اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  دانشگاه

شاخص‌های جهانی مالکیت معنوی منتشر شد/ دانشگاه‌های ایران در جایگاه سوم دنیا

گزارش شاخص‌های جهانی مالکیت معنوی منتشر شد و بر این اساس دانشگاه‌های ایران با ثبت ۵۴۱/۷۵۰ نشان در جایگاه سوم علایم تجاری دنیا قرار گرفتند.

شاخص‌های جهانی مالکیت معنوی منتشر شد/ دانشگاه‌های ایران در جایگاه سوم دنیا

فاطمه شکری - جعفر مهراد مؤسس مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس با بیان اینکه سازمان جهانی مالکیت معنوی (WIPO) گزارش سال ۲۰۲۱ شاخص های جهانی مالکیت معنوی را منتشر کرده است، گفت: در این گزارش ثبت اختراعات، علایم و نشان‌های تجاری و سایر اشکال مالکیت معنوی دانشگاه‌ها به تفصیل مورد بررسی قرار گرفته است.

وی افزود: یافته‌های اصلی این گزارش نشان می دهد فعالیت های ثبت مالکیت معنوی به ویژه فعالیت های مرتبط با علایم تجاری، علیرغم شیوع ویروس کرونا، طی سال ۲۰۲۰ میلادی رشد درخور توجهی کرده است. بخش مهم این فعالیت با ثبت مالکیت معنوی در جمهوری خلق چین در ارتباط است که نسبت به سایر کشورهای جهان پیشگام تر است.

به گفته مهراد، ثبت علایم تجاری که بازتابی از موقعیت اقتصادی جهان را می‌نمایاند در سال ۲۰۲۰ رشدی برابر با ۱۹/۳ درصد را که کل آن رقمی برابر با ۱۷/۲ میلیون تقاضای ثبت علایم تجاری است، نشان می دهد. در این میان، چین با ثبت ۹/۳۵ میلیون درخواست از رشدی برابر با ۱۹/۳ درصد در مقایسه با سال ۲۰۱۹ برخوردار است. ایالات متحده آمریکا با ثبت ۷۸۰/۰۰۰ نشان در جایگاه دوم قرار دارد. جمهوری اسلامی ایران در این حوزه با ثبت ۵۴۱/۷۵۰ نشان تجاری که از رشدی برابر با ۱۹/۱ درصد حکایت می کند در جایگاه سوم جهان نشسته است. کل ثبت علایم تجاری ایران در سال ۲۰۱۹ میلادی ۵۵۴/۹۲۵ نشان بود.

وی خاطرنشان کرد: نیرومندی اقتصادهای ملی در جهان، علیرغم همه گیری ویروس کرونا، تاکیدی بر این امر است که از میان ۱۰ کشور برتر دریافت کننده ثبت نشان های تجاری، رشد ۹ کشور دو رقمی است. تنها ناحیه ای که رشد دو رقمی ندارد اداره ثبت  مالکیت معنوی اتحادیه اروپا است که با ثبت ۴۳۸/۵۱۱ نشان رشدی برابر با ۷/۶ را نشان می دهد.  این رقم، اداره ثبت مالکیت معنوی اتحادیه اروپا را در رتبه چهارم و بعد از جمهوری اسلامی ایران نشانده است که با رشد ۱۹/۱ درصد افزایش تعداد ۵۴۱/۷۵۰ نشان تجاری را به ثبت رسانده است.

مؤسس مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری با بیان اینکه صنایع محلی از  بخش مهمی از رشد ثبت علایم تجاری در سرتاسر جهان پشتیبانی کرده است، افزود:  گزارش شاخص های مالکیت معنوی جهانی  این افزایش را در بخش درخواست‌های ثبت علایم تجاری مقیم ۲۶ درصد و در بخش غیرمقیم ۱/۲ درصد نشان می دهد. تاثیرات درخواست ثبت علایم تجاری مقیم در کشورهایی مانند چین و جمهوری اسلامی ایران بسیار برجسته است. در این دو کشور درخواست ثبت علایم تجاری غیرمقیم به ترتیب ۲/۵ درصد و ۲/۸ درصد است. برعکس، بیشترین درخواست ثبت علایم تجاری خارجی مربوط به آلمان است که تعداد ۲/۴ میلیون نشان تجاری را در سایر کشورهای جهان به ثبت رسانیده است. بعد از آلمان، چین با ثبت ۱/۸ میلیون و آمریکا با ثبت ۱/۳ میلیون نشان تجاری در رتبه های دوم و سوم قرار دارند.

وی گفت: گرچه درخواست ثبت اختراع طی سال ۲۰۲۰ میلادی به میزان ۱/۶ درصد رشد داشته است اما سال پیش از آن، یعنی  سال ۲۰۱۹ میلادی، نخستین سالی است که کاهش ثبت اختراع را در طی ۱۰ سال گذشته تجربه کرده است. بخش مهم افزایش مربوط به جمهوری خلق چین است که در سال پیش ۱/۵ میلیون درخواست ثبت اختراع برابر با ۶/۹ درصد رشد را گزارش کرده است. میزان ثبت اختراع در آمریکا ۵۹۷/۱۷۲، در ژاپن که در جایگاه سوم قرار دارد برابر با ۲۸۸/۴۷۲ اثر است. آمریکا و ژاپن هر دو به ترتیب با کاهش ثبت اختراع برابر با ۳/۹ درصد و ۶/۳ درصد مواجه بوده اند.

مهراد با بیان اینکه بخش عمده ثبت اختراع در چین مربوط به مخترعان مقیم است، گفت: در این کشور کمتر از ۲۰۰ هزار درخواست ثبت اختراع ناشی از مخترعانی است که در سایر کشورهای جهان اقامت دارند. در سال ۲۰۲۰ میلادی، مخترعان آمریکایی در مجموع تعداد ۲۲۶/۲۹۶ اثر را در سایر کشورهای جهان به ثبت رسانده اند.  این رقم بیش از دو برابر کل تعداد درخواست هایی است که مخترعان چینی در خارج از کشور خود ثبت کرده اند. تعداد درخواست مخترعان ژاپنی برای ثبت اختراع در خارج از کشور خود ۱۹/۹۰۶ و در آلمان ۹۹/۷۹۱ مورد است.

* ایران در بین ۱۰ کشور برتر در ثبت اختراع

وی افزود: برحسب تولید ناخالص داخلی، دانشگاه‌های جمهوری اسلامی ایران در بین ۱۰ کشوری قرار دارد که دارای بیشترین درخواست ثبت اختراع مقیم است، کره جنوبی با ۸۲۴۹ درخواست، چین با ۵۸۴۵ درخواست، ژاپن با ۴۶۹۶ درخواست، آلمان با ۱۶۰۹ درخواست، سویس با ۱۶۰۵ درخواست، آمریکا با ۱۳۵۸ درخواست، فنلاند با ۱۳۳۳ درخواست، سوئد با ۱۱۷۸ درخواست، دانمارک با ۱۱۲۵ درخواست و جمهوری اسلامی ایران با ۱۰۹۱ درخواست. در میان این ۱۰ کشور، جمهوری خلق چین نسبت به تولید ناخالص داخلی توسعه قابل توجهی را در ثبت آثار مخترعان مقیم تجربه کرده است. این رقم از نظر تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۱۰ برابر با ۲۴۶۶ و در سال ۲۰۲۰ برابر با ۵۸۴۵ اثر است.

مؤسس مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری خاطرنشان کرد:  چین، آمریکا، ژاپن، کره‌جنوبی، اتحادیه اروپا، آلمان، هندوستان، روسیه، کانادا، استرالیا، برزیل، هنگ کنگ، بریتانیا، فرانسه ۱۴/۳۱۳، مکزیک، سنگاپور، جمهوری اسلامی ایران، ایتالیا، اندونزی و ترکیه به ترتیب بیشترین درخواست ثبت اختراع را داشته‌اند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول