اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  دانشگاه

فارس من| اعتراض دانشجویان به امتحانات حضوری/ تصمیم یکباره وزارت علوم ما را شوکه کرد

7 آذر تعدادی از دانشجویان پیام‌ نور مقابل وزارت علوم تجمع کردند و مخالفت خود را با حضوری بودن امتحانات پایان‌ ترم اعلام کردند. روایت خبرنگار فارس از این تجمع را بخوانید.

فارس من| اعتراض دانشجویان به امتحانات حضوری/ تصمیم یکباره وزارت علوم ما را شوکه کرد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری‌فارس - رضاعبدی پور؛ تعدادی از دانشجویان پیام‌نور که می‌گفتند برای رعایت پروتکل‌ها به نمایندگی از جمع عظیمی از دانشجویان برای اعتراض به حضوری شدن امتحانات پایان‌ترم آمده‌اند، مقابل وزارت علوم با پلاکاردهایی که در دست داشتند تجمع اعتراض‌آمیزی برگزار کردند.

 

به عنوان خبرنگار فارس‌من، بین تجمع‌کنندگان مقابل وزارت علوم رفتم تا خواسته معترضین به امتحانات حضوری را از نزدیک بشنوم:

در طول مسیر به تجمع، تصورم این بود افرادی را خواهم دید که جوان هستند، ولی وقتی رسیدم غالبا سن بالا و حتی میان‌سال نیز در بین تجمع کنندگان دیده می‌شد، اغلب تجمع‌کنندگان متاهل و برخی هم کارمند بودند، توجه من را آن فرزند یک دانشجو جلب کرده بود که پلاکارد به دست ایستاده بود. 

 

چند دقیقه‌ای در بین تجمع کنندگان ایستادم و منتظر بودم که رفته رفته جمعیت زیادی ببینم اما گویا جمعیت همین ۱۵-۲۰ نفری بود که مقابل وزارت ایستاده اند و کسی اضافه نمی‌شد جلو رفتم و خودم را معرفی کردم و گفتم که از خبرگزاری فارس آمده‌ام تا صدای اعتراض شما را منعکس کنم، اولین سوال را از چه کسی بپرسم؟

خانمی که خیلی مشتاق بود جواب دهد سریع جلو آمد و گفت من تمام سوالات شما را پاسخ خواهم داد!

اولین سوالم این بود: استدلال شما این است که وضعیت کشور برای امتحانات حضوری مهیا نیست، اما می‌بینیم که وضعیت کشور زرد و آبی شده، به نظر شما آیا حضوری شدن امتحانات تبعات خواهد داشت؟

در جواب گفت: درست است، اما سویه جدیدی آمده!

گفتم: سویه جدید که هنوز به ایران نرسیده!

همان خانم پاسخ داد: خب به هرحال ممکن است که برسد، مگر آن موقعی که کرونا شروع شد ما کی خبردار شدیم؟ مگر ویروس کرونا خبر می‌کند که چه زمانی وارد کشور می‌شود؟

پرسیدم: شرایط کشور را برای امتحانات حضوری چگونه می بینید؟

یک خانمی که پلاکارد به دست بود جلو آمد و جواب داد: ببینید مشکل ما اصلا پایدار بودن یا نبودن کشور نیست، ما برنامه ریزی زندگی مان را طبق قول مسئولین در حضوری نبودن کلاس و امتحانات درست کرده بودیم، یکباره به ما گفته شد که امتحانات حضوری ست و ما نیز به مشکل برخورده ایم.

 

خود من که در جایی کار می کنم و همزمان ارشد می خوانم باید برای امتحانات حضوری از تهران اجازه بگیرم که می‌دانم صاحب کار من اجازه نمی دهد به آستارا که محل تحصیل من است چند روزی برای امتحانات سفر کنم، مشکل حضوری شدن امتحانات ما این شکلی شده است!

وی ادامه داد: شما می‌گویید وضعیت کرونای کشور زرد و آبی است، آیا ویروس از بین رفته؟ همینکه چند نفر در جایی جمع شوند معضل درست خواهد شد و شاید شهرها قرمز شود


یک آقایی وارد گفتگوی ما شد و گفت: من یک استاد دارم که کل حضورش در کلاس آنلاین، دو تا نیم جلسه است و ورودی‌های جدید سردرگم این مدل آموزش هستند

وی در ادامه تاکید کرد: اکثر بچه هایی که در اینجا تجمع کرده اند دانشجوی پایان ترم ارشد و درگیر پایان نامه و کارهای تحقیقاتی هستند، این تفکر غلطی است که مسئولین فکر می کنند معترضین به امتحانات حضوری، درس نخوان و تنبل هستند اگر درس نخوان بودیم که دانشجوی ترم آخر ارشد نمی شدیم! کلاس های ما به صورت غیرحضوری و آنلاین برگزار شده با کیفیت بسیار بد، عادلانه نیست که امتحانات حضوری شود.

 

هر چند دقیقه یکبار کادر انتظامی از داخل وزارت علوم بین تجمع می آمد و تذکر می‌دادند که پلاکاردها را پایین بیاورند و سه نماینده از بین تجمع‌کنندگان حاضر شوند تا داخل وزارت بروند و مطالبه خود را به مسئول مربوط در میان بگذارند.

سوالی که خیلی مشتاق بودم جواب آن را بدانم و می‌دانستم این سوال، سوال موافقین امتحانات حضوری است را اینگونه بیان کردم: قطعا نقطه مخالف و مقابل شما وجود دارد، یعنی کسانی هستند که موافق حضوری شدن کلاس ها و امتحانات هستند، به این دلیل که یا در مناطق محروم زندگی می کنند و دسترسی به اینترنت ندارند یا در جایی زندگی می کنند که اینترنت خوبی نسبت به شهرها ندارند و در کلاس ها و امتحانات آنلاین دچار مشکل شده اند ویا اصلا بخاطر مشکلات مالی به گوشی هوشمند و رایانه دسترسی ندارند، شما چه جوابی به این نقطعه مخالف دارید؟

خانمی که معلوم بود از خبر امتحانات حضوری عصبانی است جلوتر از بقیه تجمع‌کنندگان جواب داد: این مشکل و شرایط کرونا بوده که متاسفانه همه با آن درگیر شده‌اند، مسئله ما اصلا حضوری شدن نیست، از ترم بعد با ما قرارداد کنند که کلاس ها حضوری است و امتحانات هم حضوری است آن وقت ما هم شرایط زندگی مان را منطبق با این شرایط می کنیم، ما امروز می گوییم که از اول ترم کار و زندگی مان را طبق برنامه غیرحضوری بودن کلاس و امتحانات برنامه ریزی کرده ایم چرا باید با یک تصمیم یکباره مسئولان دانشگاه پیام نور، دچار چالش شویم؟

وی ادامه داد: حتی اساتید دانشگاه هم به همین شیوه منطبق شدند و به خیال اینکه امتحانات هم مجازی است به شیوه امتحانات مجازی، تدریس کردند استاد آمار من به دانشجویان در کلاس آنلاین گفت که اصلا کتاب نخرید آمار اس پی اس اس شما فقط کار عملی با کامپیوتر است و قرار شد کار عملی خودمان را در واتس‌آپ به استاد بفرستیم و نمره را طبق کار عملی دانشجویان لحاظ شود، یکی از استادان ما جزوه 600 صفحه ای را تدریس کرده که با کلی با محتوای کتاب فرق دارد و امروز 30 روز مانده به امتحانات، همه چیز عوض می شود و ما مانده ایم و پروسه ای متفاوت از آنچه خوانده و یاد گرفته ایم!

پرسیدم: حالا شما برای ترم بعد که حضوری شود مشکلی ندارید؟

همه افرادی که تجمع بودند به اتفاق گفتند: نه اصلا!

یک خانم در تجمع اضافه کرد: فقط اگر قرار است حضوری باشد تا پایان ترم هم به همین منوال باشد، یکباره تصمیم شان عوض نشود که برنامه ریزی ما هم بهم بخورد

 وی ادامه داد ما نیامده‌ایم که ارشدمان با نمره 12 پاس شود مشکل اینجاست که مسئولان نمی دانند با تغییر پیدا کردن تصمیم آنها در 30 روز منتهی به امتحانات، مشکل اساسی به دانشجویان وارد شده است. پیام نور باید نسبت به بدعهدی خود به دانشجویان پاسخگو باشد چرا که پول ترم دادن و ترم گذراندن ما تفریحی نیست، ما درسخوان هستیم و نمی خواهیم دوباره زمان و هزینه دهیم. من به شما قول میدهم که این تصمیم {حضوری شدن امتحانات} فکر نشده ، کارشناسی نشده و اعتراض ما هم دقیقا همین موضوع است.

جالب است بدانید که برخی از کتاب ها در سال تحصیلی بخاطر کرونا و استقبال کم دانشجویان در خرید کتاب، اصلا چاپ نشده! چون اساتید معمولا جزوه تدریس کرده اند و امروز برای خرید کتاب بعد از تصمیم حضوری شدن امتحانات دانشگاه ها، دچار مشکل شده ایم حتی اگر تهیه هم کنیم در 30 روز مانده به امتحانات خواندن کتاب 300 صفحه ای محال است.

برای آخرین سوال پرسیدم: به صورت خلاصه خواسته شما از مسئولین دانشگاه چیست؟

یکی از حاضرین در تجمع گفت: طبق قرار خود دانشگاه، امتحانات پایان ترم ما غیرحضوری شود و پاسخگوی شوک و استرسی که به دانشجویان شده است، باشند، همین!

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول