اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

مسؤول سازمان بسیج عشایری: واکسیناسیون تا دورترین نقاط عشایرنشین دنبال شده است

مسؤول سازمان بسیج عشایری گفت: در حوزه واکسن الحمدلله هیچ مشکلی نداشتیم و این امر با همت بسیج عشایری و بسیج جامعه پزشکی صورت گرفت. همکاران ما تزریق واکسن را تا دورترین نقطه عشایرنشین دنبال کردند.

مسؤول سازمان بسیج عشایری: واکسیناسیون تا دورترین نقاط عشایرنشین دنبال شده است

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، فرهنگ عشایر بخش تاثیرگذاری از فرهنگ ایرانی اسلامی است و از ابتدای شکل گیری انقلاب اسلامی عشایر همواره رسالت خود را در عرصه‌های دفاعی، اجتماعی و سیاسی انجام داده اند. جامعه‌ی عشایری مهد تربیت بیش از ده هزار شهید در دوران دفاع مقدس است. بسیج متشکل از همه‌ی مردم از جمله قشر وسیع و مهم عشایر کشور است.

در همین رابطه خبرگزاری بسیج گفت‌وگویی با احمد سعیدی، مسئول سازمان بسیج عشایری انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

بیش از ۱۶۰۰ پایگاه مقاومت عشایری داریم

- بسیج عشایری در دهه شصت رسماً در دل سپاه‌های استانی شکل گرفت و در سال ۱۳۷۶ سازمان بسیج عشایری به طور مستقل در سازمان بسیج مستضعفین تشکیل شد.

- بیش از دو دهه از راه اندازی سازمان بسیج عشایری به صورت مستقل می‌گذرد. در ۲۴ استان رده داریم، بیش از ۱۶۰۰ پایگاه مقاومت عشایری و قریب به ۱۶۰ حوزه بسیج عشایری داریم که مشغول فعالیت در یگان‌های عشایری ما هستند.

برگزاری کلاس‌های آموزشی برای بیش از ۲۰ هزار عشایر در یک سال اخیر 

- محور معیشت جامعه عشایر دامشان است یکی از کار‌هایی که در بسیج عشایری در حال انجام آن هستیم کمک رسانی در حوزه دام و عشایر است.

- طرح بهره وری دام را در یک سال اخیر دنبال کردیم. در این طرح  محور خدمت رسانی، آموزش امور بهداشتی و زیرساختی است. برای بیش از ۲۰ هزار عشایر در یک سال اخیر کلاس‌های آموزشی برگزار کرده ایم.

بیش از ۱۸۴۰۰ متر لوله کشی آب در مناطق عشایرنشین به پایان رسیده

- یکی از مشکلات عشایر در حوزه آبرسانی بود. طرح جامع آبرسانی را راه انداختیم و تحت عنوان این طرح خدماتی نظیر لوله کشی آب، مرمت و حفر چاه و خرید تانکر آب را انجام دادیم.

- در مجموع بیش از ۱۸۴۰۰ متر لوله کشی آب به پایان رسیده و همچنین قریب به ۶۰۰ تانکر را خریداری و در مناطق عشایری توزیع کردیم. 

- بسیج عشایری بیش از ۱۳ میلیون لیتر آب رسانی در مناطق عشایری داشته است. از خدمات دیگر این نهضت می‌توان ساخت انواع آب انبار و احداث ۱۶۰ منبع آب در مناطق عشایری را نام برد. به تعبیر کارشناسان، امسال شاهد سخت‌ترین خشکسالی در ۵۰ سال اخیر بودیم.

عدم حضور دستگاه‌های فرهنگی در جامعه عشایر محسوس است

- علیرغم اینکه دشمنان ما به گونه‌ای ما را درگیر معضلات معیشتی می‌کنند، گاها ما هم در پی آن فرهنگ را ناخودآگاه کنار می‌گذاریم. یکی از دغدغه‌های ما در بسیج عشایر جدای از مسائل معیشتی و اقتصادی، دغدغه فرهنگی عشایر است.

- بار‌ها مطرح کرده ام که مسئول تقویت فرهنگ عشایری که برگرفته از سبک زندگی اسلامی ایرانی است، چه کسی است؟ عدم حضور دستگاه‌های فرهنگی که متولی فرهنگ در کشور هستند، در جامعه عشایر محسوس و مشهود است.

- کسی را در جامعه عشایر نمی‌بینیم که دغدغه مسائل فرهنگی عشایر را داشته باشد. متاسفانه یکی از تهدیدات جامعه عشایری در کنار مسائل معیشتی و اقتصادی مسائل فرهنگی عشایر است.

جامعه عشایر در حال تبدیل شدن به جامعه سالمندان است

- بنای فرهنگی عشایر فرهنگ کار و تلاش عشایر است. در واقع فرهنگ عشایر کار، تلاش و همبستگی خانواده است. فرزندان عشایر که نیاز به شغل دارند، حمایت نمی‌شوند و به حاشیه نشینی در شهر‌های بزرگ و شغل‌های کاذب روی می‌آورند و حتی حاضر نیستند که شغل پدرانشان را ادامه دهند. مشکلات فرهنگی و مشکلات معیشتی با هم در ارتباط هستند.

- متاسفانه جامعه عشایر در حال تبدیل شدن به جامعه سالمندان است. اگر مسئولین ما در این حوزه کمک نکنند در چند سال آینده چیزی از جامعه عشایر باقی نمی‌ماند. 

- ما در ذیل طرح شجره طیبه صالحین برنامه‌های متعددی برای بسیجیان عشایرمان فراهم آورده ایم. نهضت آموزش و پژوهش احکام ویژه بسیجیان جامعه عشایر درذیل شجره طیبه صالحین است. همچنین مسابقات کتابخوانی، آموزش قرآن در جامعه عشایری، نشست‌های بصیرتی و روشنگری در جامعه عشایری و برنامه‌هایی برای حجاب و عفاف برای زنان عشایر داریم. در مجموع می‌توانم عرض کنم که تنها سازمانی که دغدغه مسائل فرهنگی عشایر را دارد ما هستیم.

کمبود و گرانی نهاده‌ی دامی از مشکلات جامعه عشایری است

- یکی از مشکلات جامعه عشایری بحث کمبود و گرانی نهاده‌ی دامی است که قیمتش نسبت به سنوات گذشته چند صددرصد افزایش داشته است.

- یکی از مشکلات دیگر ما در جامعه عشایری خرید تضمینی دام توسط دولت است. گوشت قرمز از کالا‌های استراتژیک است و دولت باید خرید تضمینی داشته باشد. عشایر در جبهه تامین امنیت غذایی ما در خط مقدم قرار دارند.

واکسیناسیون تا دورترین نقاط عشایر نشین دنبال شده است

- در حوزه واکسن الحمدالله هیچ مشکلی نداشتیم و این امر با همت بسیج عشایری و بسیج جامعه پزشکی صورت گرفت. همکاران ما تزریق واکسن را تا دورترین نقطه عشایر نشین دنبال کردند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول