اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قم

«رفیعی آتانی» رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در قم شد

مراسم تکریم و معارفه روسای قدیم و جدید مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در قم برگزار و در این مراسم دکتر عطاءالله رفیعی آتانی به عنوان رئیس جدید «مرکز تحقیقات اسلامی مجلس» معارفه و از زحمات حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی رجایی نیا تقدیر شد.

«رفیعی آتانی» رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در قم شد

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، سید محمد جواد شوشتری مشاور رئیس  مجلس و رئیس حوزه ریاست مجلس شورای اسلامی در مراسم معارفه و تودیع  رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس که صبح امروز در این مرکز در قم برگزار شد، گفت: مرکز تحقیقات اسلامی مجلس ابتکار میمون و مبارکی  است که برای ایجاد پیوند و ارتباط میان فقه و قانون تاسیس شده است.

شوشتری خاطرنشان کرد: شهر مقدس قم معدن علم و مرکز نگاه دینی به کشورداری است،  ضرورت دارد ما در حکمرانی با توجه به اینکه جمهوری اسلامی هستیم نگاه خود را با تراز دینی تنظیم کنیم و این مرکز می تواند پل بسیار مناسبی بین یافته‌های حوزه علمیه و مجلس شورای اسلامی باشد.

وی ابراز امیدواری کرد که مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با کمک همه کسانی که دل در گرو حل مسائل انقلاب و جمهوری اسلامی به عنوان یادگار امام راحل و مردم عزیزمان دارند، بتوانند خدمات خود را به مجلس ارائه دهد.

وی گفت: تنوع کار مجلس و کمیسیون‌ها نیازمند نگاه دقیق علمی و دینی است که باید میان مجموعه‌ها تعامل و ارتباط وجود داشته باشد تا با کمترین مشکل، طرح‌ها و لوایحی که در مجلس است، به نفع ملت به تصویب برسد.

شوشتری از خدمات حجت الاسلام والمسلمین دکتر رجایی نیا رئیس سابق مرکز تقدیر و برای دکتر رفیعی آتانی نیز آرزوی موفقیت کرد و گفت: امیدواریم هر زمانی که مسئولیت ها برگردن ما است بتوانیم رضایت خداوند را همراه داشته باشیم و از همه توان برای خدمت در آن جایگاه، بهره‌برداری کنیم. 

بابک نگاهداری رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نیز در سخنانی با بیان اینکه در ضرورت و اهمیت مرکز تحقیقات اسلامی مجلس جای تردید وجود ندارد، گفت: با توجه به اینکه اولین بند سیاست‌های کلی نظام قانونگذاری کشور، ابتنای قوانین و مقررات کشور بر شرع است و ماموریت اولین و مهمترین سیاست‌های قانونگذاری بر عهده چنین مجموعه‌هایی گذاشته شده، این امر نشان از اهمیت و ضرورت وجود چنین مراکز و فعالیت آنها دارد.

وی گفت: دکتر قالیباف رئیس مجلس از اولین روزهای حضور در مجلس، دنبال سازماندهی بهتر و مناسب‌تری برای مرکز تحقیقات اسلامی مجلس بودند و به همین دلیل، شورای سیاستگذاری مرکز را تشکیل دادند.

نگاهداری با بیان اینکه ریاست مجلس همواره دنبال اثبات کارآمدی دین در اداره جامعه است، گفت: ایشان نه تنها در مجلس، بلکه زمانی که در شهرداری تهران نیز بودند،  با هدایت‌ها و راهنمایی‌های جمع زیادی از علمای قم، نجف و مشهد، هفت جلد منشور فقه شهری پیرامون حمل و نقل، شهرسازی و محیط زیست شهری، منتشر و سوالات زیادی نیز از نظر فقهی پیرامون مسائل شهری احصاء و پاسخ داده شد.

وی با اشاره به زمزمه حضور دو مرکز مجلس در قم ادامه داد: در کنار مرکز تحقیقات اسلامی مجلس، رئیس وقت مرکز پژوهش ها با توجه به دغدغه دینی که داشتند، مرکزی را نیز در قم راه اندازی کرد که در حقیقت آرمان‌ها یکی بود و یک وحدت آرمانی در کار بود.

وی گفت: مجموعه مدیریتی مجلس بعد از مدتی به جمع بندی رسیدند که شاید فعالیت دو مرکز با یک ماموریت به نام مجلس شورای اسلامی در قم مورد نقد باشد، بنابراین این فکر ایجاد شد که باید دو مرکز با هم، هم‌افزا باشند و به یک وحدت برسند.

نگاهداری خاطرنشان کرد: این وحدت می تواند در سطوح مختلف آرمانی، مدیریتی و ساختاری باشد، ممکن است ذهنیتی به این سمت برود که بین این دو مجموعه، وحدت ساختاری، مدیریتی و آرمانی شکل بگیرد، بنابراین به سمت وحدت مدیریتی پیش رفتیم تا دو مجموعه هماهنگ و یکپارچه کار کنند.

وی در پایان گفت: دکتر رفیعی آتانی به دلیل تجربیات و تخصص‌هایی که دارند می توانند این یکپارچکی مدیریتی را انجام دهند.

رئیس جدید مرکز تحقیقات اسلامی مجلس نیز طی سخنانی گفت: امید است بتوانیم مرکز تحقیقات اسلامی مجلس و مرکز پژوهش‌ها را در کنار هم و به صورت در هم تنیده داشته باشیم و با تدبیر مجلس به صورت کارآمدتری از همه ظرفیت‌های حوزه علمیه استفاده کنیم.

عطاء الله رفیعی آتانی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه مرکز پژوهش ها هم از نظر قانونی و هم عملی تاثیر زیادی بر مجلس دارد و هیچ کاری در مجلس انجام نمی‌شود مگر اینکه از فیلتر مرکز پژوهش‌ها، عبور کند، دکتر زاکانی رئیس وقت مرکز پژوهش ها با تشخیصی که داشتند، دنبال این بودند که از ظرفیت حوزه ها به اندازه گستره مرکز پژوهش‌ها استفاده کند.

وی با اشاره به وجود مرکز تحقیقات اسلامی و دفتر مرکز پژوهش‌ها در قم گفت: از این کار، یک تعالی برای مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شکل می‌گیرد و اگر آن بحث و گفت وگو نبود امروز این اتفاق نمی‌افتاد که رئیس مجلس این تدبیر را داشته باشند که در این مرکز با یک ظرفیت بالاتر، ارتباط بین حوزه و مجلس تقویت شود.

رفیعی آتانی با بیان اینکه باید از ظرفیت علمی حوزه به شکل مطلوب کمک گرفته شود، گفت: امروزه مراکز پژوهشی متعددی هستند که علم خالص تولید می‌کنند و باید مراکزی داشته باشیم که در مفصل بین نظر و عمل شکل بگیرند و این چیزی است که از سوی مدیران خالص و جهادی انتظار می‌رود.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گفت: ما باید از یک فقه بسط یافته در حوزه‌های علوم انسانی استفاده کنیم، فقه به عنوان فقه محدود به معنای قدیم نیست فقهی است که در حوزه‌های اقتصاد، سیاست و فرهنگ و .. گسترش پیدا کرده و افراد متخصص و تحصیل کرده، استاد، پژوهشگر و کتاب دارد و اینها باید وارد عرصه تصمیم‌گیری و سیاستگذاری کشور شود.

وی گفت: با تدبیر رئیس مجلس، مرکز تحقیقات اسلامی مجلس به شدت مرتبط و درهم تنیده با مرکز پژوهش‌های مجلس کار خود را انجام خواهد داد و امید است بتوانیم دو مرکز را هم جهت و مکمل هم ببینیم و در همه حوزه‌هایی که مرکز پژوهش ها حضور دارد مرکز تحقیقات نیز با همان ظرفیت و کمیت و کیفیت حضور پیدا کند.

وی ادامه داد: سعی می‌کنیم گروه‌های علمی مرکز را متناظر با معاونت‌ها و دفاتر مرکز پژوهش‌ها شکل بدهیم که این ارتباط شکل بگیرد و پروژه ای نداشته باشیم که مرکز پژوهش‌ها در حال پیگیری باشد ولی مرکز تحقیقات از آن غافل باشد.

آتانی بیان داشت: تلاش می کنیم همانگونه که در حکم ریاست مجلس آمده همه ظرفیت‌های حوزه علمیه و مراکز علمی را با نیازهای مجلس مرتبط کنیم. فضا، فضای همدلی است و یک تدبیر مدیریتی جدیدی ایجاد شده که اتصالات کار بیشتر انجام شود و حفظ استقلال و ضرورت ارتباط با مرکز پژوهش‌های مجلس نیز در کارها دنبال شود. هم استقلال مرکز که از نگرانی‌های دوستان است و نگرانی درستی هم هست و هم ارتباط و همگرایی را برای گسترش کارها دنبال کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین مهدی رجایی نیا رئیس سابق مرکز تحقیقات اسلامی مجلس نیز گزارشی از فعالیت مرکز در زمان تصدی یک ساله خود ارائه داد و گفت: مرکز تحقیقات و مرکز پژوهش‌های مجلس باید به صورت هم افزا، از ظرفیت‌های حوزه علمیه در سیستم قانون‌گذاری به نحو مطلوب‌تری استفاده کنند.

لازم به ذکر است حجت الاسلام رجایی نیا، از آذر ۱۳۹۹، مسئولیت مرکز تحقیقات اسلامی قم را عهده‌دار بود که رئیس مجلس، در انتهای حکم جدید، از زحمات وی در دوره تصدی مرکز قدردانی نمود.

انتهای پیام/۷۸۰۰۵

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول