اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

نایب رئیس مجلس: رژیم صهیونیستی با حمایت آمریکا دست به هر جنایتی می‌زند

نایب رئیس مجلس با اشاره به اقدامات جنایتکاران رژیم صهیونسیتی و حمایت های مستکبرانه آمریکا از این رژیم گفت: دولت آمریکا دست دوستان خود به ویژه رژیم صهیونیستی را به عنوان بزرگترین پادگان تروریستی جهان برای ارتکاب هر جنایتی باز نگه می دارد.

نایب رئیس مجلس: رژیم صهیونیستی با حمایت آمریکا دست به هر جنایتی می‌زند

به گزارش حوزه پارلمانی خبرگزاری فارس به نقل از خانه ملت، علی نیکزاد ثمرین نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست عمومی یکصد و چهل و سومین اجلاس اتحادیه بین‌المجالس جهانی (IPU) سخنرانی کرد.

متن سخنان نایب رئیس مجلس شورای اسلامی بدین شرح است:

نخست مایلم از روسای محترم مجالس نمایندگان و سنای اسپانیا برای میزبانی گرم و اقدامات شایسته و تمهیدات عالی برگزاری این اجلاس قدردانی نمایم. همچنین مراتب سپاسگزاری خود را از جناب آقای دوآرته پاچکو رییس محترم اتحادیه بین‎المجالس و نیز دبیرکل محترم و همکاران ایشان برای برنامه‌‎ریزی و هماهنگیِ مطلوب این نشست اعلام می‎کنم. امیدوارم نتایج این اجلاس گامی مؤثر برای تقویت هرچه بیشتر همفکری و همکاری میان پارلمان‎های عضو به ویژه در حوزه ارتقای مردم‎سالاری و حقوق بشر باشد.

پارلمان از اصیل‎ترین نمادهای مردم‌سالاری و بارزترین جلوه اِعمال اراده ملت‎ها در امر تصمیم‌‎گیری و اداره امور کشور در سطوح گوناگون و محل تعاطی آراء و اندیشه‎ها و دیدگاه‎های مختلف درباره امور کشور است.

پارلمان در ایران با سابقه‎ای بیش از یک قرن در امر برپایی حکومت، منبعث از اصول و ارزش‎های مردم‌سالاری از جمله حاکمیت مردم براساس آراء آنها، به‌عنوان دیرینه‎ترین نمونه اصیل حاکمیت‎های دموکراتیک در منطقه غرب آسیا است. ملت ایران برای کسب آزادی و مشارکت در اداره امور کشور، مبارزات بسیار طولانی داشته است. در سالهای ابتدای تأسیس پارلمان ایران استعمار خارجی و عوامل داخلی آنها همواره در مقابل این خواست و اراده ملت ایران مقاومت کرده‎اند. اوج این مبارزات آزادی‎خواهانه، انقلاب اسلامی ایران به رهبری بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران بود. بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و رهبر معظم انقلاب اسلامی اعتقاد عمیق به پاسداشت اداره کشور براساس اراده و خواست ملت ایران داشته و دارند.

لذا پس از پیروزی انقلاب اسلامی به طور متوسط سالانه یک انتخابات ملی با حضور انبوه چشمگیر کلیه اقشار ملت ایران از اقوام، مذاهب و ادیان گوناگون برگزار شده است. سیزده دوره انتخابات ریاست جمهوری، یازده دوره انتخابات پارلمانی، شش دوره انتخابات شوراها، از جمله بارزترین جلوه‎های حضور گسترده ملت ایران در عرصه‎های تصمیم‎گیری از بالاترین سطوح تا اداره یک روستا و محله است.

قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، با به رسمیت شناختن حاکمیت واقعی مردم بر تمام ابعاد زندگی فردی و اجتماعی خود، جلوه بدیع وبی‎نظیری از مشارکت حداکثری مردم در تعیین سرنوشت خود را در چارچوب یک نظام مردم‎سالار دینی به منصه ظهور رسانده است و  رمز پایداری مقتدرانه و عزتمندانه آن به رغم کارشکنی‎ها و فشارهای گسترده سیاسی – اقتصادی و تبلیغاتی، اجتناب از تقلید کورکورانه از الگوهای غیربومی و نه چندان موفق در حوزه دموکراسی ساختگی و تحمیلی و اتکاء بر مؤلفه‎های متجانس فرهنگی و اعتقادی و جهان‎بینی ایرانی- اسلامی با کسب اعتبار از خواست و اراده مردم در شکل‎گیری نظام جمهوری اسلامی و سپس تأکید مستمر بر ضرورت کنشگری فعال و حداکثری مردم در تمام شئون زندگی سیاسی و اجتماعی خویش بوده است.

نظریه مردم‎سالاری دینی در سطح فراملی، ایده «جهان اندیشی اخلاقی» را به رسمیت می‎شناسد و بر این باور است که حل مشکلات جهانی و تحقق صلح و عدالت در دنیای کنونی مستلزم پذیرش مرجعیت دین، اصول اخلاقی و ارزش محور جهانی و بشری است. تنها راه تحقق عدالت و حل چالش‎های فراروی جامعه بشری، مبنا قرار گرفتن اصول اخلاقی جهان شمول با مراجعه به ادیان الهی و به کارگیری تعالیم آن‎ها است.

بزرگترین خواست ملت‎های منطقه آسیای غربی، رهایی از دخالت قدرتهای خارجی به ویژه آمریکاست. بزرگترین رنج ملت‎های این منطقه نیز از دیرباز دخالت قدرتهای استعماری در امور آن‎ها بوده است.

طی سالیان سال ثابت شده است که دولت آمریکا در عمل، تحت لوای ترویج دموکراسی با اِعمال معیارهای دوگانه‌ و اتخاذ سیاست‌های گزینشی، دست دوستان خود به ویژه رژیم صهیونیستی به عنوان بزرگترین پادگان تروریستی جهان را برای ادامه ارتکاب جنایاتی مانند تولید و توسعه سلاح‌های کشتار جمعی به خصوص سلاح‌های هسته‌ای، ایجاد سازمانهای تروریستی، ارتکاب تروریسم دولتی، اشغال نظامی کشورهای دیگر، نقض فاحش حقوق بشر باز نگه می دارد و در مقابل، کشورها و ملت های مستقل و آزادی‌خواهی که با این گونه سیاست‌ها مخالف هستند را با اتهامات دروغین تحت انواع فشارهای سخت افزاری و نرم افزاری قرار می‌دهد.

در مورد خاص کشورم، حمایت از رژیم صهیونیستی علیه ایران از طریق همکاری و همراهی یا سکوت در قبال اقدامات خرابکارانه و ترورهای هدفمند این رژیم علیه شهروندان و دانشمندان ایرانی، کمک به ائتلاف‌سازی‌های نامشروع علیه جمهوری اسلامی ایران در منطقه، ترویج به ایران‌هراسی با هدف نامشروعِ فروش تسلیحات و تخریب روابط همسایگی از مصادیق بارز نقض حقوق بین‎المللی، توسط آمریکا به حساب می آید. اینک در سطح جهان افرادی مانند مالکوم ایکس، مارتین لوترکینگ، محمد مصدق، سالوادور آلنده، ابومهدی المهندس و سردار پرافتخار ایرانی مبارزه با تروریسم تکفیری دست ساخته آمریکا یعنی شهید حاج قاسم سلیمانی در کنار هزاران تن دیگر به عنوان نمادهای همیشگیِ قربانیان سیاست ریاکارانه حقوق بشر و دموکراسی آمریکایی مطرح هستند.

نمونه عینی و آشکار دیگر از عدم پایبندی آمریکا به تعهدات و قوانین و مقررات بین‎المللی می‎توان به عملکرد آمریکا در قبال توافق هسته‎ای ایرانی با 1 + 5 اشاره کرد. در حالیکه جمهوری اسلامی ایران با صداقت و شفافیت کامل به تعهدات خود در توافق هسته‌‎ای با 1+5 عمل کرده اما آمریکا و قدرتهای اروپایی نه تنها به هیچیک از تعهدات خود در قبال این توافقنامه بین‎المللی پایبند نبودند، بلکه با اعمال تحریمهای شدید غیرانسانی بر جنبه‎های گوناگون معیشت، رفاه، سلامت، بهداشت و درمان شهروندان ایرانی تاثیرات کاملاً منفی گذاشته‌اند و اینک نیز با بهانه‎های گوناگون از انجام تعهدات خود سر باز می‎زند و همچنان به اعمال تحریمهای گسترده ضدانسانی ادامه می‎دهند.

فلسطین همچنان به عنوان نماد دیرینه ریاکاری غرب در برخورد با موضوع دموکراسی و حق تعیین سرنوشت ملت‎های منطقه ما مطرح است. تداوم هر روزه جنایات و تجاوز علیه شهروندان فلسطینی، ادامه شهرک سازی‌های نامشروع در تعارض آشکار با قطعنامه‌های سازمان ملل متحد و انکار گستاخانه کلیه حقوق فلسطینی‌ها در کنار بازگذاشتن دست رژیم اشغالگر صهیونیستی به ادامه جنایات و اقدامات غیرقانونی خود در فلسطین و دیگر سرزمینهای اسلامی، به خوبی عدم اعتقاد آمریکا و همفکران آن به مبانی و ارزش‌های دموکراسی، مردم‌سالاری و بی‎اعتقادی به حقوق مسلم بین‎المللی و حقوق بشر را نشان می‌دهد.

ما معتقدیم نظمی که برخی قدرتهای غربی به رهبری آمریکا در لوای شعارهای دموکراسی‎خواهانه در پی استقرار آن بوده‌اند، در حقیقت متضمن تحقیر دیگر ملت‌ها است و هدف پنهان آن حفظ وضع موجود از طریق تثبیت هژمونی کنونی است که در رأس آن آمریکا قرار دارد. آیا جز این است که نتیجه دهشتناک سیاست خارجی آمریکا طی دهه‌های گذشته، برنامه‌ریزی و اجرای حدود 100 کودتای نظامی در جهان از جمله توطئه براندازی حکومت‌های قانونی و منتخب مردم در ایران بوده است؟ آیا اکنون ثابت نشده است که حمله به عراق بر اساس ادعاهایی دروغین صورت گرفت و هدف اصلی آن سلطه بر منابع نفتی عراق بوده است؟ آیا اکنون بر همگان آشکار نیست که در حملات تروریستی یازده سپتامبر عامل اصلی این ماجرا به دلایلی که می دانیم از هر عقوبت و کیفری مصون ماند و در عوض، افغانستان مظلوم به عرصه جنگی بی حاصل و نکبت بار تبدیل گردید؟ آمریکای داعیه‌دار حکومت دموکراتیک در جهان، نه تنها با تبعیض نژادی علیه رنگین‌پوستان و نقض حقوق اقلیت‌های مذهبی و پناهجویان، اصول دموکراسی را در داخل این کشور نقض نموده است، بلکه در سال‌های اخیر نیز به دفعات در تعارض صریح با مفاد منشور ملل متحد و بر خلاف نظر اکثریت غالب کشورها و ملت‌ها به بهانه‌های دروغین مانند جلوگیری از تولید و اشاعه سلاحهای کشتار جمعی یا مبارزه با تروریسم دست پرورده خویش به تجاوز و اشغال نظامی سایر کشورها یا تحمیل تحریم‌های غیرقانونی علیه ملت‎های مستقل و آزادی‎خواه دست زده است.

مواردی که گفته شد، همگی نشان از نقش تاریک آمریکا در ایجاد چالش‌های امنیتی و سیاسی متعددی دارد که پیگیری هدف ارزشمند تحقق صلح و عدالتِ واقعی در سطح جهان را با چالشهایی جدی مواجه ساخته و دورنمایی تاریک از امکان هر اقدام اصلاحی در صورت تداوم هژمون فعلی در سطح جهان را در ذهن مجسم می‌سازد. این اقدامات، مردود بودن یکجانبه‌گرایی، غیرانسانی بودن آن و نیاز مبرم به اجرای اهداف صلح و توسعه پایدار از طریق بسط ارزشهای مردم‎سالار، نه در سطح جهانی از جمله مشارکت و انتفاع عمومی با توسل به چندجانبه‌گرایی را به وجدان جامعه بین‌المللی یادآوری می‌نماید.

در پایان تأکید می‌کنم که برای نیل به خوشبختی و سعادتمندی همه انسان‌ها و تحقق صلح، ثبات و توسعه پایدار در جهان، ترویج اصول دموکراسی در سطوح داخلی از طریق کاربست مدل‌های بومی و در سطح خارجی با تضمین مشارکت برابر و مؤثر تمامی ملت‌ها با هر پیشینه فرهنگی و تمدنی در تعاملات بین‌المللی و منطقه‌ای ضرورتی اجتناب‌ناپذیر برای رهایی از وضعیت نابسامان فعلی جهان است. تنها در این صورت، مشارکت حداکثری و عادلانه تمام ملت‌ها و تمدن‌ها در اداره امور و سهم منصفانه آنان از دستاوردهای مادی و معنوی حاکمیت ارزش‌های مردم‌سالار در سطح سیاست داخلی و روابط بین‌الملل تضمین خواهد شد.

* تروریسم اقتصادی با اعمال تحریم، حاکمیت قانون را در سطح بین‌المللی به چالش می‌کشد

همچنین نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در اولین نشست شبکه پارلمانی جنبش غیرمتعهدها نیز گفت: مایلم از آذربایجان برای ارائه این ایده برجسته و سازماندهی این نشست تشکر کنم.

وی ادامه داد: تمایل به حفظ استقلال و پرهیز از ورود به رقابت بین دو ابرقدرت، ایده های اساسی موجد جنبش عدم تعهد بوده ‌است. جنبش عدم تعهد از زمان تأسیس آن بر تضمین استقلال ملی، حاکمیت سیاسی، تمامیت ارضی و امنیت کشورهای عضو تمرکز داشته است و با گذشت حدود 3 دهه از پایان جنگ سرد، خود را با شرایط و چالش‌های جدید جهان تطبیق داده است.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: ما بر این باوریم که تاکنون با وجود تقدم فعالیت‌های بین پارلمانی در سطح جهانی در مقایسه با سازمان‌های بین‌المللی بین‌‌ دولتی مانند سازمان ملل متحد، واقعیت این است که پارلمان‌ها واجد جایگاه و مشارکت در خور و شایسته آنان در تعاملات بین المللی نیستند. به نظر ما، حرکت جنبش عدم تعهد برای ایجاد شبکه پارلمانی ویژه خود می‌تواند از ظرفیت پارلمان‌های کشورهای عضو به عنوان مکملی قدرتمند برای دستیابی به اهداف جنبش در چارچوب سازمان ملل متحد استفاده کند.

نیکزاد خاطرنشان کرد: تداوم بکارگیری اقدامات قهرآمیز یکجانبه خودسرانه از جمله تروریسم اقتصادی علیه کشورهای در حال توسعه همچنان محل نگرانی جدی است. دولت آمریکا با توسل به تروریسم اقتصادی، نقض توافق تاریخی پیرامون برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران و مجازات کسانی که به دنبال پای‌بندی به آن هستند، کسانی را مجازات می‌کند که صادقانه به اصول حقوق بین‌الملل پای بند هستند.

نایب رئیس قوه مقننه کشورمان تاکید کرد: تروریسم اقتصادی در قالب اعمال تحریم‌های غیرقانونی و فراسرزمینی علیه ملت‌های آزاد از بُعد اخلاقی نادرست و غیرموجه است و از بعد قانونی حاکمیت قانون را در سطح بین‌المللی به چالش می‌کشد.

وی افزود: مجلس جمهوری اسلامی ایران با تضمین نقش فعال و مشارکت خود در تقویت همبستگی میان پارلمان‌های عضو جنبش عدم تعهد، برای پیشبرد اصول و اهداف عالی جنبش احساس مسئولیت کرده و تمام تلاش خود را در این زمینه به کار خواهد بست. تردیدی نیست که حمایت کامل پارلمان‌های همه کشورهای عضو می‌تواند به حرکت رو به جلوی شبکه تازه متولد شده ما در جهت دستیابی به اهداف و مقاصد آن یاری رساند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول