اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بیمه و بانک

حل مشکل صندوق پروژه‌ها با تبدیل شدن به شرکت

رئیس هیات مدیره شرکت بورس تهران با اشاره به مشکلات صندوق پروژه‌ها، گفت: : راهکار حل مشکل این است که پروژه به عنوان یک شرکت پذیرش شود.

حل مشکل صندوق پروژه‌ها با تبدیل شدن به شرکت

امیر تقی خان تجریشی در پنل روش‌های نوین تامین مالی از طریق بازار سرمایه که در حاشیه هشتمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه برگزار شد با اشاره به روش‌های تامین مالی در سال‌های گذشته اظهارداشت: از جمله این روش‌ها می‌توان به صکوک استثناء اشاره کرد که اولین بار برای شرکت صنعتی و معدنی که زیرگروه توسعه مالی بود صورت گرفت. همچنین یکی دیگر از روش‌های تامین مالی صندوق پروژه بود که اولین صندوق نیز به مپنا اختصاص یافت که نیروگاه گازی پرند را به سیکل ترکیبی تبدیل کند اما هیچ کدام از این تجربه‌ها تکرار نشد. 

وی با اشاره به پذیره نویسی تجلی اظهار کرد: این پذیره‌نویسی نیز یکی دیگر از روش‌های تامین مالی بود. با این حال از هر کدام از ابزارهای تامین مالی تعداد قابل توجهی پروژه ندیدیم و هر سال ابزارهای جدید فقط برای رفع مشکلات به کار گرفته می‌شود. 

رئیس هیات مدیره شرکت بورس تهران ادامه داد: اتفاقی که در حال شکل گیری است این است که در صندوق پروژه ایده‌ای که مطرح شده بود این بود که فرد صاحب پروژه می‌خواست کمبود منابع مالی را جبران کند. مردم نیز بخشی از سرمایه‌های خود را وارد پروژه می‌کردند اما آن پروژه ناتمام می‌ماند. به نظر من برای حل این مشکل باید از ابتدا اعلام می‌کردند که پروژه به چه میزان منابع مالی نیاز دارد و فردی به عنوان متعهد پذیره نویسی نیز معرفی شود. البته این هم یک مشکل جدید داشت که بانی نمی‌توانست برای پروژه‌های بزرگ این راه را ادامه دهد. 

وی تاکید کرد: راهکار حل مشکل این است که پروژه به عنوان یک شرکت پذیرش شود.

رئیس هیات مدیره شرکت بورس تهران با اشاره به انتشار اوراق بدهی برای تامین کسری بودجه گفت: راه‌حل این است که به‌جای اینکه اوراق به صورت مستقیم و نقد در بازار فروخته شود به سمت سهامداری بلندمدت حرکت کنیم. مثلا سهامداران اوراق را به صورت قسطی و بلندمدت بخرند.

تجریشی افزود: این موضوع باعث می‌شود تامین مالی در طول زمان قرار بگیرد، فرآیند همانند عرضه‌های اولیه بشود و این امکان به هر کد بورسی داده شود که یک کلاسی را از نظر قیمت انتخاب کند. 

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول