اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

خطیب‌زاده: اگر آمریکا برای رفع واقعی تحریم‌ها به وین بیاید می‌تواند بلیت بازگشت به اتاق برجام را دریافت کند

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت هیأت ایران با عزم و اراده جدی برای حصول توافق وارد وین شده و به گفت‌وگوهای نتیجه‌بخش فکر می‌کند و افزود: اگر آمریکا برای رفع واقعی تحریم‌ها به وین بیاید می‌تواند بلیت بازگشت به اتاق برجام را دریافت کند.

خطیب‌زاده: اگر آمریکا برای رفع واقعی تحریم‌ها به وین بیاید می‌تواند بلیت بازگشت به اتاق برجام را دریافت کند

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران ضمن تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی به سؤالات خبرنگاران داخلی و خارجی پاسخ گفت.

وی در ابتدا روز جهانی همبستگی با مردم مظلوم فلسطین را ارج گذاشت و گفت: برای ما فلسطین یک آرمان بدون خدشه است و رنج و آلام مردم مظلوم فلسطین طی دهه‌های گذشته هیچگاه از ذهن مردم مقاوم ایران پاک نمی‌شود. رژیم صهیونیستی همه قوانین بین‌المللی را برای دهه‌ها زیر پا گذاشته و همچنان به صورت سیستماتیک در نقض حقوق مردم فلسطین عمل می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه ضمن تأکید مجدد بر عزم جمهوری اسلامی ایران برای حمایت و حفاظت و پاسداشت حقوق حقه مردم فلسطین، عادی سازی روابط برخی کشورهای اسلامی و عربی با این رژیم را محکوم کرد و گفت:‌ معتقدیم آرمان فلسطین آرمانی نیست که با این روز و آن روز فراموش و یا مشمول مرور زمان شود.

* واکنش به یادداشت مشترک وزرای خارجه انگلیس و رژیم صهیونیستی

خطیب‌زاده در پاسخ به سؤالی درباره تحرکات رژیم صهیونیستی و یادداشت مشترک وزرای خارجه انگلیس و رژیم صهیونیستی نیز بیان کرد: این‌که وزیر خارجه انگلیس در شب گفت‌وگوهای وین با طرفی که پنهان نکرده و از روز اول تمامی تلاشش را کرده که برجام امضا نشود و از بین برود و بخشی از اقدامات سرکشانه دولت قبلی آمریکا در خروج از برجام بوده است و امروز هم به عنوان مخالف اصلی گفت‌وگوها در وین و احیای برجام است.

وی ادامه داد: شما وقتی این آرایش را می‌بینید متوجه می‌شوید که حداقل در حوزه برخی کشورهای اروپایی با اراده لازم برای رفع تحریم‌ها به وین نمی‌آیند و این نشان می‌دهد که نه تنها جدی نیستند بلکه به دنبال ایجاد زمینه‌هایی هستند که این مذاکرات هم تطویل یابد و هم این‌که اجرای برجام به صورت موثر اتفاق نیفتد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت:‌ این کاملا روشن است. بگو تو با کیان دوستی، تا بگویم تو کیستی.

* ایران نمی‌تواند نسبت به وضعیت مردم افغانستان بی تفاوت باشد

وی درباره سفر حسن کاظمی قمی نماینده ویژه ایران در امور افغانستان به کابل نیز گفت:‌ این سفر در راستای گفت‌وگوهای ما با همه طرف‌های افغانستانی به شمول هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان  و طالبان بوده است.

خطیب‌زاده خاطرنشان کرد: شرایط امروز افغانستان را شرایط خطیری می‌دانیم، از حیث این‌که زمستان آغاز شده و مردم افغانستان در فشارهای شدید اقتصادی هستند. جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشور برادر افغانستان نمی‌تواند نسبت به وضعیت مردم افغانستان و بی جاشدگان و آنهایی که دچار محرومیت شده‌اند، بی تفاوت باشد. در همه روزها و ماه‌ها و به رغم همه سختی‌ها تلاش کردیم گذرگاه‌ها را باز نگهداشته و مراودات صورت بگیرد.

این دیپلمات ارشد ایرانی ادامه داد: البته اینها نیاز به تنظیماتی داشته که سفر کاظمی قمی برای همین تنظیمات ضروری برای ادامه این مراودات در سطوح مختلف مردمی بوده است.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان این‌که ما همچنان در کنار مردم افغانستان خواهیم بود، یادآور شد: همانطور که در سفر کاظمی قمی به افغانستان به صراحت گفته شد هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان مسئولیت مستقیمی نسبت به حفظ امنیت مرزهای افغانستان را دارند. متاسفانه ناامنی‌ها و برخی گروه‌‌های تروریستی در حال جمع آوری نیرو و سر و سامان دادن اقدامات تروریستی هستند و به ویژه داعش تهدید جدی برای آینده افغانستان و منطقه است. به همکاری نزدیک خود ادامه می‌دهیم که بتوانیم برای آینده افغانستان روزهای بهتری را داشته باشیم.

* به دنبال راستی آزمایی عملی اجرای تعهدات آمریکا ذیل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ هستیم

وی در پاسخ به سؤالی درباره بحث راستی آزمایی و پپگیری استراتژی ۴۸ ساعته آمریکا بیان کرد: ما تأکید کردیم که به دنبال راستی آزمایی عملی اجرای تعهدات آمریکا ذیل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ هستیم. طبیعی است که هر آنچه در چارچوب این راستی آزمایی عملی و موثر قابل تعریف باشد را پیگیری می‌کنیم.درباره راهبرد طرف مقابل صحبت نمی‌کنم ولی درباره راهبرد خودمانن عرض می‌کنم که یکی از خطوط اصلی ما در ادامه گفت‌وگوها و مذاکرات خواهد بود.

*هیأت ایران با عزم و اراده جدی برای حصول به توافق وارد وین شده و به گفت‌وگوهای نتیجه بخش فکر می‌کند

خطیب‌زاده در پاسخ به سؤال دیگری درباره این‌که اجازه نخواهد داد مذاکرات فرسایشی شود و این‌که آیا تیم مذاکراتی ایران سقف زمانی مشخصی برای پایان مذاکرات در نظر گرفته است؟ گفت: هیأت ایران با عزم و اراده جدی برای حصول به توافق وارد وین شده و به گفت‌وگوهای نتیجه بخش فکر می‌کند.

وی افزود: این اراده جدی که دولت ایران با اعزام تیم با کیفیتی که همه می‌دانید آغاز کرده مسیری است که اگر طرف مقابل هم با همان عزم و اراده جدی بیاید می‌توانیم بگوییم در مسیر درستی برای رسیدن به توافق در خصوص اطمینان از رفع تحریم‌های آمریکا قرار خواهیم گرفت.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: این‌که مذاکرات امروز ساعت ۱۴ به وقت محلی آغاز می‌شود و چند روز طول خواهد کشید و کیفیت آن چه خواهد بود، امروز مشخص خواهد شد و به گمانه زنی‌ها دامن نزنیم. آن‌چه مهم است این است که اگر آمریکا با این عزم به وین بیاید که بن بست و مواردی که در دورهای قبلی باعث به نتیجه نرسیدیم را بخواهد حل کند و از آن نقطه وارد وین شود قطعا گفت‌وگوها مسیر آسانتری را خواهد داشت و اگر آمریکا همچنان به مسیر قبلی ادامه دهد قطعا ایران انتخاب‌های متعددی خواهد داشت.

به گزارش فارس، سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره بن بست‌های وین نیز خاطرنشان کرد: مسئول وضعیت فعلی که الان در آن قرار داریم، چه از حیث خروج آمریکا از برجام و هم از حیث بن بستی که در دور‌ه‌های قبلی رخ داد، آمریکا است. متاسفانه آمریکا هم این مذاکرات را تطویل کرده و هم این‌که بخشی از بن بست‌ها را به نوعی تعریف کرده که اگر آمریکا برای حل و فصل آن بن بست‌ها به وین نیاید، شرایط سختی را خواهیم داشت.

وی گفت:ما با اراده جدی و عزم واقعی و حسن نیت امیدواریم که بتوانیم در کوتاه‌ترین زمان ممکن اگر طرف‌های مقابل با تغییر رویکرد به وین آمده باشند، بتوانیم برای رفع تحریم‌های آمریکا اقدام کنیم.

* اگر آمریکا برای رفع تحریم‌ها و رفع واقعی تحریم‌ها بیاید می‌تواند بلیت بازگشت به اتاق برجام را دریافت کند

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اظهارات رابرت مالی درباره مذاکره مستقیم ایران و آمریکا در وین و اراده‌ای در ایران برای بازگشت به برجام دیده نمی‌شود نیز اظهار داشت: اگر آمریکا برای رفع تحریم‌ها و برای رفع واقعی تحریم‌ها بیاید، قطعا می‌تواند بلیت بازگشت به اتاق برجام را دریافت کند وگرنه همچنان در خارج از میز برجام باقی خواهد ماند. فراموش نکنند آنهایی که امروز این حرف‌ها را می‌زنند امروز خودشان بخشی از کمپین و کارزار فشار حداکثری ترامپ هستند. در ۶ دور وقت ما و انرژی ۱+۴ را گرفتند که استدلال کنند بخشی از تحریم‌ها و میراث شکست خورده ترامپ را حفظ کنند. توصیه من این است که با این اراده واقعی بیایند که تحریم‌هایی که از سال ۲۰۱۵ اعمال کردند و به ویژه برچسب‌های ساختگی که مورد قبول ایران نیست، باید مرتفع شود.

خطیب‌زاده ادامه داد: ما الان در ابتدای گفت‌‌وگوهایی در دولت جدید هستیم که دولت جدید با عزم و اراده واقعی و حسن نیت و با هدف گفت‌وگوهای نتیجه بخش وارد شده و طرف‌های مقابل باید این پنجره فرصت را مغتنم بشمرند چون این پنجره فرصتی نیست که تا ابد باز بماند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا راهی هست تحریم‌ها برداشته شود و هم برنامه هسته‌ای بماند، گفت: ما دوگانه‌ها را قبول نداریم. ما متعهد به حفظ و صیانت صنعت صلح آمیز هسته‌ای ایران هستیم همانقدر هم متعهد هستیم که در جهت رفع تحریم‌های ظالمانه آمریکا عمل کنیم. همانقدر هم متعهد هستیم که به خثنی سازی این تحریم‌ها به عنوان اهرم فشار آمریکا بپردازیم و این اهرم را از دست آنها بگیریم. ما هیچ کدام از راهبردهایمان را جایگزین راهبرد دیگر نکردیم و این راهبردها را به صورت موثر و موازی در حال پیگیری هستیم. همانطور که برخی ارگان‌ها به خنثی سازی تحریم‌ها متمرکز شدند همانقدر هم وزارت خارجه با استفاده از ظرفیت ملی برای رفع تحریم‌ها اقدام کرده و همانقدر هم سازمان انرژی اتمی در حفظ و صیانت از دستاوردهای دانشمندان هسته‌ای تمرکز کرده است.

* هر کاری برای حفظ و صیانت از امنیت ملی خود لازم بدانیم، انجام می‌دهیم

ادعای وزیر جنگ رژیم صهیونیستی مبنی بر استفاده ایران از پایگاه‌های قشم و چابهار برای حملات پهپادی سؤال دیگری بود که در این نشست مطرح شد و خطیب‌زاده گفت: خیلی ارزش جواب دادن ندارد. جغرافیای خلیج فارس و امنیت ملی پیرامونی جمهوری اسلامی ایران و حاکمیت ملی جمهوری اسلامی ایران قابل خدشه نیست و هر کاری برای حفظ و صیانت از این امنیت لازم بدانیم، انجام می‌دهیم.

*  بندهای توافقی با آژانس تقریبا نهایی شده 

وی درباره سفر گروسی به تهران نیز گفت: سفر گروسی به تهران در چارچوب همکاری‌های  فنی ایران و آژانس انجام شد و گفت‌وگوهای خوبی در سطوح مختلف انجام شد و این گفت‌وگوها ناتمام ماند، به خاطر اینکه در برخی واژه‌ها و مفاهیم به توافق قطعی نرسیدیم ولی بندهای توافقی تقریبا نهایی شده و هیأت ایران طی روزهای آتی برای نهایی کردن متن با آژانس جلساتی را خواهد داشت و مراودات بین دو طرف در سطوح مختلف ادامه خواهد یافت.

* خصومت رژیم صهیونیستی علیه ملت ایران بر کسی پوشیده نیست

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی درباره جریان سازی رسانه‌ای در آمریکا و مطلب نیویورک تایمز که جنگ سایبری غیرعلنی بین ایران و رژیم صهیونیستی در جریان است نیز بیان کرد: متاسفانه رژیم صهیونیستی در طول سال‌هایی که در عرصه بین‌الملل بوده جز ترور، خشونت، قانون شکنی، گردنکشی و نقض سازمان یافته حقوق بین‌الملل کاری صورت نداده است. چیز جدیدی هم نیست و خصومت این رژیم با ملت ایران بر کسی پوشیده نیست. در این سال‌ها ترور، خرابکاری و اقدامات مخرب انجام داده و در جای خود پاسخ گرفته است.

وی افزود: درباره برخی روایت سازی‌ها در مطبوعات بین‌المللی باید بگویم این روایت سازی‌ها نکته جدیدی نیست. همه باید توجه کنند ما در شرایطی هستیم که متاسفانه سیاسیون از رسانه به جای آگاهی بخشی برای ترویج و مهندسی اخبار استفاده می‌کنند و کارخانه‌های ایجاد خبرهای گمراه کننده را فعال و به شرافت و اصالت رسانه‌ها رحم نمی‌کنند. رسانه‌های ما باید در برخورد با این روایت سازی های جعلی هوشمندانه عمل کنند و از استدلالات بی پایه اجتناب کنند.

* توصیه به کشورهای منطقه

خطیب‌زاده درباره اتهام زنی‌های اخیر بحرین به ایران که از سوی وزارت کشور بحرین عنوان شده نیز بیان کرد: از این نوع دست اتهام زنی‌ها در این مدت کم نداشتیم، به ویژه در روزهای نزدیک به گفت‌وگوهای وین، برخی کشورها با اشتباهات محاسباتی به این دامن زدند. در نشست منامه هم که می‌توانست پلات فرمی باشد که درباره مشکلات واقعی منطقه صحبت شود شاهد نفرت پراکنی‌ها و دعوت از ریشه تمامی تروریسم یعنی مقامات رژیم صهیونیستی بودیم.

سخنگوی وزارت خارجه عنوان کرد:‌ اتهام زنی‌هایی که دولت بحرین علیه ایران از جمله در مسائل پولی و مالی شاهد بودیم، احکام متفاوتی بر علیه آنها صادر شد از جمله حکم جدید دیوان و بازگشت اصل پول و خسارت‌هایی که باید دولت بحرین انجام دهد، در مورد موضوعات دیگر نیز همین شرایط است.

این دیپلمات ارشد ایرانی بیان کرد: توصیه به همسایگان این است که واقعیات را در نظر بگیرند و هر چه زودتر به دامن گفت‌وگوهای منطقه‌ای و مراودات درون منطقه‌ای برگردند و شرایط بهتری را خودشان و مردم خواهند داشت.

*  برخی کشورها به دنبال تجارت از غم و اندوه خانواده‌ها هستند

به گزارش فارس، این دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به سؤالی درباره بیانیه مشترک کانادا، انگلیس، سوئد و اوکراین درباره هواپیمای اوکراینی بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران طی ماه‌هایی که پس از اتفاق بسیار ناگوار مسئولیت پرونده را به صورت فنی بر عهده نهادهای فنی ذیربط داشت، تلاش کرد به صورت مسئولانه و با تمامی ابعاد همکاری پیگیری کند. ماه‌های اول تلاش کردیم که هم از بعد فنی و هم روابط دوجانبه با اوکراین این موضوع را با تشکیل کارگروه‌ها و کمیسیون‌های مشترک جلو ببریم.

وی افزود: ضمن عرض تسلیت به خانواده‌های داغدار آن حادثه تراژیک عرض می‌کنم که برخی کشورها به دنبال تجارت از غم و اندوه و این ناراحتی که برای این خانواده‌ها وجود دارد، هستند. برخی کشورها می‌دانند هیچ پایگاه حقوقی در این خصوص ندارند. دولت اوکراین از کم و کیف و سطح همکاری‌ها هم برای روشن شدن ابعاد فنی و حقوقی و هم روشن شدن دیگر ابعاد مطلع است و دادگاه مسیر خود را طی می‌کند. فکر می‌کنیم بهتر است در این بستر فنی و حقوقی که کار دنبال شده، موضوع  ادامه یابد و بیانیه وزارت خارجه ایران در این خصوص منتشر خواهد شد.

* ترکیب تیم ایرانی در وین

وی درباره ترکیب تیم مذاکره کننده ایرانی در وین و حواشی مطرح شده نیز بیان کرد: این حاشیه‌ای که امروز برخی دوست دارند بر متن غلبه یابد، از عزم جدی ایران برای تشکیل تیم ملی و استفاده از ظرفیت ملی و اراده جدی برای رفع تحریم‌ها حاکی است. هیأتی که امروز در وین است نشان می‌دهد ما در چه ابعادی برای رفع تحریم‌ها تمرکز خواهیم کرد. اگر آنها هم در تهران بودند باید این عزیزان درباره ابعاد رفع تحریمی نظر می‌دادند، لذا با همان رویکرد دولت سیزدهم که رفع موثر تحریم‌هاست، همه آنها به صورت جدی در وین حاضر خواهند شد.

*  هیچ گفت‌وگوی دوجانبه‌ای با هیأت آمریکایی در وین صورت نخواهد گرفت

وی در پاسخ به سؤالی تصریح کرد که هیچ گفت‌وگوی دوجانبه‌ای با هیأت آمریکایی در وین صورت نخواهد گرفت.

* سفر علی باقری به منطقه

سخنگوی وزارت خارجه درباره سفر علی باقری به منطقه (امارات و کویت) و اظهارات باقری مبنی بر گشایش صفحه جدید بین ایران و امارات عربی متحده گفت: وزارت امور خارجه بخش موثری از اقداماتش را در حوزه همسایگی دنبال کرده است به ویژه در ماه‌های اخیر تلاش‌هایی را برای نزدیک کردن دیدگاه‌های منطقه‌ای و ارتقای روابط با کشورهای منطقه به ویژه حوزه خیج فارس داشته است. آقای باقری سفرهایی را به عمان و قطر داشت و این سفر تکمیل کننده سفرهای قبلی بود.

وی ادامه داد: چون معتقدیم آنچه در منطقه رخ می‌دهد باید در خود منطقه پیگیری شود، فارغ از اتفاقاتی که در سطوح گفت‌وگوها در وین انجام می‌شود، این سفرها انجام می‌شود و آقای باقری ملاقات‌های بسیار خوبی در امارات و کویت انجام داد و تصمیمات خوبی اتخاذ شده است. روابط ما با این کشورها در ابعاد مختلف پیگیری می‌شود. ابعاد اقتصادی که به سطح خوبی رسیده و تلاش می‌کنیم با ابزار گفت‌وگو در خصوص پرونده‌های اختلافی دیدگاه‌های خودمان را نزدیک کنیم.

وی درباره ادعای آمریکایی‌ها مبنی بر این‌که دو ملوان ایرانی را در آب‌هایی عمان نجات داده‌اند نیز گفت: جزییات این را ندارم و اخبار را دیده‌ام و باید از نیروهای مرزبانی و نیروهای مسلح سؤال کنیم.

خطیب‌زاده درباره ترکیب هیأت ایرانی در مذاکرات وین و در پاسخ به این سؤال که آیا پیش بینی می‌کنید طرف‌های مقابل هیأت‌هایی را در همین سطح اعزام کنند و به نتیجه مشخصی برسیم؟ گفت: امیدواریم طرف‌های مقابل با همین عزم، جدیت و قاطعیت هیأت اعزامی ایران، آنها هم حاضر شوند. آنچه برای جمهوری اسلامی ایران مهم است اطمینان از رفع تحریم هاست و هیأت ایران بر همین اساس چیده شده و امیدواریم طرف‌های مقابل به این اولویت و دغدغه ایران احترام بگذارند. آنچه امروز و روزهای آتی انجام خواهد شد در همین مسیر باشد.

وی تصریح کرد: عزم جدی، حسن نیت، اراده و ظرفیت در هیأت ایران جمع است و اگر همین‌ها در طرف مقابل باشد، گفت‌وگوها به خوبی جلو خواهد رفت.

به گزارش فارس، وی درباره زمانبندی و مدت مذاکرات نیز گفت: امروز بعد از آغاز مذاکرات باید درباره آن تصمیم گرفته شود، الان وارد گمانه زنی درباره مدت و زمانبندی و جدول نشویم. امروز درباره بسیاری از این روندها و فرآیندها گفت‌وگو خواهد شد.

* نشست سران اکو

سخنگوی وزارت خارجه درباره نشست سران اکو و دستاوردهای آن بیان کرد: اجلاس اکو یک اجلاس منطقه‌ای اقتصادی است و پانزدهمین نشست بود و علاوه بر گفت‌وگوها در فرمت چندجانبه گفت‌وگوهای دو، سه و چهارجانبه بین سران صورت گرفت. دستورکار متمرکز بر ارتقای همکاری‌های اقتصادی در چارچوب این سازمان بود. تلاش می‌شود که برخی مشکلات و موانع از سر همکاری‌ها برداشته شود. آنچه در عشق آباد انجام شد گام جدی و رو به جلو در چارچوب این سازمان بود.

* وارد دوره جدیدی در روابط از حیث اقتصادی بین ایران و ترکمنستان شده‌ایم

خطیب‌زاده در پاسخ به سؤال دیگری درباره قرارداد گازی با ترکمنستان و جریمه ۲ میلیارد دلاری ایران و پیشنهاد وزارت نفت برای تهاتر کالا و خدمات نیز گفت:‌ از قبل توافقاتی بین ایران و ترکمنستان انجام شده و درباره بازپرداخت بدهی‌ها نیز یکسری اقداماتی صورت گرفته، ولی برخی موانع بانکی  ایجاد شده بود که پیگیری شده و توافقاتی برای سوآپ و مراودات زمینی صورت گرفته است. اینها در مسیر تصمیم گرفته شده به خوبی جلو می‌رود. 

این دیپلمات ارشد ایرانی خاطرنشان کرد: با توافقات صورت گرفته،وارد دوره جدیدی در روابط از حیث اقتصادی بین ایران و ترکمنستان شده‌ایم.

* دیدار آیت‌الله رئیسی و علی اف در عشق آباد

به گزارش فارس، وی درباره دیدار آیت‌الله رئیسی و الهام علی اف در عشق آباد نیز گفت: ما رفع سوءتفاهم‌های رسانه‌ای را آغاز کرده‌ایم و گفت‌وگوهای دو وزیر و توافقات انجام شده از قبل توافقات خوبی بود و ملاقات و رایزنی در سطح بسیار خوبی انجام شد. وزیر خارجه یک پست اینستاگرامی در این خصوص خواهد داشت که همه حاکی از اهمیت روابط دو کشور است.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: بزودی شاهد رفت و آمدهای خوبی در حوزه رسانه‌ای و افکار عمومی خواهیم بود.

خطیب‌زاده همچنین درباره سفر اردوغان به تهران نیز گفت: سفر اردوغان به تهران در چارچوب نشست شورای عالی دو کشور است و از قبل این دعوت انجام شده و در خصوص زمان قطعی و تاریخ آن اطلاع رسانی خواهم کرد و در سفر چاووش اوغلو مقدمات این سفر برنامه ریزی شده بود. منطقه ما بدون مراودات بسیار نزدیک ایران و ترکیه نمی‌توانست چنین شرایط آرامی را تجربه کند.

وی همچنین گفت: در خصوص تعیین نقشه راه روابط بلندمدت دو کشور توافقی در تهران شده که اگر جزییات آن نهایی شود امیدواریم در سفر اردوغان به تهران آن را نهایی کنیم.

* تحول جدیدی در خصوص بدهی کره جنوبی نیست

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری فارس درباره وضعیت بدهی کره جنوبی به ایران نیز بیان کرد: تحول جدیدی در خصوص بدهی‌ها نیست، ولی گفت‌وگوها همچنان در جریان است.

* رژیم صهیونیستی در جایگاهی نیست که در خصوص برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران اظهارنظر کند

خبرنگار خبرگزاری فارس به ابراز نگرانی نفتالی بنت نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از نتیجه مذاکرات وین و همچنین تلاش‌های این رژیم برای به شکست کشاندن مذاکرات وین اشاره کرد و نظر خطیب‌زاده را جویا شد که وی گفت: اگر بخواهم درباره اقدامات رژیم اشغالگر قدس برای بر هم زدن نظم بین‌المللی طی این سال‌ها وارد جزییات شوم بحث تکراری است. برای ما هم نیت و اراده و اقداماتی که رژیم اشغالگر قدس در برهم زدن توافق برجام از روز اول تا به امروز انجام داده، روشن است. مهم این است ایران و ۱+۴ به عنوان اعضای باقیمانده در برجام توافقی کنند که نتیجه آن اطمینان از رفع موثر تحریم‌ها است.

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: رژیم اشغالگر قدس به عنوان رژیمی که دارای چند صد کلاهک هسته‌ای است و به هیچ یک از رژیم‌های مانیتوری بین‌المللی احترام نگذاشته و عضو آن نیست، در جایگاهی نیست که در خصوص برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران که زیر نظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام می‌شود، اظهارنظر کند.

* سفر امیرعبداللهیان به چین

خطیب‌زاده درباره سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین هم گفت: سند ۲۵ ساله به عنوان نقشه راه همواره پیگیری شده است و تمام بخش های مختلف این نقشه راه بین وزارتخانه‌های مختلف در حال پیگیری است. پروژه‌ها و توافقنامه‌ها در همین راستا نهایی خواهد شد.

وی افزود: سفر آتی امیرعبداللهیان به چین هم در ادامه همین مسیر و برای نهایی کردن بخشی از این توافقات خواهد بود.

* تحرکات جدید داعش در عراق

تحرکات جدید داعش در عراق سؤال دیگری بود که در این نشست مطرح شد و سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: متاسفانه ما شاهد برخی حمایت‌های پنهان و آشکار برای احیای جریان داعش در منطقه هستیم. برای ما حفظ آرامش و صلح و ثبات در عراق است و از هیچ کمکی فروگذار نخواهیم کرد که شاهد انتقال آرام قدرت در عراق باشیم.

* هموطنان ایرانی مراقب دام چینی‌ها باشند

سخنگوی وزارت خارجه درباره هموطنان ایرانی که از طریق کانال مانش به انگلیس می‌روند نیز اظهار داشت: متاسفانه باندهای غیرقانونی قاچاق انسان فارغ از ملیت افرادی که به نوعی برایشان برنامه ریزی کرده و دام پهن می‌کنند اینها را در وضعیت خطیری قرار می‌دهند. باید مراقب این دام چینی‌ها باشند. این باندها همه کار می‌کنند از جمله قاچاق انسان.

وی ادامه داد: در خصوص اتفاق جدید سفارتخانه‌های ما در انگلیس و فرانسه به صورت جدی این موضوع را پیگیری می‌کنند و اطلاعات ضد و نقیضی را گاها دریافت می‌کنیم، ولی روتین این کار را پیگیری می‌کنیم و امیدواریم شاهد روزی باشیم که چنین اتفاقاتی برای هموطنانمان رخ ندهد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول