اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

وزیر بهداشت: عزم وزارت بهداشت برای اجرای این آیین نامه ضدانحصاری داروخانه قطعی است

وزیر بهداشت در جلسه با کمیسیون اصل نود گفت: با وجود همه موانع و شبهاتی که درباره اجرای این آیین‌نامه وجود دارد، عزم وزارت بهداشت برای اجرای این آیین نامه ضدانحصاری قطعی است و هر جایی اشکالی وجود داشته باشد پیگیری می‌کند تا موانع برطرف شود تا مرّ آیین نامه مورد اجرا قرار گیرد.

وزیر بهداشت: عزم وزارت بهداشت برای اجرای این آیین نامه ضدانحصاری داروخانه قطعی است

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس ، جلسه‌ای در کمیسیون اصل 90 بابت پیگیری موضوع اجرایی نشدن آئین نامه داروخانه ها و مسئله کمبود پزشک باحضور نمایندگان عضو کمیسیون و وزیر بهداشت، نماینده تشکیل شد که در تشریح گزارش ضعف عملکرد وزارت بهداشت در اجرایی شدن آئین نامه، بیان شد:

مسئله انحصارزدایی از مجوز داروخانه از سال 96 که در شورای رقابت مقرر شده است و با تایید در دیوان عدالت اداری، در دولت قبل، آئین نامه ضدانحصاری تهیه شد و انتظار می‌رفت که دولت جدید با روحیات خود، در اجرای این آئین نامه تلاش و جدیت بیشتری داشته باشد اما در عمل با موانع بسیاری در وزارت بهداشت روبرو شده است.

کمیسیون ماده 20 دانشگاه‌ها که تصمیم گیر اصلی صدور مجوز داروخانه هستند، با توجه به اعضای این  کمیسیون که شامل: رئیس دانشگاه، معاون غذا و دارو، مدیر دارو ، نماینده انجمن داروسازان، داروساز آزاد به دعوت رئیس دانشگاه، داروساز منتخب سازمان نظام پزشکی، هستند، تعارض منافع در افزایش داروخانه دارد. بنابراین اجرای آئین نامه در چنین بستری نیازمند مطالبه و پیگیری جدی وزارتخانه است.

توجه شود که طبق گزارش دیوان محاسبات در سال 1400، از حدود 13هزار داروخانه کشور، 812 داروخانه از کارکنان بخش دولتی و 221 داروخانه برای افرادی است که پست حاکمیتی دارند و به خوبی مشخص است که بسیاری از افراد ذی‌نفوذ، ذی‌نفع عدم اجرای آیین‌نامه ضدانحصاری داروخانه هستند.

این در حالی است که در حال حاضر مجوز داروخانه‌ها به دلیل انحصار بالایی که دارند، با قیمت‌های میلیاردی خرید و فروش می‌شوند و قیمت بالای مجوز داروخانه نهایتا بر جیب مردم تحمیل می‌شود و داروخانه‌دارها این هزینه را از مردم تامین می‌کند.

در همین راستا نیز روز گذشته در جلسه کمیسیون اصل نود با وزیر بهداشت، به مسئله عدم اجرای آیین نامه داروخانه اشاره شد و وزیر بهداشت نیز با توجه به مسائل ذکر شده قول اجرای دقیق آیین‌نامه ضدانحصاری داروخانه را داد.

همچنین در این جلسه وزیر بهداشت و درمان اعلام کرد که آیین نامه جدید داروخانه را قبول دارد و گفت: با وجود همه موانع و شبهاتی که درباره اجرای این آیین‌نامه وجود دارد، عزم وزارت بهداشت برای اجرای این آیین نامه قطعی است و هر جایی اشکالی وجود داشته باشد پیگیری می‌کند تا موانع برطرف شود تا مرّ آیین نامه مورد اجرا قرار گیرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول