اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت

سرنوشت طرح حمایت پس از برگشت به مرکز پژوهش‌های مجلس/ لایحه نسبت به طرح اولویت دارد

پس از اینکه وزیر ارتباطات نامه‌ای را با قید محرمانه درباره طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی به رئیس مجلس نوشت، دیروز با تصمیم اعضای کمیسیون ویژه، طرح به مرکز پژوهش‌های مجلس بازگشت، اما از این پس سرنوشت طرح چه خواهد شد؟

سرنوشت طرح حمایت پس از برگشت به مرکز پژوهش‌های مجلس/ لایحه نسبت به طرح اولویت دارد

به گزارش خبرنگار گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس، دیروز در جلسه کمیسیون مشترک بررسی طرح حمایت از کاربران در فضای مجازی، با رای اعضای کمیسیون، این طرح به مرکز پژوهش‌های مجلس برگشت خورد.

این اتفاق پس از این رخ داد که عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در نامه‌ای به محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی خواستار اصلاح برخی مواد طرح شده است.
به این ترتیب، با ارجاع طرح به مرکز پژوهش‌های مجلس، قرار است نظرات وزارت ارتباطات و دولت در طرحی که نمایندگان مجلس نوشته اند لحاظ شود.

این اقدام مجلس، با نظر موافق کارشناسان و متخصصان امر که خواستار بهبود هر چه بیشتر طرح هستند مواجه شد.

برگشت خوردن طرح حمایت به مرکز پژوهش های مجلس یعنی چه؟

اما پس از بازگشت این طرح به مرکز پژوهش‌ های مجلس، برداشت هایی از توقف طرح مطرح شده است. برخی در خبرها استدلال کرده اند که بازگشت طرح به مرکز پژوهش های مجلس به معنی پایان بررسی آن در مجلس خواهد بود. این اخبار انتظار برای جایگزین کردن طرح بهتری با طرح فعلی را تقویت کرده است.

برای اطلاع از نظر کمیسیون بررسی درباره اتفاقات اخیری که با هدف بهبود طرح صورت گرفته، با لطف الله سیاهکلی، سخنگوی کمیسیون طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی گفت‌ و گو کرده ایم.

وی در پاسخ به این سوال که حال که طرح به مرکز پژوهش ها بازگشته، مرحله بعدی بررسی طرح چگونه خواهد بود؟ گفت: مرکز پژوهش ها ۱۰ روز فرصت دارد تا پیشنهادات دولت را بررسی کند تا طرح دقیق تر شود و بار دیگر طرح را برای بررسی مجدد به مجلس بازگرداند.

چرا پیشنهاد وزیر ارتباطات طرح را برگشت زد؟

وی در پاسخ به این سوال که همان طور که پیش از این بارها تاکید شده بود، کمیسیون از دریافت پیشنهادات برای بهبود طرح استقبال می کند،‌ اما سوال این است که چرا پس از دریافت پیشنهاد وزارت ارتباطات طرح به طور کل به مرکز پژوهش های مجلس بازگشت؟ آیا هر پیشنهادی که دریافت شود طرح به مرکز پژوهش ها باز گردانده می شود یا فقط درباره پیشنهاد وزارت ارتباطات این طور عمل شده است؟ گفت: خبر. بهتر بود دولت هم پیشنهاد خود را به صورت لایحه ارائه می کرد اما در هر صورت پیشنهاد دولت قابل توجه بود. نظرات دولت تخصصی تر است. پیشنهادات دیگر به کمیسیون می آید و در کمیسیون بررسی می شود.

وی گفت: هدف ما این است که به هر نحو ممکن بهترین تصمیم برای مردم و برای کشور گرفته شود و تصمیم بازگشت طرح به مرکز پژوهش های مجلس برای استفاده از نظرات کارشناسی و تخصصی وزارت ارتباطات، تصمیم بسیار خوبی بود.

هیات رئیسه کمسیون حمایت هم با برگشت طرح به مرکز پژوهش ها موافق است

سیاهلکی درباره روندی که منجر به برگشت خوردن طرح به مرکز پژوهش های مجلس، شد، توضیح داد: ۲  پیشنهاد در این باره وجود داشت. یکی اینکه طرح کاملا به مرکز پژوهش های مجلس بازگردد و دوم اینکه پیشنهاد تقسیم شده و به ۴ کمیته زیرمجموعه کمیسیون رود که البته نمی دانستیم دقیقا کدام بخش به کدام کمیته برود.

وی ادامه داد: در مجموع نظر اعضای کمیسیون این بود که تصمیم بهتر، منطقی تر و عاقلانه تر این است که کل طرح به مرکز پژوهش های مجلس بازگردد. تصمیم هیات رئیسه کمسیون هم همین بود. به این ترتیب اصلا پیشنهاد دوم مطرح نشد.

تغییرات احتمالی طرح چقدر است؟

با توجه به اینکه گفته می شود نامه وزیر با قید محرمانه ارسال شده، خبرنگار فارس پرسید: اعضای کمیسیون نامه وزیر ارتباطات را دیده اند و از محتوای آن خبر دارند؟ گفته می شود که در پیشنهادات دولت مباحث مربوط به اینستاگرام و پلتفرم‌های پرمخاطب تغییرات جدی داشته است. آیا پیشنهاد وزارت ارتباطات تغییر اساسی در طرح فعلی ایجاد خواهد کرد؟ 

وی در پاسخ به این سوال، گفت: دیده ایم. حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد مانند هم است (طرح فعلی و پیشنهاد وزارت ارتباطات) و در حد ۲۰ تا ۳۰ درصد اختلاف دارد.

طرح قرار است دوباره به مجلس باز گردد؟

خبرنگار فارس گفت: یکی از احتمالاتی که درباره این طرح مطرح می شود این است که با توجه به اینکه اغلب زمان بندی ها در موعد مقرر اجرا نمی شوند، بررسی طرح در مرکز پژوهش های مجلس هم طی ۱۰ روز تمام نمی شود و طرح به مدت بیشتری در مرکز می ماند که در نتیجه مشمول زمان می شود و کم کم از دستور کار جدی مجلس خارج خواهد شد.

سیاهکلی در این باره، گفت: مرکز پژوهش های مجلس مدت زیادی روی این طرح کار کرده است و تسلط زیادی روی آن دارد. از این رو پیش بینی می کنیم که بتواند در مهلت ۱۰ روز بررسی طرح را تمام کند. اما اگر هم نتوانست باز می تواند زمان مجدد بگیرد.

لایحه به طرح اولویت دارد

اما همان طور که گفته شد، اخبار و شنیده های غیررسمی درباره توقف طرح در مجلس زیاد به گوش می رسد که با نامه محرمانه وزیر ارتباطات به رئیس مجلس و برگشت خوردن طرح به مرکز پژوهش های مجلس، این شنیده ها قوت گرفته است.

برخی کارشناسان و صاحب نظرانی که از ابتدا در جریان این طرح بوده اند یا ارتباط کاری با آن دارند، معتقدند که بهترین پیشنهاد برای طرح این چنینی، ارائه لایحه از سوی دولت به جای ارائه طرح از سوی نمایندگان است. 

سیاهکلی، سخنگوی کمیسیون حمایت هم همین نظر را دارد. او می گوید: از ابتدا هم معتقد بودم که اگر دولت لایحه دهد، خیلی بهتر است. زیرا دولت از تیم کارشناسی بهتری برخوردار است و سطح تخصصی نمایندگان نسبت به بدنه کارشناسی دولت، پایین تر است. علاوه بر این دستور مقام معظم رهبری هم بر این است که لایحه در اولویت طرح است.

براساس اطلاعات غیررسمی، شنیده شده که رایزنی هایی از سوی شورای عالی فضای مجازی با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در حال انجام است که طرحی که در مجلس پیگیری می شود متوقف شود و به جای آن دولت لایحه ای را به مجلس بیاورد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول