان دادم همه تشویق کردند که ادامه دهم. تا اینکه چهره دخترم را طراحی کردم و در فضای مجازی به اشتراک گذاشتم‌؛ همه کسانی که اثر را دیده بودند مرا تشویق کردند تا به صورت حرفه‌ای این کار را پیگیری کنم. در واقع بعد از طراحی چهره‌ی دخترم تصمیم جدی برای طراحی گرفتم.

به صورت اتفاقی یکی از دوستان پیشنهاد طراحی روی ظروف سفالی را به من داد. باز در فضای مجازی به یادگیری اولیه طراحی روی سفال پرداختم و بعد برای شروع کار با اینکه هیچ سر رشته‌ای از این هنر نداشتم، سفال تهیه کردم و به صورت آزمون خطا کار طراحی روی سفال را شروع کردم.

اعجاز قلم بر تن سفال و دریافت سفارشات برای تولید بیشتر

فارس: در مدت زمان کوتاه توانستید وارد کار تولید و فروش تولیداتتون بشید.

آیدین: بله درسته؛ بعد از تهیه مواد و راهنمایی یک  نفر برای روی آوردن به کار تولید دیوارکوب، آموزش‌های تخصصی‌تر از طریق فضای مجازی را شروع کردم. در واقع می‌توانم بگویم کرونا و خانه‌نشینی هم در آغاز این کار نقش بسیاری داشت.

یادم هست  پارسال در آستانه  شب یلدا به فکرم رسید که ظروف با تِم یلدایی درست کنم. خانواد‌ه‌ام با تشویق‌ها و خرید ظروف یلدایی حمایتم کردند و همین انگیزه‌ای شد تا تولیدات را در فضای مجازی و سایت دیوار به اشتراک بگذارم خوشبختانه کار‌های من دیده شد و در طی چند روز سفارشات مختلف دریافت کنم.

حدود ۲۰ روز مانده به یلدا سفارشات مختلفی به صورت تکی گرفتم و همان‌ها را آماده کردم و تحویل دادم. سه روز مانده به یلدا یک فروشگاه در شهرستان نیر سفارش ۹ سرویس کامل یلدایی را داد. چون حجم کارها زیاد بود از خواهرم کمک گرفتم و موفق شدم طی سه روز، ۶ سرویس کامل یلدا را آماده کنم.

اتاق نقلی که محلی برای کسب و کار خانگی شد

او با ذوق، در کارگاه نقاشی و لعابِ نُقلی‌اش یافته‌های ذهنی خود را در هم می‌آمیزد و اثری جادوانه خلق می‌کند. این بانوی هنرمند طراح‌های زیبا را روی ظروف سفالی نقاشی می‌کند و از این طریق در کنار یادگیری یک هنر اصیل برای خود درآمدزایی هم می‌کند و اعتقاد دارد که همه بانوان باید به دنبال علایق و استعدادهای خود بروند.

فارس: چه زمانی به فکر ایجاد کارگاه خانگی افتادید؟

آیدین: بعد از بالا گرفتن سفارشات و راه افتادن پیج کاری و اعتماد مردم، تصمیم گرفتم گلخانه خانگی را که بلااستفاده مانده بود به کارگاه تبدیل کنم. در واقع با اینکه اتاق کوچک هست ولی با همان یک میز کار هم می‌توانم بر روی سفارشات کار کنم.

عید نوروز هم خدا را شکر سفارشات زیادی را دریافت کردم. حتی از چند وقت قبل دنبال راهی برای فروش بیشتر بودم بنابراین تصمیم گرفتم این‌بار به سمت تولیدات با ایده جدید بروم.

تِم‌های هفت سین سفالی با پایه برنز درست کردم که اردبیل طرفدار زیادی دارد. همچنین روی برخی ظروف سفالی، شعر و آیات قرآنی نوشتم که خداروشکر بسیار هم مورد استقبال قرار گرفت.

بعد از ارائه تولیداتم در فضای مجازی و از طریق معرفی یکی از آشنایان، از نمایشگاه یافت آباد تهران حدود ۸ سرویس کامل با تِم عیدانه در قالب پلی استر و میناکاری سفارش دادند.

فکر می‌کنم یکی از علت‌های پیشرفت و شناخته شدن آثارم، حساسیت بیشتر روی اثر تولیدی هست. خیلی با سلیقه و ظرافت خاص کار می‌کنم تا کوچکترین ایرادی در کارم نباشد.

کرونا، خلاقیت مرا شکوفا کرد

کرونا با تمام بدی‌ها و تلخی‌ها و کلافگی‌ها، برای برخی‌ها هم به فرصتی تبدیل شده است. صدها بانو در جای جای ایران و استان‌مان از خانه نشینی برای یادگرفتن یک هنر یا صنعت استفاده کردند و نشان دادند کار هست و با از کوچکترین یادگیری‌ها می‌توان در راستای ایجاد کسب و کار بهره برد.

فارس: شما شروع کارتان را مدیون کرونا و خانه نشینی می‌دانید؟ درسته؟

آیدین: لبخندی از سر رضایت می‌زند و می‌گوید: با شیوع ویروس کرونا کاملا خودم را در خانه قرنطینه کردم چون به شدت حساس بودم رفت و آمدها را به حدامکان رساندم. به مرور خانه نشینی باعث شد به دنبال سرگرمی و یادگیری هنری بیفتم و چون به طراحی علاقه‌ داشتم به سراغش رفتم.

قطعا اگر کرونا نبود به فکر یادگیری نمی‌افتادم. البته علاقه من به طراحی و نقاشی به نظرم کاملا ذاتی هست و همین استعداد باعث شد تا بدون داشتن استاد کار، کاملا در کارم به درجه مهارت کامل برسم و خدارا شکر حساسیت و دقتم در طراحی منجر به دیده شدن تولیداتم در بازار شد.

قلم و رنگ را با روح و روان خود در قالب نقوش روی سفال‌ و ظروف مختلف نقاشی می‌کنم و چون این کار را با علاقه انجام می‌دهم به دل مخاطبان هم می‌نشیند و خدا را از این جهت بسیار شاکر هستم که این استعداد را به من داده و توانستم زیر سایه کرونا به مرحله شکوفایی برسانم.

بانوان هنرمند باید در معرفی آثار تولیدی همدیگر را حمایت کنند

تحصیلات آرزو خانم گزارش ما، در رشته ادبیات است و کاملا اعتقاد دارد برای کمک به اقتصاد و اشتغال استان باید همه در توان خود تلاش کنند‌ و یکی از ساده‌ترین این راه‌ها کمک به راه‌اندازی کسب و کارهای خانگی است.

فارس: آیا در فکر گسترش کارتان و اشتغالزایی هم هستید؟

آیدین: چرا که نه، هر کسی آرزو دارد در کار و حرفه‌اش پیشرفت کند. اینکه بتوانم صاحب یک کارگاه بزرگتر باشم و دست چندین بانوی دیگر را هم بگیرم تا بتوانند برای خودشان کسب و‌کاری داشته باشند بزرگترین خوشبختی برای من هست.

حال حاضر چون اول راه هستم باید تنهایی به کار و تولیداتم ادامه دهم و در کنار تولید، آموزش طراحی سیاه قلم را هم شروع کردم، دوست دارم در کنار تولید و نقاشی روی ظروف سفالی، به طراحی چهره هم بپردازم‌ و چون این علاقه کاملا ذاتی هست تمام تلاشم را برای رسیدن به موفقیت‌های بیشتر خواهم کرد.

اگر کسی از بانوانی همچون ما حمایت نکند نمی‌توانیم ادامه دهیم

 

یکی از دغدغه‌های من، انتقال آموزه‌های خودم به دیگران و حمایت از کسب و کارهای بانوان است‌. برای این‌کار حتی گاها  فیلم آموزشی تهیه و درفضای مجازی منتشر می‌کنم. همچنین اگر کسی از بانوانی همچون ما حمایت نکند نمی‌توانیم ادامه دهیم برای همین در فضای مجازی دو گروه حمایتی با مشارکت بانوان هنرمند اردبیل تشکیل دادیم و برای معرفی محصولات تولیدی همدیگر تبادل می‌کنیم.

فارس: از مشکلات بر سر راهتان بگویید؟

این هنرمند تازه کار و پر از حس امید از مشکلات بر سر راه هنر و تولید این چنین می‌گوید:  یکی از اصلی‌ترین مشکلات، تمامی کسانی که در زمینه آثار هنری در اردبیل فعالیت می‌کنند اهمیت ندادن همشهریان به هنر و آثار هنری هست. متاسفانه در اردبیل هنر جایگاه اصلی خود را پیدا نکرده است و مردم تمایل بیشتری به وسایل پر زرق و برق و تجملاتی دارند.

در کنار مردم، خود مسؤولان هم به کارهای هنری و‌کسب و کارهای خانگی ارزش نمی‌دهند  و کاملا کم کاری می‌کنند. قطعا اگر تسهیلات خاص برای کارهای هنری در نظر گرفته شود خیلی از مشکلات اقتصادی و اشتغال در استان حل خواهد شد.

از دیگر مشکلات، نبود بازار فروش برای محصولات تولیدی هست. متولیان هنر و تولید اگر به فکر هستند باید در مرحله اول بازار فروش را مهیا کنند. من خودم برای فروش محصولاتم تصمیم داشتم بازاریابی انجام دهم ولی بخاطر مخالفت خانواده منصرف شدم.

جای خالی نمایشگاه‌های بزرگ و سراسری برای ارائه تولیدات هنرمندان به شدت احساس می‌شود. نمایشگاه‌هایی که زمینه‌ای برای ارتباط مستقیم هنرمندان با تولیدکنندگان و توزیع کنندگان را ایجاد کند.

فارس: آرزو و هدفتان چیست؟

آیدین: آرزو دارم تمامی بانوان سرزمین‌ام در رشته انتخابی خود به موفقیت و سربلندی برسند‌. هدفم  پیشرفت در هنر و طراحی هست و دوست دارم زمانی برسد که بتوانم در قالب نمایشگاهی بزرگ آثار خود را به نمایش بگذارم.

هنر انسان را به ذوق می‌آورد برای همین مسیر هنر را طی خواهم کرد‌ طراحی با سیاه قلم را به شدت دوست دارم و تا جایی که بتوانم به یک استادکار ماهر تبدیل شوم آموزش خواهم دید و بعد از آن قطعا یک روزی نمایشگاهی از طراحی‌هایم راه خواهم انداخت.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، آرزوهای زیادی در اردبیل، با تکیه بر هنر دست خود به فکر درآمدزایی و اشتغال هستند. هنرمندانی که قطعا با کوچکترین حمایت می‌توانند قدم‌های بزرگتری را برای اقتصاد، کارآفرینی و اشتغال استان بردارند. کافیست تنها به این ذهن‌های خلاق راه را نشان داد.

مشاغل خانگی یکی از بخش های مهم اقتصادی است که می تواند بسیاری از مشکلات معیشتی و اقتصادی خانواده‌ها و مردم را به تنهایی حل کند

 

مشاغل خانگی یکی از بخش های مهم اقتصادی است که می تواند بسیاری از مشکلات معیشتی و اقتصادی خانواده‌ها و مردم را به تنهایی حل کند و اما با توجه به نوپا بودن برخی از این مشاغل خانگی نیاز به حمایت های از سوی مسؤولان است.

برخی از این مشاغل خانگی نیازمند تسهیلات بانکی اندک با سود پایین هستند تا بتوانند بر روی پای خود ایستاده و نسبت به توسعه شغل خود اقدام کنند و در این صورت می‌تواند در کنار ایجاد اشتغال برای خود سبب فراهم‌سازی زمینه اشتغال افراد بیشتری شود.

امید است که مسؤولان امر با توجه جدی به این مساله نسبت به حمایت جدی از مشاغل خانگی و فعالان در این حوزه زمینه ایجاد اشتغال و هم‌چنین رفع مشکلات معیشتی بسیاری از خانواده‌ها از این مسیر را بیش از پیش فراهم سازند.

انتهای پیام/۳۴۶۳/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول