اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رادیو و تلویزیون

آیین اختتامیه جشنواره تلویزیونی مستند| یزدی: تلویزیون را به خانه مستندسازان تبدیل کرده ایم

آیین اختتامیه جشنواره تلویزیونی مستند با حضور برخی مدیران ارشد رسانه ملی برگزار شد.

آیین اختتامیه جشنواره تلویزیونی مستند| یزدی: تلویزیون را به خانه مستندسازان تبدیل کرده ایم

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس، آیین اختتامیه جشنواره تلویزیونی مستند در سالن همایش های سازمان صداوسیما برگزار شد.

در ابتدای این مراسم محسن یزدی مدیر شبکه مستند و دبیر جشنواره مستند در ابتدای این مراسم گفت: امسال از سالهای گذشته از لحاظ کیفیت مستندها بهتر بوده است. امروز تلویزیون با فاصله از مراکز تولید اول است و ما با مستندسازهای خوبی کار می کنیم.

وی افزود: اگر نتیجه جشنواره این باشد که تلویزیون را به خانه مستندسازها تبدیل کند ما وظیفه خودمان را انحام دادیم.

هر چقدر بتوانیم در جشنواره ها فعال باشیم اما دیده شدن مستند فضای دیگری دارد و امروز مردم ایران از مستندها استقبال می کنند و بهتر است تعامل خوبی بین ما و مستندسازها برقرار شود.

بنا بر این گزارش، در ادامه این مراسم که محمد دلاوری اجرای آن را بر عهده داشت، حمید شاه آبادی معاون سیما در سخنانی گفت: قالب مستند یکی از تاثیر گذارترین قالب ها برای تولید آثار هنری است و تلویزیون در این چند سال خانه مستند سازان و مهم ترین پایگاه برای نشر مستندها بوده است.

وی افزود: ما خوشحالیم که از ظرفیت مستندسازی به درستی در برنامه سازی استفاده می شود و باید کمک کنیم این فضا بهتر از گذشته پیش رود.

وی ادامه داد: در تولید مستند آنچه که به دنبالش هستیم این است که با نگاه بومی، اندیشه اسلامی، نگاهی وطنی، خواستاری ملی ایرانی، آثاری ایرانی تولید کرده و در جهان منعکس شود که برخی از مستندهایمان به این شکل تهیه شده است.

معاون سیما افزود: صداقت، راستی و نزدیک بودن به مخاطب در بسیاری از مستندها دیده می شود و نکته ای که وجود دارد این است که این آثار برای مخاطب باور پذیر است.

شاه آبادی گفت: این برایمان مهم است که سوژه یابی درستی برای این مستندها صورت گیرد. تولید مستند در کشور ما زیاد است و آنچه می تواند ما را کمک کند همین سوژه یابی است و بعد از آن تحقیق و پژوهش درباره مستندسازی ها.

وی ادامه داد: قرار است مستندهای ما مسئله های ما را حل کنند و در مستندسازی ها به سمت موضوع محوری رفتیم و این قالب برنامه سازی نزدیک ترین قالب به مسئله محوری است. همچنین باید هر کدام از مستندهای شما بتواند یک مسئله را در ذهن مخاطب باز کند.
شاه آبادی گفت: این حوزه نیازمند توجه و دقت نظر بیشتر است و آنچه در سیما به آن توجه داریم نشر مستندها است و باید فضای نشرمان را باز بینی کنیم. این جشنواره نقطه عظیمت برای کسانی است که کار خود را شروع می کنند اما برای ما یک مسئولیت بزرگ به شمار می‌رود.

در بخش بعدی این مراسم گروه موسیقی مازندران به سرپرستی محمدرضا اسحاقی که برخی قطعات فولکلور سریال پایتخت را اجرا کرده بود، قطعاتی را اجرا کردند.

همچنین در حضور یزدی و شاه آبادی از سعید رشتیان پیشکسوت سینمای مستند تقدیر شد.

رشتیان طی سخنانی با بیان تشکر گفت: همه آنچه می خواستم را در فیلمی که پخش شد گفتم و مایه مباهات است که عضوی از جامعه مستند هستم. جامعه ای که بدون نام و نشان می کوشد تا معضلاتی را به تصویر بکشد.

وی افزود: در سینمای مستند مسیله اصلی دیده شدن است. همه ما کار می کنیم برای دیده شدن و برقراری ارتباط و برای سینمای مستند جدی ترین عرصه تلویزیون است و باید بیشتر از حمایت های تولید روی درست و خوب دیده شدن توجه کنیم.

در ادامه مراسم مستندی با حضور شهید حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس پخش شد. در بخش بعدی این مراسم از مرتضی شعبانی پیشکسوت مستند تقدیر شد.

یزدی در همین زمینه گفت: ما آقای شعبانی را راضی کردیم در این مراسم حاضر شوند اما به دلیل حضور در عراق نتوانستند بیایند. او مردی ماخوذ به حیا و محجوب است و همسرش برای دریافت این‌جایزه به مراسم آمده است.

** اعلام برگزیده های پنجمین جشنواره تلویزیون مستند

همچنین در بخشی دیگر از این مراسم برگزیده های پنجمین جشنواره تلویزیونی مستند تقدیر شدند که اسامی آنها به شرح زیر است:

در بخش مستند نگاری دیپلم افتخار و مبلغ یک میلیون تومان جایزه نقدی به نفر سوم بخش مستند نگاری، راضیه عباسی برای مستندنگاری «گزارش یک صندوق» اهدا شد. دیپلم افتخار و مبلغ ۲ میلیون تومان جایزه نقدی به نفر دوم بخش مستند نگاری، احسان رحیم زاده حناچی برای گزارش «نان در آوردن از باد» اهدا شد. تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۳ میلیون تومان جایزه نقدی نفر اول به سیده سکینه میرطاهری برای مستندنگاری «داستان مظلومیت هوبَره» اهدا شد.

تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۳ میلیون تومان جایزه نقدی بهترین مستند نگاری با موضوع کرونا نیز به مریم خباز برای گزارش «درد بی دوا» تقدیم شد.

در بخش تک عکس داوران، ضمن تقدیر از حمید سبحانی و محمد وحدتی، جایزه سوم بخش تک عکس را که شامل دیپلم افتخار و مبلغ ۱ میلیون تومان جایزه نقدی است به مجتبی اسماعیل زاد، دیپلم افتخار و مبلغ ۲ میلیون تومان جایزه نقدی نفر دوم را به محمودرضا معین پور و همچنین تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۳ میلیون تومان جایزه نقدی نفر اول را به امیر عنایتی تعلق گرفت.

در بخش مجموعه عکس داوران، ضمن تقدیر از محسن رضایی، امین برنج‌کار و خانم زهره صباغ نژاد، جایزه سوم بخش مجموعه عکس را که شامل دیپلم افتخار و مبلغ ۲ میلیون تومان جایزه نقدی است، به مهدی محبی پور برای مجموعه عکس «مرگ تلخ پرندگان میانکاله» اهدا شد. دیپلم افتخار و مبلغ ۳ میلیون تومان جایزه نقدی نفر دوم به مجید حجتی برای مجموعه عکس «سکوت زمین» تقدیم شد.

همچنین در این بخش تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۵ میلیون تومان جایزه نقدی نفر اول در بخش مجموعه عکس نیز به محمدرضا عباسی برای مجموعه عکس «من مرگ را زیسته ام» رسید.

در بخش عکس، تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۵ میلیون تومان جایزه نقدی بخش ویژه کرونا نیز به امین نظری برای مجموعه عکس «کرونا» رسید.

در بخش تک عکس مردمی، تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۳ میلیون تومان جایزه نقدی به بهرام بیات (عکاس خبرگزاری فارس در زنجان) برای بهترین تک‌عکس به انتخاب مردم اهدا شد. در بخش مجموعه‌عکس مردمی هم تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۵ میلیون تومان جایزه نقدی به امین برنجکار برای بهترین مجموعه عکس به انتخاب مردم رسید.

همچنین در بخش بهترین مستند کوتاه مردمی تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۶ میلیون تومان جایزه نقدی بهترین مستند کوتاه مردمی به فاطمه صافی تهیه کننده مستند «زندگی لیلا» و در بخش بهترین مستند نیمه بلند مردمی، تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۱۵ میلیون تومان جایزه نقدی بهترین مستند نیمه بلند مردمی به بهمن ابراهیمی تهیه کننده مستند «قصه آق گُل» رسید.

بنابر این گزارش، در بخش بهترین مستند بلند مردمی تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۲۰ میلیون تومان جایزه نقدی بهترین مستند بلند مردمی به محمد صادق اسماعیلی تهیه کننده مستند «آدور» اهدا شد.

** اعلام برگزیده های بخش تخصصی مستند

در ادامه این مراسم و با حضور بهروز افخمی، الهه نوبخت، ابولقاسم ناصری، وحید چاوش و مهدی آزادی به عنوان داوران بخش تخصصی مستند، به برگزیدگان این بخش هم جوایزی اهدا شد:

در بخش بهترین فیلمبرداری، بهمن ابراهیمی و پدرام شبیری برای مستند «قصه آق گُل»، در بخش بهترین تدوین: «بابک حیدری»  برای مستند «قطعه ۱۹»، در بخش بهترین صدا: «حسین قورچیان»  برای مستند «چشم ها و دست ها»، در بخش بهترین پژوهش: «امیر مسعود حسینی»  برای مستند «طاهر» تقدیر شدند.

همچنین در بخش جایزه ویژه هیات داوران، تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۱۰ میلیون تومان جایزه ویژه هیات داوران به «فرهاد وَرَهرام» برای مستند «بازگشت دوباره» اهدا شد.

در بخش بهترین کارگردانی مستند کوتاه، «مهرداد خاکی» برای مستند «حاج ابوالقاسم قناد و پسران»، در بخش بهترین کارگردانی مستند نیمه بلند «مهدی زمان پور کیاسری» برای مستند «آسَک»، در بخش بهترین کارگردانی مستند بلند «مهدی بخشی مقدم» برای مستند «خانه ای برای تو»، در بخش ویژه کرونا، «مسعود دهنوی» برای مستند «قطعه ۱۹» تقدیر شدند. همچنین جایزه ویژه دبیر جشنواره به «بهمن ابراهیم» کارگردان مستند «قصه آق گُل» به خاطر تلاش بی وقفه در ثبت تصاویر ماندگار از محیط زیست و حیات وحش ایران تعلق گرفت.

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول