اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

قدیمی‌ترین اسناد و آثار شهید مدرس (ره) در کاشمر رونمایی شد

در آستانه هشتاد و چهارمین سالگرد شهادت آیت‌الله سید حسن مدرس(ره) از قدیمی‌ترین اسناد و آثار این شهید در موزه آستان قدس رضوی و زیارتگاه این شهید در کاشمر رونمایی شد.

قدیمی‌ترین اسناد و آثار شهید مدرس (ره) در کاشمر رونمایی شد

به گزارش خبرگزاری فارس از کاشمر، مدیرعامل موسسه فرهنگی و بقاع متبرکه آستان قدس رضوی در آئین رونمایی از آثار نفیس و شاخص معرفی نسخ خطی و اسناد کار ویژه‌های علمی و فرهنگی که هم‌زمان با یکصدوپنجمین سه‌شنبه علمی فرهنگی آستان قدس رضوی در زیارتگاه شهید آیت‌الله سید حسن مدرس(ره) برگزار شد، اظهار کرد: اگرچه ٨۴ سال از شهادت شهید مدرس می‌گذرد، اما فرمایش دقیق امام که فرمودند مدرس زنده است تا تاریخ زنده است امروز پس از سال‌ها به عینه قابل‌مشاهده و درک است به‌طوری‌که همواره مراسم‌های ارزشمند و فاخری به یادش برگزار می‌شود و از او به بزرگی یاد می‌کنیم.

حجت‌الاسلام علی‌اصغر عطاران طوسی بابیان اینکه برگزاری سه‌شنبه‌های علمی فرهنگی با عنوان شهید مدرس که به‌عنوان الگو اسطوره علمی و فرهنگی مطرح است اقدامی ارزشمند است، ابراز کرد: بهتر از شهید مدرس نمی‌توانیم به‌عنوان شخصیت و اسطوره علمی و فرهنگی پیدا کنیم، چراکه آنچه درباره جایگاه علمی این عالم نستوه می‌توان گفت همان تعابیری است که امام راحل درباره ایشان بکار بردند.

وی با اذعان به اینکه آیت‌الله سید حسن مدرس به دلیل جایگاه علمی و فقهی که داشت از سوی بزرگان نجف و ایران به‌عنوان یکی از پنج نماینده برای نظارت بر مصوبات مجلس شورای ملی انتخاب شد، خاطرنشان کرد: این شهید راه حق و حقیقت دارای شخصیت علمی، سیاسی و مجاهدی برجسته بود که باگذشت ٨۴سال از شهادتش الگویی مناسب برای نمایندگان مجلس، حوزه‌های علمیه قم و جوانان است.

مدیرعامل موسسه فرهنگی و بقاع متبرکه زنده‌بودن شخصیت شهید مدرس را در گرو بندگی خداوند دانست و افزود: بی‌شک امروز نیز بندگی خدا راه برون‌رفت از مشکلات جامعه است.

وی با تأکید بر اینکه شهید مدرس با داشتن شخصیت برجسته علمی دارای اقتدار و صلابتی بود که هیچ‌گاه زیر بر خواسته‌های رضاخان نمی‌رفت و یک‌تنه در برابر او می‌ایستاد، ادامه داد: نمایندگان مجلس، روحانیون و اقشار مختلف مردم باید بدانند که شهید مدرس با کاخ، عناوین و القاب زندگی نکرد، بلکه در شرایط ساده زیستی در مقابل استکبار ایستاد و جایگاه رفیعی کسب کرد.

مسؤولان ما باید شهید مدرس را الگوی خود قرار دهند

امام‌جمعه کاشمر هم با تأکید بر اینکه شهید مدرس به‌تنهایی به‌عنوان الگویی قوی مطرح و راهگشا است، گفت: این مجاهد فقیه به‌جای اینکه رساله عملی بدهد با ایستادن در مقابل زیاده‌خواهی رضاخان نسبت به تبیین مسائل روز جامعه می‌کرد و همواره به‌عنوان مجتهدی به‌روز در تمامی صحنه‌ها حضور داشت.

 حجت‌الاسلام طاهری بابیان اینکه ابعاد شخصیتی وزندگی او یک الگوی مناسب در تمامی زمینه‌هاست، یادآور شد: زهد و تقوایی که آیت‌الله مدرس داشت به او کمک می‌کرد که وابسته به دنیا و مسئولیت‌ها نباشد و نتیجه این زندگی الگویی برای زندگی زاهدانه است.

وی با یادآوری اینکه مسؤولان ما باید شهید مدرس را الگوی خود قرار دهند و خودش را وابسته به دنیا و ترس از دست دادن جایگاه مسئولیتی نداند، خاطرنشان کرد: این بزرگ‌مرد عرصه دیانت و سیاست با نگاه عمیقی که به موضوع اقتصاد داشت توجه ویژه‌ای به استفاده و حمایت از تولیدات داخلی داشت و تلاش، می‌کند کشور وابسته به خارج نشود.

وی بر دسترس قرار دادن اسناد و آثار شهید مدرس به‌عنوان یک الگوی غنی در جامعه تأکید کرد و یادآور شد: وجود زیارتگاه شهید مدرس در کاشمر فرصت و ظرفیت خوبی برای پرداختن به ابعاد مختلف شخصیتی این شهید زنده تاریخ است تا با الگو قرار دادن شخصیت آن و عمل به دیدگاه‌هایش به موفقیت‌های روزافزون در جامعه برسیم.

گفتنی است؛ در این مراسم از ٢۴ عدد سکه  دوره قاجار و پهلوی، مکاتبات شهید مدرس و فرزندانش در زمان تبعید، ١٢٠ برگ سند و نامه اهدایی به موزه شهید مدرس مربوط به سال‌های ۱۳۰۵ تا ۱۳۴۰ با مضمون اعلامیه‌ها، صورتحساب‌های مالی، دعوت‌نامه‌های دست‌نویس و تایپی و نسخه‌های پزشکی و تمثال شهید آیت‌الله مدرس اثر رنگ و روغن و سبک رئال در ابعاد ۱۰۰*۷۰ که توسط هنرمند کاشمری مرتضی هاشم‌آبادی عضو موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر ایران رونمایی شد.

انتهای پیام/ ۷۰۰۴۲

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول