اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

بیانیه بی‌سابقه مقامات دولت مستعفی یمن؛ جنگ شکست خورده و باید پایان یابد

در حالی که جنگ عربستان سعودی علیه یمن به استناد درخواست دولت فراری وقت یمن آغاز شد، اکنون دو مقام دولت مستعفی در بیانیه‌ای بی سابقه اذعان کردند، گزینه نظامی شکست خورده و زمانش رسیده که به جنگ پایان داده شود.

بیانیه بی‌سابقه مقامات دولت مستعفی یمن؛ جنگ شکست خورده و باید پایان یابد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «احمد بن دغر» رئیس شورای مشورتی یمن و «عبدالعزیز جباری»  نائب رئیس پارلمان دولت مستعفی یمن در بیانیه‌ای خواستار پایان فوری جنگ یمن شدند.

بر اساس گزارش «الیمن الان»، در ابتدای این بیانیه ادعا شده : «آنچه از زمان کودتای حوثی‌ها بر دولت مشروع اتفاق افتاده و نیز تلاش‌ها برای بازگرداندن دولت یمن بر کسی پوشیده نیست. مسائل اکنون روشن‌تر شده؛ گزینه نظامی به بن‌بست رسیده و نزدیک است شکست خود را اعلام کند».

در بخش دیگری از این بیانیه آمده، رسانه‌ها تصویر وضعیت یمن را به درستی منتقل نمی‌کنند، وضعیت فاجعه‌بار است... همه اینها ساخته دست یمنی‌ها نیست اما حل آن به دست یمنی‌ها ممکن است. ملت یمن از فقر، گرسنگی و بیماری در رنج است و در آستانه یک گرسنگی واقعی قرار دارد.

این دو مقام افزودند، ارتش دولت مستعفی با حداقل توانایی می‌جنگد... ارزش پول ملی سقوط کرده، آشوب امنیتی و فساد همه جا را فرا گرفته و پرداخت حقوق‌ها متوقف شده است.

در این بیانیه از آنچه «تلاش‌های سیاسی، نظامی و کمک رسانی ائتلاف عربی» نامیده شده، قدردانی شده و در ادامه آمده است: ما می‌دانیم و آنها نیز می‌دانند سیاست‌هایی که منجر به نبرد با حوثی‌ها شد یمن را به سمت اهدافی سوای اهدافی که "عاصفه الحزم" به خاطر آن آغاز شد، سوق داده است.

عاصفة الحزم (توفان قاطعیت) نامی است که ریاض به تجاوز نظامی خود به مردم و کشور یمن داد و مدتی بعد آن را به "إعادة الأمل" (بازگرداندن امید) تغییر داد.

این دو مقام دولت مستعفی و فراری یمن در ادامه به تشکیل یک «ائتلاف ملی» فراخواندند که برای توقف فوری جنگ، گفت‌وگوی ملی فراگیر با حضور همه و با نظارت بین‌المللی و حمایت ملی تلاش کند و هدفش رسیدن به صلح عادلانه و فراگیر با تکیه بر مراجع ملی باشد.

یکی از استنادهای ریاض برای آغاز جنگ سعودی-آمریکایی علیه یمن، "درخواست دولت یمن" برای دخالت بوده است؛ جنگی که ادامه آن اکنون با این مواضع جدید مقامات دولت مستعفی یمن، زیر سوال می‌رود.

در ادامه این بیانیه از «تلاش سازمان ملل برای صلح در یمن» نیز قدردانی شده و آمده است: اما پس از گذشت هفت سال از این تلاش‌ها برای ما مسجل شد که صلح محقق نخواهد شد مگر اینکه با اراده ملی جامع حمایت شود.

«عبد ربه منصور هادی» رئیس دولت مستعفی که از سال ۲۰۱۲ پست ریاست‌جمهوری را در یمن بر عهده گرفته بود در پی تحولات یمن در سال ۲۰۱۵، در ۲۱ ژانویه از این منصب استعفا کرد. قبل از این استعفا، دوره قانونی ریاست او به پایان رسیده بود. وی ابتدا به عدن رفت و ۲۱ فوریه با پس گرفتن استعفای خود، عدن را به عنوان پایتخت خود اعلام کرد.

منصور هادی سپس از عدن به عربستان سعودی گریخت و برای مقابله با انصارالله از این کشور کمک خواست. پس از آن بود که ائتلاف سعودی به بهانه بازگرداندن آنچه دولت قانونی خواند، در مارس ۲۰۱۵ جنگ علیه یمن را آغاز کرد.

اینگونه شد که ائتلافی به رهبری عربستان سعودی از فروردین‌ماه سال ۱۳۹۴ کشور فقیر یمن را برای بازگرداندن قدرت به عبد ربه منصور هادی یمن هدف حملات سنگین هوایی، زمینی و دریایی قرار داده است.

این حملات به نابودی زیرساخت‌های یمن و گسترش فقر، بیکاری و گسترش بیماری‌های واگیردار در این کشور فقیر عربی منجر شده است و هزاران غیرنظامی را کشته یا زخمی کرده است.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول