اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  تحلیل بین الملل

آزموده را آزمودن خطاست؛ گزینه‌های پیش‌روی واشنگتن برای تعامل با صنعاء

پس از گذشت بیش از شش سال از آغاز جنگ یمن و تلاش‌ آمریکا و ائتلاف سعودی برای به زانو درآوردن صنعاء، برخی از کارشناسان بر این باورند که دولت جدید آمریکا برای مقابله با صنعاء اقدامات دولت‌های پیشین این کشور را تکرار می‌کند.

آزموده را آزمودن خطاست؛ گزینه‌های پیش‌روی واشنگتن برای تعامل با صنعاء

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، برخی از کارشناسان و تحلیلگران سیاسی بر این باورند دولت جدید آمریکا بر خلاف ادعاهای مطرح شده درباره عدم فروش مجدد تسلیحات نظامی به عربستان سعودی، در حال تکرار اقدامات دولت‌های پیشین این کشور در ارتباط با پرونده یمن است.

شبکه «المیادین»، دوشنبه، در گزارشی به این مسئله پرداخت و اشاره کرد که همزمان با تشدید نگرانی‌های آمریکا از ورود نیروهای صنعاء به شهر مأرب یا به عبارتی آخرین محل حضور نیروهای دولت مستعفی یمن و خروج نیروهای وابسته به امارات عربی متحده از مساحتی ۷۰۰ کیلومتری در خط ساحلی استان تعز (غرب یمن)، واشنگتن و شورای امنیت دست به کار شدند و تعدادی از فرماندهان نظامی وزارت دفاع یمن را به لیست تروریستی خود اضافه کردند.

از سوی دیگر، دو طرف به وسیله نمایندگان خود در منطقه (عربستان سعودی) محاصره یمن و حملات هوایی علیه صنعاء و دیگر استان‌های یمن را تشدید کردند گویی جنگ به روزهای اول خود بازگشته است.

همزمان با این تحرکات، جبهه‌های جدیدی نیز در سواحل غربی یمن و دیگر میدان‌ها ایجاد شد به نحوی که «دیوید شنکر» دستیار اسبق وزیر امور خارجه آمریکا اظهار داشت که این اقدامات موفقیت‌های صنعاء را به دام خواهد انداخت.

در سطح دیپلماتیک نیز«تیم لندرکینگ» فرستاده آمریکا در امور یمن با سفر به کشورهای متجاوز تحرکاتی را آغاز کرد. او همچنین برای اولین بار وارد شهر «عدن» (جنوب یمن) شد و شبه‌نظامیان درگیر را به اتحاد در برابر صنعاء تشویق کرد. در عین حال «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا نیز تهدید کرد: «بدون هیچ گونه رحمی، افراد جنگ‌افروز را هدف قرار خواهد داد» که این اظهارات به نوعی تهدید مستقیم صنعاء نیز به شمار می‌رفت.

المیادین در ادامه اضافه کرد اما در مقابل، صنعاء به این تهدیدات، تحریم‌ها و اشاره‌های صادر شده مبنی بر افزودن مجدد انصارالله به «فهرست تروریستی آمریکا» وقعی ننهاد. از طرفی دیگر، تشدید حملات هوایی و آغاز نبردهای جدید در چند جبهه، باعث تضعیف توانمندهای صنعاء نشد و آن‌ها را از تحمیل معادله‌‌ای جدید برای بازدارندگی در قالب عملیات «موازنه بازدارندگی» در عمق خاک عربستان و تداوم نبردها در مأرب و در دیگر جبهه‌ها منحرف نکرد چراکه صنعاء انتظار چنین سناریوهایی را داشت و خود را برای مواجهه با آن آماده می‌کرد از‌این‌رو آن طور که طرف مقابل گمان می‌کرد، صنعاء غافلگیر نشد.

این پایگاه خبری ادامه داد: «کاملا برعکس آنچه آمریکا  و بازوهای اجراکننده ای کشور برایش نقشه می‌کشیدند، این تنش خشم و غضب مردم  را علیه واشنگتن مستقیما تشدید کرد به‌نحوی که میلیون‌ها یمنی، هفته گذشته، در تمامی استان‌های آزادشده به خیابان‌ها آمدند و انگشت اتهام خود را مستقیما به سمت آمریکا نشانه گرفتند به این معنا که آمریکا در پس تنش‌های نظامی و اقتصادی و تداوم تجاوزها و محاصره یمن قرار دارد. یمنی‌ها از روز اول جنگ از زمانی که این جنگ را تجاوز [مشترک] آمریکا و عربستان سعودی خواندند، [در تشخص خود] اشتباه نکرده بودند».

پس از تحریم‌ها، تهدیدها و اقدامات تحریک‌آمیز آمریکا و وادار کردن سازمان‌های بین‌المللی به اعمال فشار علیه صنعاء، بیش از هر چیز ادعاهای رئیس‌جمهور آمریکا درباره اصرار بر برقراری صلح رسوا شد و یمنی‌ها بیش از پیش به یقین رسیدند که واشنگتن در رأس حملات انجام‌شده علیه یمن قرار دارد و یک میانجی و کشور بی‌طرف به حساب نمی‌آید.

المیادین خاطر نشان کرد که حتی در دوره بایدن که شعار «دیپلماسی» سر داده شد و تیم لندرکینگ به عنوان فرستاده ویژه امور یمن برگزیده شد و بایدن از قصد خود مبنی بر توقف صدور تسلیحات به عربستان سعودی و امارات خبر داد، آشکار شد که تمام این اقدامات و اظهارات چیزی جز یک تبلیغات سیاسی ‌بی‌اساس نبوده و به همان میزان هدف از این اقدامات دستیابی به اهدافی بوده که بازوهای منطقه‌ای این کشور از تحقق آن در چند سال گذشته ناکام بوده‌اند.

در ادامه این گزارش آمده است: «همچنین مشخص شد که اعلام جنگ از واشنگتن و با چراغ سبز دولت اوباما که بایدن نیز بخشی از آن بود، آغاز شد. "عادل الجبیر" سفیر وقت عربستان سعودی در مصاحبه با شبکه آمریکایی "سی‌ان‌ان" چند روز پس از آغاز عملیات "طوفان قاطعیت" در آستانه ۲۶ مارس ۲۰۱۵ لو داد که تجاوزها چند ماه پس از "هماهنگی مشترک میان آمریکا و عربستان سعودی" آغاز شده است. اعتراف "جرالد ورشتاین" سفیر اسبق آمریکا در امور یمن و مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا در دوره دولت اوباما درباره اینکه دولت اوباما به سعودی‌ها چراغ سبز نشان داد، نیز مهر تأییدی بر اظهارات جبیر بود».

این پایگاه خبری اضافه کرد مقامات ارشد دولت آمریکا در بیانیه‌ای که در ماه نوامبر سال ۲۰۱۶ صادر شد، اذعان کردند که آمریکا با «فراهم کردن اطلاعات و ارسال سوخت و کمک‌های لجستیکی برای ائتلاف» در جنگ یمن نه‌تنها نقش داشته، بلکه کشتارها و ویرانی‌هایی که در شش سال گذشته در این کشور رخ داده است، برچسب «ساخت آمریکا» داشته‌اند که «کریس مورفی» سناتور دموکرات آمریکایی در این خصوص گفته بود: «اثر انگشت آمریکا بر روی جان هر بی‌گناهی که در یمن کشته می‌شود، وجود دارد... این مهمات ماست که بر سر ملت یمن ریخته می‌شود. این جنگنده‌های ما هستند که سوخت انتقال می‌دهند و این اطلاعات ماست که اهداف را مشخص می‌کند».

«بروس ریدل» از کارکنان سازمان اطلاعات آمریکا و از مشاوران تعدادی از رؤسای جمهور آمریکا نیز پیشتر همین مسئله را تأ‌یید کرده بود. او گفته بود: «واشنگتن با ارسال سوخت، ارائه مختصات و حمایت‌های اطلاعاتی و لجستیکی، شریک اصلی و روزانه جنگ علیه یمن است. تصمیم جنگ از سوی آمریکا بوده است. اگر آمریکا و انگلیس از ملک سلمان بخواهند که جنگ را به پایان برساند، فورا آن را متوقف خواهد کرد زیرا جنگنده‌های سعودی بدون حمایت‌های آمریکا و انگلیس نمی‌توانند اقدام کنند». 

«ران پل» از اعضای جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا نیز در همین خصوص گفته بود که اگر حمایت‌های دولت آمریکا نبود، عربستان سعودی دست به اقدامات کنونی‌اش نمی‌زد.

المیادین می‌افزاید که مشارکت آمریکا تنها در بعد نظامی، اطلاعاتی و لجستیکی خلاصه نشد، بلکه از آن نیز فراتر رفت و به بعد سیاسی و دیپلماتیک نیز رسید چراکه این کشور پوشش سیاسی و دیپلماتیک لازم را برای بازوهای اجرایی خود فراهم کرد و در محاصره ملت یمن و به گرسنگی کشاندن آن‌ها سهیم بود.

در ادامه این گزارش آمده است: «مطابق با این شهادت‌ها، اطلاعات و حقایق، آنچه دولت آمریکا، امروز، آن را گزینه‌های جایگزین می‌داند، دولت‌های پیشین نیز در دوره ترامپ و اوباما آن را امتحان کردند و دیگر این گزینه‌ها کهنه شده‌اند و دیگر آموزده را آزمودن بیهوده است چراکه تجربه هفت‌ساله جنگ ثابت کرده است که این‌ها در برابر مقاومت رزمندگان یمنی، دلاوری آن‌ها، صلابت مواضع سیاسی، و عنفوان مردم این کشور گزینه‌هایی از پیش شکست‌‌خورده هستند».

المیادین در پایان نوشت که درست‌ترین گزینه برای واشنگتن و مدیران اجرایی آن در منطقه این است که تسلیم حقایق میدانی شوند، یمن را به مردمانش تحویل دهند شروط یمنی‌ها را پذیرند.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول