اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  تحلیل بین الملل

نگاهی به شیوه جدید آمریکا برای ادامه حضور در خاک عراق

برخی گزارش‌های رسانه‌ای حاکی از آن است که واشنگتن قصد دارد با استفاده از انتخابات عراق، سرپوشی سیاسی برای حضور نیروهای رزمی خود در خاک این کشور ایجاد کند و برخلاف وعده‌اش همچنان در عراق باقی بماند.

نگاهی به شیوه جدید آمریکا برای ادامه حضور در خاک عراق

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، با نزدیک شدن زمان تعیین‌شده برای خروج نیروهای رزمی آمریکا از خاک عراق، برخی منابع گزارش می‌دهند که واشنگتن در تلاش است تا از راه انتخابات این کشور که برخی از احزاب عراقی بر دستکاری نتیجه آن تأکید دارند، همچنان به حضور خود در خاک عراق ادامه دهد.

روزنامه «الاخبار» لبنان، امروز (سه‌شنبه)، در گزارشی به این مسئله پرداخت و نوشت که بحران نتیجه انتخابات عراق محاسبات تمامی طرف‌ها از جمله اشغالگران آمریکایی را تغییر داد؛ آمریکایی‌‌ که تصمیم گرفته است تمام ۲۵۰۰ نظامی خود را پس از زمان تعیین‌شده برای خروج  از خاک عراق (۳۱ دسامبر) در این کشور نگاه دارد چه در قالب اقدامی مخالف با توافق امضا شده با دولت «مصطفی الکاظمی» یا به علت وجود بندهای محرمانه‌ در این توافق که نخست‌وزیر عراق و تیم‌ امنیتی مذاکره‌کننده او عراقی‌ها را در جریان آن قرار نداده است.

این روزنامه لبنانی اضافه کرد که توجیه اعلام‌شده برای نگاه داشتن نیروهای آمریکا در خاک عراق «ادامه همان داستان پیروزی» در جنگ با داعش است؛ داعشی که هم‌اکنون به صورت چشمگیری تضعیف شده است. در عین حال، توجیه دیگری نیز وجود دارد که واشنگتن آن را در نتیجه انتخابات عراق یافته است که البته هنوز علنی نشده است چراکه نتیجه انتخابات پوششی سیاسی برای نیروهای آمریکایی مستقر در عراق فراهم می‌کند که هم به نفع این کشور  و هم به نفع متحدان منطقه‌ای آن خواهد بود.

الاخبار افزود از آنجا که نمی‌توان اعلام جدید اشغالگران درباره تمایل به ماندن در عراق را از بحران انتخابات جدا دانست؛ همان بحرانی که در پی گزارش تقلب ایجاد شد و به نظر هم می‌رسد در شرایطی که هر یک از احزاب بر موضع خود پافشاری دارند، به مدت طولانی‌ای در عراق ادامه داشته باشد، از این‌رو منطقی به نظر نمی‌رسد که حوادث اخیر از جمله اتفاقات امنیتی که کشور عراق پس از انتخابات شاهد آن بود مثل تلاش برای ترور نخست‌وزیر با نزدیک شدن زمان خروج نظامیان آمریکایی بی‌ارتباط باشد.

این روزنامه لبنانی اضافه کرد دیگر بر کسی پوشیده نیست که آمریکا به دنبال بهانه‌ای برای ماندن در خاک عراق است تا  موازنه منطقه‌ای به‌ویژه در ارتباط با ایران را تحت تأثیر قرار دهد به خصوص آنکه اشغال عراق نیز با حضور  ۹۰۰ نظامی آمریکایی که با شبه‌نظامیان کُرد موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» در قالب عملیات «عزم سخت» در شرق فرات (شمال شرق سوریه) همکاری می‌کنند، ارتباط تنگاتنگی دارد.

الاخبار هدف آمریکا از حضور این ۹۰۰ نظامی در خاک سوریه جلوگیری از تسلط ارتش سوریه بر مناطق یادشده عنوان می‌کند و می‌افزاید که یکی دیگری از دلایل حضور نیروهای آمریکا در سوریه حفظ پایگاه «التنف» در جنوب شرق سوریه است؛ پایگاهی که هدف از احداث آن از بین بردن نگرانی‌های تل‌آویو از حضور نیروهای محور مقاومت در سوریه می‌باشد.

در ادامه این گزارش آمده است: «از‌این‌رو، ملاحظه می‌شود که حملات جدید داعش در زمانی مشکوک در حال رخ دادن است که در راستای یکی از اهداف سیاسی اشغالگران آمریکایی انجام می‌شود چراکه سازمان [داعش] دو روز پیش و در بحبوحه ابهام به‌وجود آمده درباره خروج [نیروهای آمریکا] دست به حمله‌ای زد که به کشته شدن پنج تن از نیروهای کُرد پیشمرگه در ناحیه "کوجلو" از توابع "کرمیان" منطقه کردستان منجر شد. از طرفی دیگر، داعش بار دیگر در استان دیالی که در مجاورت مرزهای ایران قرار دارد، فعال شده است؛ همان استانی که از راه آن برق از ایرن به عراق صادر می‌شود».

الاخبار ادامه داد، چند روز پیش گزارشی از وزارت دفاع آمریکا صادر شد تا تأیید کند شمار نظامیان آمریکایی باقی‌مانده در عراق که تعدادشان ۲۵۰۰ سرباز باشد، پس از ۳۱ دسامبر یا همان تاریخی که نخست‌وزیر عراق به عنوان زمان خروج کامل نیروهای آمریکا و برچیده شدن پایگاه‌های [آن‌ها] و انتقال آن‌ به کشورهای مجاور از جمله اردن مشخص کرده است، تغییری نکرده است.

این روزنامه لبنانی در ادامه خاطرنشان کرد که گزارش صادرشده از بازرس کل وزارت دفاع آمریکا درباره عملیات عزم سخت که ائتلاف موسوم به ضدداعش به رهبری آمریکا آن را در عراق و سوریه هدایت می‌کند، با اظهارات مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر عراق و «قاسم الاعرجی» مشاور امنیت ملی این کشور که خود با فرماندهان نظامی آمریکایی در واشنگتن درباره خروج مذاکره کرد، در تعارض است.

الاخبار خاطرنشان کرد که دولت عراق به تمام طرف‌های ذیربط اعلام کرد که خروج نیروهای آمریکا از خاک عراق فراگیر خواهد بود و برچیده شدن دو پایگاه «عین الاسد» در غرب عراق و «حریر» در شمال عراق بخشی از این گام می‌باشد.

در ادامه آمده است که در گزارش فصلی طرف آمریکایی نیز اشاره شده بود که داعش ضعیف شده است؛ اما این گروه همچنان جزء اولویت‌‌های امنیت ملی آمریکا در منطقه است.

در گزارش مذکور اشاره شد: «آمریکا و شرکای این کشور در ائتلاف، بخش اصلی تداوم موفقیت‌های این اقدام علیه سازمان [داعش] خواهند ماند چراکه فعالیت داعش در منطقه مرزی عراق و سوریه نگران‌کننده است».

در گزارش یادشده این چنین تحلیل شده بود که به رغم کم شدن تعداد حملات داعشی‌ها، اما در برخی موارد این سازمان دست به حملاتی پیچیده و غیرعادی زده که در سطوح عالی از پختگی عملیاتی انجام گرفته است.

اما در ارتباط با حملات داعش در داخل خاک سوریه نیز عنوان شد: «آمریکا حدود ۹۰۰ سرباز را حفظ خواهد کرد و مأموریت  همکاری با نیروهای دموکراتیک به منظور شکست داعش تغییر نکرده است. سازمان [داعش] -آن طور که به نظر می‌رسد- در راستای افزایش فعالیت در قالب آنچه آژانس اطلاعات دفاعی آن را مرحله آتی شورش می‌خواند، حضور خود را در صحرای [سوریه] تقویت می‌کند».

در پی این بیانیه، گروه مقاومت «کتائب سید الشهداء» در عراق ثبت‌نام افراد داوطلب برای مبارزه با نیروهای آمریکا پس از تاریخ ۳۱ دسامبر را آغاز کرد به‌نحوی که «کاظم الفرطوسی» سخنگوی این گروه اعلام کرد که کتائب سیدالشهداء ۴۵ هزار تماس تلفنی تا این لحظه از افرادی که تمایل به مبارزه با نیروهای آمریکایی دارند، دریافت کرده است و برخی از این افراد جزء کسانی بوده‌اند که پیشتر در جنگ با داعش مشارکت داشتند.

الاخبار خاطرنشان کرد کتائب سیدالشهداء که ارتباط تنگاتنگی با گروه مقاومت «کتائب حزب‌الله» در عراق دارد، در سال ۲۰۱۳ با هدف مبارزه در کنار ارتش سوریه تأسیس شد.

این روزنامه لبنانی در ادامه گزارش خود نوشت: «در نتیجه، مجموع این تحولات حکایت از آن دارد که آمریکایی‌ها تمایل دارند وضعیت عراق را چند سال به عقب بازگرداند تا این کشور به میدانی برای خود آمریکا و متحدان منطقه‌ای این کشور به‌ویژه عربستان سعودی و امارات علیه ایران تبدیل شود».

الاخبار در پایان اضافه کرد که نتیجه انتخابات و شکاف عمیقی که در پی آن ایجاد شده است، زمینه را برای مداخله آمریکایی‌ها برای تشدید مداخله‌ در امور داخلی عراق فراهم کرده است.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول