اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

نامشخص

چطور عشق‌مان را زنده نگه‌داریم؟/ مهارت‌هایی برای تداوم گرمای عشق در زندگی مشترک

باور اشتباهی درباره عشق و ازدواج وجود دارد و آن هم این است که همه تلاش ها برای رسیدن شده و بعد از آن دیگر زوجین هیچ تلاشی برای حفظ عشقشان انجام نمی دهند، درحالیکه این اشتباه است و عشق نیز چون همه انگیزه های دیگر برای زندگی نیاز به حفظ ، مراقبت و نگه داری دارد.

چطور عشق‌مان را زنده نگه‌داریم؟/ مهارت‌هایی برای تداوم گرمای عشق در زندگی مشترک

گروه خانواده: طی سال ها در اتاق های درمان، دادگاه ها و مراکز حل اختلاف، مشاوران ، روان شناسان ، وکلا و قضات زوج های زیادی را دیده اند که بعد از گذشت یک تا سال ها از زندگی مشترک که خودشان هم اعتقاد دارند، عاشقانه آن را شروع کرده اند، اما به ناکجا رسیدند و کارشان به طلاق کشیده است. شاید این زوج ها همان هایی هستند که از ابتدای ازدواج تصور این را هم نداشتند، زندگی که اینطور با شور و حرارت شروع شده، کارش به جای باریک بکشد.

یکی از علل این کمرنگ شدن شور و هیجان اولیه این است که زوجین تصور می کنند، ازدواج نیز چون چیزهای دیگر در زندگی‌شان دایمی است و دیگر تا ابد باقی خواهد ماند و برای حفظ آن عشق هی تلاشی نمی کنند.

بیاید مسئله را اینطور کوچک کنیم، تا به حال شده منتظر یک چیزی باشد مثلا برای بدست آوردن یک ماشین یا خانه یا هر چیز ریز و درشت دیگری تلاش کرده اید، اما بعد از به دست آوردن آن باز هم احساس رضایت نداشته باشید؟ مثلا فکر کردید اگر ادامه تحصیل بدهید، همیشه خوشحال هستید ، یا شغل مورد علاقه تان را پیدا کرده اید، دیگر هیچگاه خسته نمی شوید و همه چیز وفق مرادتان پیش می رود، اما بعد از مدتی می بینید که همه چیز عادی شده و انگار نه انگار که شما همان کسی بودید که قبلا آرزوی فلان مورد را داشته است.

همین امر درباره ازدواج و عشق نیز صدق میکند، همه افراد با شوق و ذوق ازدواج می کنند، خیلی ها با عشق و علاقه زیاد و شور و هیجان تصور می کنند که عشق زندگی شان را یافته اند و دیگر هیچ مشکلی ندارند و حال با علاقه تا ابد در کنار هم هستند، اما بعد از گذشت مدتی از زندگی مشترک حس می کنند که آنقدرها هم همه چیز رویایی نبوده و این عشق تا ابد قرار نیست ماندگار باشد، حتی کار خیلی ها به اختلاف و جدایی هم کشیده است.

 

یکی از علل این امر این است که ما گاه تصور می کنیم ، چیزی که بدستش آوردیم ، دیگرتا ابد برای ماست و دست از تلاش برای حفظ آن بر می داریم. باور غلطی هم درباره عشق و ازدواج وجود دارد و آن هم این است که باید تلاش کنیم تنها به عشقمان برسیم ، اما وقتی بدان رسیدیم، دیگر انگار همه چیز تمام می شود و نیازی به تلاش نیست.

درحالیکه زندگی مشترک دقیقا بلافاصله بعد از شروع شدنش هر روز ، هر لحظه و همیشه نیاز به تلاش دارد واین تلاش تنها مادی نیست بلکه تلاش برای حفظ صمیمیت، رابطه مثبت و حفظ عشق است.

در این گزارش تلاش داریم برخی راه هایی را که باعث می شود شما دست از تلاش نکشید و رابطه تان بعد از گذشت سال ها هم رو به بهبودی باشد، با هم مرور کنیم.

1- ویژگی های مثبت همسرتان را به او بگویید

سعی کنید ریز بین باشید. بعضی افراد با افتخار می گویند که ما ادم کلی بینی هستیم و کاری با جزئیات نداریم. این اشتباه است مرد و زن می بایست در خیلی مباحث به ویژه مسائل مثبت ریز بین باشند. بنابراین از موقعیت های خوب استفاده کنید و در تعریف هایتان تنوع به خرج دهید.

جمله «دوستت دارم» همیشه برای همه زوج ها از روز اول ازدواج تا ابد شور آفرین است. پس آن را فراموش نکنید و در هر شرایطی از همسرتان تعریف کنید. به او بگویید که خیلی زیبا شده است. دست پختش عالی است یا خیلی خوش تیپ شده و هر روز جوانتر می شود. این جملات خیلی خوب و مفید است اما کافی نیست.

 

-برخی جملات دیگر مثل: از اینکه با خانواده ام با احترام رفار می کنی، خیلی خوشحال می شوم.

-به خاطر حضورت در زندگی ام احساس خوشبختی می کنم.

-از اینکه صبح ها خیلی آرام بلند می شوی تا بیدار نشوم، حس خوبی دارم، حس می کنم مراقبم هستی.

-خیلی خوب به حرف هایم گوش می دهی.

-بعد حرف زدن با تو یا شما احساس آرامش دارم.

-این رنگ لباس خیلی بهت میاد، خیلی زیباتر می شوی.

 

2-رابطه تان را بازبینی کنید

عشق و رابطه عاطفی هر چند وقت یک بار نیاز به بازبینی دارد. در این بازبینی باید چیزهایی را از آن کم و یا چیزهایی را بدان اضافه کنید. درست مثل یک غذا که گاه چاشنی های مختلف نیاز دارد.

پس با هم یک قرار دو نفره بگذارید حتی اگر سال ها از زندگی گذشته و بچه دارید و دیگر به قول خودتان این حرف ها از شما گذشته، اما هیچگاه هیچیز برای تداوم عشق از کسی نمی گذرد. در این قرار دو نفره درباره احساسات و انتظاراتتان با هم صحبت کنید.

گاه برخی دلخوری ها در زندگی روی هم تلمبار می شوند، پس بهتر است این فرصت ها را برای صحبت کردن غنیمت بشمرید. مثال:

-من جدیدا نیاز بیشتری به تفریح در رابطه مان دارم. می خواستم اگر امکانش هست برای این موضوع فکری کنیم.

-من اخیرا این حس نیاز را دارم که زمان هایی با دوستام و برای خودم باشم، می خواستم درباره این حسم باهات حرف بزنم.

این موارد عمق نیازهای ما را شفاف و به درک طرف مقابل می رساند.

 

3-هدف های مشترک تنظیم کنید

گاه پس از گذشت مدتی از زندگی زوجین می بینند که علایق مشترکشان کمرنگ است پس هر نفر برای خودش به تفریح یا برنامه ریزی می پردازد در حالیکه این صمیمت را کمرنگ می کند. افرادی که با هم ازدواج می کنند معمولا در بعضی علایق مشترک هستند و در نتیجه اهداف مشترکی هم دارند.

مثلا یک زوج ممکن است هر دو ورزش دوست داشته باشند و با هم به کوه بروند، یا عاشق فیلم دیدن باشند اما باید دقت داشته باشید که تنظیم هدف های مشترک جدید در جریان رابطه باعث می شود رابطه شما از حالت روتین و تکراری خارج شود و صمیمت بینتان افزایش پیدا کند. مثال:

-نظرت چیه با هم یه زبان جدید یاد بگیریم؟

-نظرت چیه با هم سبک غذا خوردنمونو تغییر بدیم و بیشتر غذاهای سالم بخوریم؟

-نظرت چیه برای یه سفر برنامه ریزی کنیم؟

4-به مناسبت ها اهمیت بدهید

یکی از روش های روشن نگه داشتن عشق این است که به مناسبت هایی مثل اعیاد، سالگردها و تعطیلات مشترکتان اهمیت بدهید. 

خریدن کادو، جشن گرفتن، قرارهای دو نفره، یادآوری خاطرات دوست داشتنی و  وقت گذاشتن مضاعف برای همسرتان در این موقعیت هاب اعث می شود تا هم ارزش او رابه خودش یادآوری کنید و هم خودتان یادتان باشد که چقدر عاشق هستید و اهمیت می دهید. گاه حتی یک شاخه گل هم برای حفظ رابطه عاشقانه کفایت می کند. وگرنه نیازی به هزینه های گزاف برای ترتیب یک قرار با همسرتان نیست.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول