اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

توقف رشد مصرف نفت در حمل‌‌و‌نقل تا افق 2045/پیش‌بینی جهش 4 برابری استفاده نفت در پتروشیمی‌ها

طبق گزارش اوپک، رشد مصرف نفت در بخش حمل و نقل جاده‌ای در سال‌ 2045 میلادی متوقف و روی رقم 47 میلیون بشکه در روز ثابت خواهد شد، یکی از دلایل این موضوع متنوع شدن سبد سوختی خودروها در سال‌های آینده است.

توقف رشد مصرف نفت در حمل‌‌و‌نقل تا افق 2045/پیش‌بینی جهش 4 برابری استفاده نفت در پتروشیمی‌ها

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، به طور کلی نفت و میعانات گازی در نهایت در بخش‌های مختلفی از جمله حمل و نقل جاده‌ای، هوایی و دریایی، صنعت نظیر پتروشیمی‌ها و دیگر مصارف در بخش خانگی، تجاری، کشاورزی و نیروگاه‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرند که بررسی روند تحولات مصرفی در هر یک از بخش‌ها می‌تواند به رویکرد ایران در حوزه انرژی تاثیر بگذارد.

طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس با عنوان «بررسی رویکردهای مختلف به توسعه صنعت پتروپالایشگاهی در کشور»، مطابق با گزارش چشم‌انداز جهانی نفت تا سال 2045 سازمان اوپک، وضعیت مصرف نفت و میعانات گازی در مصارف مختلف از جمله حمل و نقل، صنعت و دیگر مصارف در جدول 1 نشان داده شده است.

مطابق جدول 1 رشد مصرف نفت در بخش حمل و نقل جاده‌ای در سال‌ 2045 میلادی متوقف خواهد شد و روی رقم 47 میلیون بشکه در روز ثابت خواهد شد. یکی از دلایل این موضوع متنوع شدن سبد سوختی خودروها در سال‌های آینده است.

در بخش صنعت نیز عمده رشد مصرف نفت در بخش پتروشیمی خواهد بود که حکایت از توسعه صنعت پتروپالایشگاهی در آینده دارد. مصرف نفت و میعانات گازی در سایر مصارف از جمله در حوزه مصارف خانگی، تجاری و کشاورزی تا سال 2045 تقریباً ثابت خواهد ماند و در حوزه تولید برق در نیروگاه‌ها مصرف نفت عملاً حدود یک میلیون بشکه در روز تا سال 2045 میلادی کاهش خواهد یافت.

مجموعا مصرف نفت و میعانات گازی در مصارف حمل و نقل، صنعت و غیره از 99.7 میلیون بشکه در روز در سال 2019 میلادی به 109.1 میلیون بشکه در روز تا سال 2045 میلادی خواهد رسید.

 

جدول 1 - پیش‌بینی میزان مصرف نفت و میعانات گازی در بخش‌های مختلف تا سال 2045 میلادی در دنیا

 

*بخش پتروشیمی بیشترین رشد تقاضا در مصرف نفت خام را تا افق 2035 خواهد داشت

کاهش رشد مصرف نفت خام در بخش حمل و نقل و رشد بخش پتروشیمی در گزارش‌های آینده پژوهی دیگری نیز تأکید شده است. به گزارش مؤسسه وود مکنزی، در دو دهه اخیر بیشترین میزان رشد تقاضای نفت مربوط به بخش حمل و نقل بوده است. با الکتریکی شدن خودروها در سال‌های آینده و جایگزینی سوخت‌های جدید به جای بنزین و گازوئیل، بخش پتروشیمی بیشترین رشد تقاضا در مصرف نفت خام را خواهد داشت.

رشد تقاضا برای مصرف نفت در بخش پتروشیمی از حدود 20 درصد در دوره 5 ساله 2000-2005 میلادی به حدود 80 درصد در دوره 5 ساله 2030-2035 میلادی خواهد رسید (محور سمت راست تصویر 1) و رشد تقاضای نفت در حوزه حمل و نقل تا سال 2035 میلادی کاهش خواهد یافت و نزدیک صفر خواهد شد و عمده رشد مصرف نفت خام مربوط به صنعت پتروشیمی خواهد بود.

تصویر 1- میزان رشد تقاضای نفت خام در بخش‌های مختلف در بازه‌های 5 ساله

 

*تا سال 2045 رشد مصرف نفت خام در حوزه حمل و نقل تقریباً صفر خواهد شد

در گزارش چشم‌انداز جهانی نفت تا سال 2045 سازمان اوپک، میزان تولید خودرو تا سال 2045 میلادی مطابق تصویر 2 پیش‌بینی شده است. در سال 2019 تقریباً 1.5 میلیارد خودرو در دنیا در حال استفاده بوده است که عمده این خودروها سوخت معمولی بنزین و گازوئیل مصرف می‌کنند و در حال حاضر سهم اندکی (2 الی 3 درصد) از خودرو‌ها از سوخت‌های جایگزین جدید نظیر سلول سوختی، الکتریکی، گازطبیعی، هیبریدی برقی استفاده می‌کنند.

مطابق تصویر 2 (محور سمت راست) در سال 2045 میلادی حدود 22 درصد از خودروهای دنیا از سیستم‌های محرکه جایگزین جدید بهره خواهند برد که 16 درصد از این 22 درصد سهم خودروهای برقی است و تا سال 2045 میلادی مجموع خودروهای دنیا از 2.5 میلیارد خودرو عبور خواهد کرد.

لذا مطابق پیش‌بینی انجام شده، تا سال 2045 رشد مصرف نفت خام در حوزه حمل و نقل تقریباً صفر خواهد شد و واحدهای پالایشگاهی موجود نیاز سوخت خودرو‌های معمولی (بنزین و گازوئیل) را تأمین خواهند کرد.

 

تصویر 2- سهم و تعداد خودروها با سیستم محرکه‌های جدید و معمولی تا سال 2045

 

*تغییر الگوی پالایشی دنیا به سمت پتروپالایشگاه‌ها

با کاهش در تقاضای سوخت خودروهای معمولی نظیر بنزین و گازوئیل در آینده، انتظار می‌رود که محصولات خروجی پالایشگاهی دنیا نیز دچار تغییر شود. در جدول 2، تقاضای مشتقات نفتی تولیدی در پالایشگاه‌ها بر حسب محصول در سال‌های پیش‌رو پیش‌بینی شده است.

 

جدول 2- تقاضای مشتقات نفتی تولیدی در پالایشگاه‌ها تا سال 2045 میلادی در دنیا

 

مطابق جدول 2، میزان تولید محصولات سوختی نظیر بنزین و گازوئیل در سال‌های پیش‌ِ رو تا 2045 میلادی در دنیا تقریباً ثابت خواهد ماند و رشد چندانی نخواهد داشت در حالی که محصولاتی با قابلیت مصرف در پتروشیمی از جمله اتان، گاز مایع، نفتا رشد تقاضا خواهند داشت.

این رشد تقاضا نشان می‌دهد که در آینده پالایشگاه‌های دنیا به سمت تبدیل شدن به پتروپالایشگاه‌ها حرکت خواهند کرد و واحدهای جدید پالایشگاهی سوخت کمتری تولید خواهند کرد و محصولات خود را به پتروشیمی‌های پایین‌دستی تحویل خواهند داد.

از طرفی محصولات سنگینی نظیر نفت کوره نیز تقریباً ثابت خواهد ماند که از بهبود فرایندی و کاهش تولید نفت کوره و اجزا سنگین در واحدهای جدید پالایشگاهی حکایت می‌کند و افزایش ضریب پیچیدگی در پالایشگاه‌های جهان با هدف کاهش تولید نفت کوره در دستور کار قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول