اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

مقام عراقی: کمیته تحقیق ترور الکاظمی، شخص یا نهادی را متهم نکرده است

مشاور امنیت ملی عراق درباره پرونده ترور نخست وزیر این کشور گفت که سرنخهایی در این باره به دست آمده است، ولی تحقیقات همچنان ادامه دارد.

مقام عراقی: کمیته تحقیق ترور الکاظمی، شخص یا نهادی را متهم نکرده است

 

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، کمیته تحقیقات مربوط به ترور مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق شامگاه امروز دوشنبه نشست خبری برگزار کرد.

قاسم الاعرجی مشاور امنیت ملی عراق در این نشست خبری، درباره جزئیات حمله به منزل الکاظمی گفت که این حمله با دو پهپاد صورت گرفته بود.

خبرگزاری رسمی عراق به نقل از الاعرجی گزارش داد، یکی از خمپاره‌های شلیک شده منفجر شد و یکی نیز منفجر نشد، ولی نیروهای عراقی مشخصات پهپادی را که به منزل الکاظمی حمله کرد، در اختیار دارند.

وی با بیان اینکه کمیته تحقیقات از هر گونه درگیری سیاسی به دور است، تصریح کرد، کمیته بدون هیچ فشاری به وظیفه خود عمل می کند.

مشاور امنیت ملی عراق خاطر نشان کرد، کمیته تحقیق هنوز شخص یا نهادی را متهم نکرده است و تحقیقات به زمان بیشتری نیاز دارد

الاعرجی با اشاره به اینکه نخست وزیر به کمیته تحقیق توصیه کرد که بی طرف باشد و منافع کشور را در نظر بگیرد، تصریح کرد، کمیته تاکنون از هیچ طرف خارجی کمک نگرفته است.

وی تأکید کرد: «می‌توان از تلاش کشورهای برادر و دوست برای فهم حقیقت استفاده کرد..  ما سرنخهای مهمی برای رسیدن به حقیقت داریم و باید به تحقیقات زمان کافی داده شود تا دقیق باشد».

مشاور امنیت ملی عراق در پایان گفت که رادارها نمی توانند پهپادهایی را شناسایی کنند که در سطح پایین پرواز می‌کند.

مسئله ترور در حالی مطرح شده است که بسیاری از منابع خبری اطلاعات ضد و نقیضی درباره آن منتشر کردند. به نحوی که گروه رسانه‌ای امنیتی عراق وابسته به ارتش در بیانیه خود اعلام کرد که نخست‌وزیر هنگام حادثه در منزل نبوده اما شبکه الجزیره ادعا کرد که نخست‌وزیر در منزل بوده است.

همچنین درباره آسیب وارد شده در پی این حادثه اخبار اغراق‌آمیزی مخابره شد. در حالی که اعلام شد ستون‌هایی از دود به آسمان رفت، ولی برخی از رسانه‌های عراقی گزارش کردند که پهپاد کوچکی به ساختمان برخورد کرده و هیچ آسیبی هم به ساختمان وارد نشده است.

برخی ناظران این اتفاقات را به نتیجه انتخابات اخیر بی‌ارتباط نمی‌دانند. با اعلام نتیجه انتخابات پارلمانی عراق که روز دهم اکتبر (۱۸ مهرماه) برگزار شد، شماری از احزاب و ائتلاف‌های سیاسی به نتیجه اعلامی اعتراض کردند و از دستکاری در نتایج این انتخابات سخن گفتند. در پی این اعتراض‌ها، وضعیت سیاسی عراق متشنج است.

تعدادی از شهرهای عراق نیز از پس از اعلام نتیجه اولیه شاهد تظاهرات‌های متعدد در اعتراض به نتیجه انتخابات بودند به‌نحوی که معترضان خواستار شمارش دستی کلیه آراء شدند چراکه معتقد بودند در شمارش الکترونیکی آراء، دستکاری صورت گرفته است.

برخی سیاستمداران عراقی نیز با تایید نفوذ امارات، انگلیس و آمریکا در انتخابات اخیر این کشور، فرضیه دستکاری و دخالت این طرف‌های خارجی در نتایج انتخابات پارلمانی اخیر را تأیید کردند.

«قیس الخزعلی» دبیرکل عصائب ‌اهل‌الحق عراق هم درباره این مسئله گفت که درباره تلاش برای ترور نخست‌وزیر تردید‌هایی وجود دارد و بیشتر باید به فرضیه وجود طرف سوم و هماهنگی با آمریکا در این امر اعتقاد داشت.

پیشتر، «هادی العامری» رئیس ائتلاف الفتح عراق نیز گفته بود که ممکن است طرف سومی برای برهم زدن اوضاع و ایجاد فتنه پشت پرده حادثه حمله به منزل الکاظمی قرار داشته باشد.

انتهای پیام/

 

 

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول