اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  یزد

مخترع یزدی دستگاه گرانول را بومی‌سازی کرد/صرفه جویی 60 درصدی کشاورزی از طریق مصرف کود گرانول

این جوان مخترع یزدی که با بومی‌سازی دستگاه گرانول ساز از خروج 4200 دلار ارز به ازای خرید دستگاه خارجی جلوگیری کرده است، وجود دلالان را یکی از مهمترین موانع پیشرفت طرح پژوهشی دانست و گفت: دیگر نیازی به واردات کودهای پایه از کشورهای مختلف نداریم.

مخترع یزدی دستگاه گرانول را بومی‌سازی کرد/صرفه جویی 60 درصدی کشاورزی از طریق مصرف کود گرانول

به گزارش خبرگزاری فارس در یزد، کود گرانول(خشک) یک نوع کود است که در قالب‌های کود خشک، خوشه‌ای، مایع و یا ضد پودر عرضه می‌شود، اکثر فروشگاه‌های محصولات باغداری انواع مختلف کود گرانول را همراه با مجموعه‌ای از فرمول‌های تولید شده آن عرضه می‌کنند.

در دستگاه‌های گرانول ساز قدیم که به صورت یک تونل با ارتفاع دو متر بوده و به ‌صورت دوار کار می کند، مواد برای گرانول شدن داخل دستگاه ریخته می شود و به مدت یک تا دو ساعت همراه با ۲۰درصد آب شروع به چرخیدن می‌کند، در این دستگاه‌ها برای بهتر و یا کامل ساخته شدن گرانول و همچنین سریع‌تر پیش رفتن کار، از موادی مانند بنتونیت و گچ استفاده می‌شود.

 برای چرخش و کار دستگاه‌های قدیمی به انرژی و نیروی کار زیادی نیاز است و در نتیجه قیمت تمام شده نیز افزایش می‌یابد.

سیدمحسن نظمیه، یک جوان مخترع یزدی که موفق به بومی سازی دستگاه جدید گرانول ساز شده است، در گفت و گو با خبرنگار فارس در این استان، اظهار کرد: از سال ۱۳۹۸ مطالعات خود را برای ساخت دستگاه گرانول ساز و بومی‌سازی آن آغاز کرده و به همراه تیمش توانسته دستگاه مدرنی را در این حوزه طراحی کند.

وی با اشاره به رشته تحصیلی خود در زمینه کشاورزی افزود: بعد از تحقیقات مختلف متوجه شدم که ایران در زمینه مطالعات و فن‌آوری گرانول ضعیف و از دستگاه‌های بروز دنیا در این حوزه بی بهره است.

این جوان مخترع یزدی در ادامه با بیان این که ایران در زمینه تولید کود شیمیایی هم نیاز به توسعه بیشتر دارد، گفت: با انگیزه برطرف کردن این ضعف کارم را شروع کردم و هم اکنون دستگاه گرانول ساز را به صورت آزمایشی ساخته‌ام و با دوستانم طرح‌های مختلف دیگری برای عملی شدن در دست اجرا داریم.

نظمیه تصریح کرد: در حال حاضر موفق به اختراع و ساخت دستگاه گرانول ساز غلتکی شدیم که دیگر نیازی به ماده‌هایی نظیر بنتونیت و گچ ندارد و مواد می‌توانند به راحتی به صورت گرانول در بیایند.

وی بیان کرد: با این اختراع قیمت تمام شده کود نسبت به هزینه کارگری دستگاه، کم تر شده و مقدار هرگونه ماده‌ای که گرانول می شود، می‌تواند بسیار کاهش پیدا کند.

این جوان نخبه یزدی با اشاره به هزینه پایین کارکرد دستگاه و کارگر در این دستاوردش اظهار کرد: با این دستگاه می توان بعضی از کودهای را 100 درصد به صورت محلول و گرانول درآورد و استفاده آن برای کشاورزان بسیار راحت تر و به صرفه تر است.

این کارآفرین یزدی تصریح کرد: با تولید داخلی دستگاه گرانول مانع خروج بیش از چهار هزار و ۲۰۰ دلار ارز از کشور شدم و با توجه به ورود کودهای مورد استفاده کشاورزان از کشوهای اسپانیا، هلند، چین و ترکیه به نظر می رسد در آینده ای نزدیک دیگر نیازی به واردات آن نخواهیم داشت.  

نظمیه اعتماد کشاورزان را به تولیدات داخلی مهم دانست و عنوان کرد: اگر این دستگاه به تولید انبوه برسد، ما در بخش تولید کود می‌توانیم کودهای باکیفیت‌تر و بهتر با هزینه تولید و مصرف انرژی آب و برق کمتر داشته باشیم.

کسانی که در زمینه این کود فعالیت می‌کنند، نیز تخصص لازم را ندارند و باعث می‌شود کیفیت کودهای کشور ایران در سطح پایینی قرار بگیرد

 

 

وی افزود: دستگاه‌های کودساز در ایران قدمت 25 ساله دارند. کسانی که در زمینه این کود فعالیت می‌کنند، نیز تخصص لازم را ندارند و باعث می‌شود کیفیت کودهای کشور ایران در سطح پایینی قرار بگیرد.

کارآفرین یزدی با اشاره به قول همکاری بسیج مهندسین سپاه این استان افزود: تاکنون از هیچ دستگاه دولتی یا مؤسسه خیری وام و کمکی نگرفته‌ایم. 

نظمیه وجود دلالان را مشکل اساسی عدم پیشرفت طرح خود دانست و تأکید کرد: طرح‌های دیگری هم در زمینه کودهای پایه ارائه داده‌ایم که 100 درصد کارهای آن انجام شده است اما با سنگ‌اندازی‌های زیادی مواجه شدیم.

وی از مسئولین با بیان اینکه مشکل اساسی داشتن زمین وسیع برای تولید کود است از مسئولین درخواست کرد: برای رفع کمبود زمین و انجام این عملیات در شرکت‌های صنعتی حمایت های لازم را انجام دهند.

نظمیه ادامه داد: متأسفانه شرکت‌های صنعتی بیشتر به فکر درآمدزایی از طریق سرمایه‌گذاری مالی هستند نه از طریق برای خلاقیت و نوآوری اهمیتی قائل نیستند.

این جوان خلاق گفت: زمان‌های زیادی از کارم مأیوس شدم، ولی همسرم مثل کوه پشت سرم بوده و همه‌جا کمکم کرده است، به من انرژی داده و باعث شده کار را دوباره شروع کنم.

نقش کود گرانوله در صنعت کشاورزی

محسن سیروس، عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان کودهای کشاورزی ایران با اشاره به اهمیت کود گرانوله در صنعت کشاورزی، اظهار کرد: این کود از عناصری مانند ماده آلی برای اصلاح بافت ارگانیک خاک کشاورزی، گوگرد برای ضد عفونی زمین از عناصر مزاحم و سم زدایی از زمین کشاورزی و مبارزه با آفات، اسید هیومیک برای اصلاح بافت خاک و مبارزه با عناصر دیر هضم و غیر قابل هضم خاک، اسید فولویک برای کمک به جذب بهتر، عناصر میکرو المنت، عناصر میکرو مانند آهن، روی، منیزیم، منگنز ومس به جهت تامین نیاز غذایی گیاه و عناصر ماکرو مانند ازت، پتاسیم، فسفر و کلسیم جهت تامین نیازهای غذایی که همگی عناصر از منابع ارگانیک تهیه شده اند تشکیل گردیده است و تقریبا تمامی نیازهای خاک و گیاه را به عناصر مختلف غذایی و غیر غذایی برآورده می­ کند.

وی افزود: این کود پس از آنکه در زمین زراعی و یا باغی قرار گرفت به ترتیب و در ابتدا شروع به اصلاح بافت خاک کرده و بافت ارگانیک خاک کشاورزی را اصلاح می کند.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان کودهای کشاورزی ایران گفت: در مرحله بعد نسبت به ضدعفونی کردن بافت خاک اقدام نموده و همزمان با آن سم زدایی از زمین را نیز انجام می دهد و در همین حال نسبت به مبارزه ارگانیک با انواع آفت ها عمل می نماید. در این احوال عناصر مزاحم موجود در خاک مانند فسفر نامحلول انباشته شده در اثر مصرف کود تریپل سوپر فسفات که تجربه ثابت کرده است برای بخش کشاورزی کشور مضر است و موجب مسمومیت فسفاته می­ شود نیز، به مرور زمان در کمتر از یک­ماه از زمین پاکسازی می­ شوند و درصورت قابلیت جذب به­ وسیله گیاه، به گیاه می ­رسند و در غیر اینصورت به روش ­های مختلف دفع می­ شوند.

وی افزود: عناصر غذایی مانند ازت، فسفر، پتاسیم، کلسیم، آهن، روی، منیزیم، منگنز و مس که در این کود وجود دارند، به مرور زمان و به صورت کند­رها، در فاصله زمانی بین ۴۰ تا ۸۰ روز جذب ریشه های گیاه می­ شوند و تمامی نیازهای غذایی گیاه را تامین می­ کنند و به این ترتیب بدون هزینه  اضافه و کوچکترین هدر روی منابع مالی کشاورزان عزیز، تمامی نیازهای غذایی گیاه و نیازهای حفاظتی و احیای زمین کشاورزی به خوبی و بدون کوچکترین کاستی برآورده می­ شود.

صرفه جویی در مصرف آب با استفاده از کود کامل گرانوله

وی ادامه داد: از سال ۱۳۹۵ از این کود به صورت پایلوت استفاده شده و نتیجه مثبت آن، مشخص شده بود، اما این بار برای احیای زمین ۱۰ هکتاری که قبلا بایر بود برای کشت جو اقدام شد که نتایج خوبی در این خصوص بدست آمده است.

سیروس پربار شدن خوشه ها، کشت کاملا ارگانیک، صرفه جویی بالای 60 درصدی در مصرف آب و محصول بدون هیچ آفت را از جمله مزایای استفاده از کود گرانوله دانست و بیان کرد: کل آبیاری زمین ۳ بار بوده است (یعنی ۲ بار آبیاری و بعد از ۴ ماه، یک آبیاری دیگر). در صورتی که حداقل باید ۶ تا ۷ بار آبیاری شود تا محصول خوبی به دست آید.

این پژوهشگر حوزه کشاورزی با بیان این که ریشه های محصول با کود گرانوله بسیار سالم است و آبرسانی به گیاه راحت تر صورت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: اگر از کود شیمیایی استفاده شود کشاورز باید برای هر هکتار ۷۵۰ تا ۸۰۰ هزار تومان هزینه کند. با استفاده از این کود گرانوله، این مبلغ به ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان کاهش یافته است.

وی افزود: سمپاشی حدود ۴۵۰ هزار تومان در هکتار هزینه دارد اما باز هم علف های هرز مشاهده می شود اما  با استفاده از اسن کود، در زمین علف های هرز، شته و آفت اصلا وجود ندارد.

نکته دیگر این است که وقتی از سم در کشت استفاده نشود، حشرات مفید مثل کفش دوزک، که از رشد شته به صورت ارگانیک جلوگیری می کند، از بین نمی روند و از هجوم حشرات مضر جلوگیری می‌شود.

انتهای پیام/چ/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول