اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  حقوقی و قضایی

دشوارتر از همیشه یا ساده‌تر از قبل؟/ شرایط پیچیده آزمون وکالت 1400

بنابر اصرار قوه قضائیه بر اجرای آیین نامه لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری در حال حاضر قبولی در این آزمون بر اساس این آیین نامه صورت خواهد گرفت و داوطلبان علاوه بر آنکه باید رتبه‌ای در ظرفیت اعلامی کسب کنند، باید حداقل ۶۰ درصد نمره کل آزمون را نیز به دست بیاورند.

دشوارتر از همیشه یا ساده‌تر از قبل؟/ شرایط پیچیده آزمون وکالت 1400

گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری فارس- بر اساس نامه‌ای که روز گذشته در فضای مجازی منتشر شده است، قوه قضائیه معاون حقوقی و امور مجلس خود را به عنوان نماینده به منظور «هماهنگی و نظارت بر حسن اجرای آیین نامه لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری مصوب سال ۱۴۰۰ و اجرای ماده ۱۶۳ آیین نامه» به سازمان سنجش معرفی کرده است.

قوه قضائیه بر رعایت برخی شرایط مذکور در آیین نامه جهت ثبت نام و پذیرش متقاضیان اخذ پروانه کارآموزی وکالت تاکید ویژه کرده است. این شرایط به شرح زیر است:

*متقاضیان در زمان ثبت نام دارای سن ۲۴ سال تمام شمسی باشند

*اضافه شدن دروس حقوق اساسی و متون فقه در حد تحریرالوسیله امام خمینی(ره) به عنوان منابع جدید آزمون

*تعیین حد نصاب نمره قبولی در آزمون به میزان ۶۰ درصد از نمره کل آزمون

*اخذ تصویر مصدق مدرک تحصیلی و کارت پایان خدمت یا معافیت دائم، پس از قبولی در آزمون به عنوان ضمائم تقاضانامه مقرر مشروط براینکه تاریخ پایان خدمت و یا معافیت و فراغت از تحصیل قبل از تاریخ ثبت نام آزمون باشد

البته در انتهای نامه تاکید شده است که در صورت تصویب طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار و هرگونه تغییر در شرایط پذیرش متقاضیان پروانه کارآموزی وکالت، رعایت شرایط مصوب الزامی است.

انتشار این نامه در چند ماه مانده به زمان برگزاری آزمون وکالت ۱۴۰۰ ابهاماتی را درباره نحوه قبولی در این آزمون برای داوطلبان ایجاد کرده است.

بنابر اصرار قوه قضائیه بر اجرای  آیین نامه لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری در حال حاضر قبولی در این آزمون بر اساس این آیین نامه صورت خواهد گرفت و داوطلبان علاوه بر آنکه باید بتوانند رتبه‌ای در ظرفیت اعلامی کسب کنند، باید حداقل ۶۰ درصد نمره کل آزمون را نیز به دست بیاورند. به عبارت دیگر در صورت اجرای آیین نامه رئیس قوه قضائیه، آزمون وکالت ۱۴۰۰ دشوارترین آزمون وکالت در تمام ادوار برگزاری این آزمون خواهد بود.

با این حال طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار که فعلا در کش‌وقوس مجلس و شورای نگهبان معلق مانده است، در صورت تصویب نهایی، شرایط نمره قبولی را تغییر خواهد داد و بنابر آن تنها معیار قبولی در آزمون وکالت کسب ۷۰ درصد نمره یک درصد نخست آزمون خواهد بود.

حال باید دید مصوبه مجلس به آزمون وکالت ۱۴۰۰ خواهد رسید یا داوطلبان آزمون وکالت امسال باید برای اخذ پروانه وکالت در آزمونی دشوارتر از هر سال شرکت کنند؟

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول