اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رسانه

شگردهای رسانه‌ای در علوم شناختی|تکنیک 64: رمل و سایه

رسانه های بیگانه کاملا حمایت می کنند تا فرد دست به شورش خیابانی بزند. از داخل و خارج برای او حامی می سازند. رسانه ای سایه شده تا او احساس آرامش کند اما این سایه ناگهان از بین می رود و هدف نهایی مشخص می شود.

شگردهای رسانه‌ای در علوم شناختی|تکنیک 64: رمل و سایه

خبرگزاری فارس- گروه رسانه: آنهایی که اهل کویرنوردی هستند رَمل های بزرگ را دیده اند که ناگهان ایجاد می شوند و ناگهان از بین می روند. این رمل ها سایه های بلندی می سازند که نمی شود به آنها اعتماد کرد. در رسانه هم شگردی وجود دارد که شبیه همین ”رمل و سایه“ است.

رسانه های بیگانه کاملا حمایت می کنند که تا فرد دست به شورش خیابانی بزند. از داخل و خارج برای او حامی می سازند. هدف ظاهرا کمک به این شهروند است. رسانه ای سایه شده تا او احساس آرامش کند اما این سایه ناگهان از بین می رود و هدف نهایی مشخص می شود.

خصلت رمل ها در بیابان آن است که دوباره در جای دیگر هم تشکیل می شودن و باز یک بهانه دیگر. این موضوع در بحران های سیاسی و اقتصادی بسیار کاربرد دارد.

علیرضا داودی کارشناس‌ ارشد رسانه و علوم شناختی در گفت وگو با فارس، ضمن تشریح کارکرد رسانه‌ های فارسی زبان بیگانه درخصوص تکنیک ”رمل و سایه“ گفت: بیابان را در نظر بگیریم ، رمل شن های رونده است ، وقتی شن ها روی هم کوپه می شود و روی هم تل انبار می شود یک حالت طاقی ایجاد می کند و  معمولا دارای یک سایه ای هم هست.

داودی افزود: در رمل و سایه شما معمولا وقتی در بیابان حرکت می کنید ، آنجا که دیگر آب بدن در حال از دست رفتن است، خسته اید ، گرما اذیت می کند، دنبال سایه می گردید سایه را که انتخاب می کنید و در زیر آن استراحت می کنید و باد هم در حال وزش است.

کارشناس‌ ارشد رسانه و علوم شناختی گفت: یعنی جریان، رسانه و فکر در حال حرکت است این حرکت آرام آرام رمل را جابجا می کند و در یک جای دیگر طاق می زند و سایه می اندازد، مدت زمان استراحت شما، مدت زمان امیدآفرینی در شما، مدت زمان زیر سایه بودن را، در شما کم می کند، وقتی که زمان استراحت کردن شما کم می شود، احساس ناپایداری می کنید، احساس ضعف می کنید، احساس می کنید که دیگر یک ذره سایه برای استراحت کردن وجود ندارد.

داودی ادامه داد: در تکنیک ”رمل و سایه“ برای شما یک مورد جان پناه ایجاد می کنند، به لحاظ روانی در علوم شناختی شما وادار به عمل وادار به اکت می شوید اما بعد هیچ حمایتی وجود ندارد، چون تمام آن به صورت ذهنی ایجاد شده است.

کارشناس‌ ارشد رسانه و علوم شناختی گفت: بی بی سی به مخاطبان خود اعلام می کند آی مردم، همه ریختن داخل خیابان، دارند می زنند، حکومت در حال تمام شدن است، اگر شما هم مشارکت نکنید و داخل خیابان نروید و حکومت را تمام نکنید، عقب ماندید، اگر حضور پیدا کنید و حکومت عوض شد، تمام مشکلات حل می شود.

داودی افزود: در این میان است که طرف می آید داخل خیابان ، جو گیر می شود (چون احساس می کند زیر سایه است) داد و جیغ، دعوا، بگیر و ببند، حال به عنوان اغتشاشگر دستگیر می شود، در بازجویی اعلام می کند بی بی سی به من گفته بیا، حال بی بی سی چرا حمایت نمی کنی؟ می توانی؟ نه...

کارشناس‌ ارشد رسانه و علوم شناختی ادامه داد: بی بی سی حرکت را ایجاد کرده، رمل را ایجاد کرده، سایه را انداخته، شما رفتی زیر سایه ایجاد شده و به آن اعتماد کردی، حال دستگیر شدی و  ابراز ندامت می کنید، اما رسانه ی بیگانه جابه جا کرد ، بلافاصله سوئیچ کرد و می گوید به جهنم که رفتی تو خیابان، او که مسئولیت قبول نمی کند و فقط تنها نکته ای که هست دوباره از فرد بازداشت شده، سوژه جدید می سازد، برای اینکه یه عده ی دیگر را تحریک کند، در علوم شناختی این را  تکنیک ”رمل و سایه“ می نامند.

داودی گفت: هیچکدام از این ها فرآورده محور نیستند برای همین است که علوم شناختی ، علوم تکنیک های تبدیل شونده و تبدیل کننده است.

شگردهای رسانه ‌های بیگانه برای تغییر ذهن مخاطب فارسی زبان هر روز بیشتر می ‌شود، شناختن و درک این جنگ شناختی قسمتی از سواد رسانه‌ای مورد نیاز امروز ایران‌مان است. بنابراین رسانه ‌ها تلاش می کنند مطابق اهدافی که دارند در این فرآیند دخالت کنند. ایجاد، تغییر یا تقویت باورها، از کارکردهای رسانه ها در همراه سازی مخاطبان است.

اگر مسیرِ علوم شناختی در حوزه بومی خودمان شود و طراحی و هدایت آن با ما باشد طراحی ها بگونه ای دیگر رقم خواهد خورد. همه رسانه‌ها باید بتوانند علوم شناختی را به گزاره‌هایی تبدیل بکنند که این گزاره‌ها مخاطب را کاملاً با دل و  جان جذب کند. استفاده از علوم شناختی برای تبدیل گزاره‌های سخت به نرم، برای جا انداختن تبیینی آن برای مخاطب می‌ تواند ما را از ورود به نبرد های جدی درون‌ ساخت اجتماعی فاصله بدهد که این مهمترین اصلی است که باید در این حوزه مورد توجه قرار بگیرد.

مجموعه برنامه کوتاه ”روایت رنگ‌ها“  روایتی از تکنیک ‌های جنگ شناختی است که در شبکه رادیوییِ رادیو گفت و گو تولید و پخش می شود.

تکنیک ‌های رسانه‌ ای در دنیای امروز وارد فضای علوم شناختی شده است از این رو رادیو گفت و گو مجموعه برنامه‌ای 90 قسمتی برای آشنایی مخاطبان با این تکنیک‌ ها را تدارک دیده است.

”روایت رنگ‌ها“ نام این مجموعه برنامه‌ی تخصصی در حوزه علوم شناختی با محوریت شگردهای رسانه‌ای در انحراف افکار عمومی است که ماموریت این شبکه، در جریان ‌سازی موثر بر نخبگان و کنشگران جامعه ایرانی را محقق کرده است.

این مجموعه برنامه که در قالب ساختارهای نوین طراحی و تولید شده، در هر قسمت و در گفت و گو با دکتر علیرضا داودی کارشناس مسائل رسانه و متخصص علوم شناختی، با رویکردی تخصصی و تحلیلی و با مصداق‌های عینی به افشای تکنیک‌ های رسانه‌ های بیگانه و معاند در جهت تخریب ذهن مرم ایران می پردازد.

روایت رنگ‌ها هر روز ساعت 11:55 دقیقه از رادیو گفت و گو موج اف ام ردیف 103.5 مگاهرتز تقدیم علاقه‌مندان می‌شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول