اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

احیای روابط اقتصادی با ترکمنستان ذیل قرارداد جدید گازی/ نیازی به مناقشه گازی با ترکمن‌ها نبود

معاون بازرگانی و امور بین‌الملل وزارت نفت در دولت یازدهم گفت: انعقاد قرارداد جدید گازی اتفاق مبارکی بود که منجر به احیای روابط اقتصادی با ترکمنستان شد. تجارت گاز با ترکمن‌ها از اولویت‌های خاص ایران است و نیازی به مناقشه با این کشور نبود.

احیای روابط اقتصادی با ترکمنستان ذیل قرارداد جدید گازی/ نیازی به مناقشه گازی با ترکمن‌ها نبود

منصور معظمی معاون اسبق بازرگانی و امور بین‌الملل وزارت نفت در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با اشاره به قرارداد سوآپ گازی ایران، ترکمنستان و آذربایجان بیان کرد: قبل از بررسی قرارداد جدید سوآپ گاز ابتدا خدمتتان عرض می‌کنم که هر اقدامی که امنیت ملی ایران را افزایش داده و ارتباطات بین‌المللی ایران را گسترش دهد، در راستای منافع ملی تعریف شده و اقدام ارزشمندی است.

وی ادامه داد: ایران از منظر منابع طبیعی وضعیت فوق‌العاده‌ای دارد که یکی از این منابع خدادادی "گاز طبیعی" است. حجم منابع گازی کشور، ایران را در جایگاه دوم بیشترین دارنده منابع گازی دنیا قرار داده است، اما تولید و صادرات گاز ایران در وضعیت مناسبی نیست.

*توسعه تجارت گاز، علاوه بر منافع اقتصادی منجر به همگرایی کشورها با ایران می‌‎شود

معظمی اظهار داشت: تجارت گاز یک موضوع دو بعدی است و علاوه بر اینکه منجر به افزایش درآمد ارزی می‌شود، قدرت چانه‌زنی کشورها در صحنه سیاسی بین‌المللی را نیز افزایش می‌دهد و به نوعی همگرایی و وابستگی سیاسی متقابل را نیز به همراه دارد.

معاون اسبق بازرگانی و امور بین‌الملل وزارت نفت گفت: به بیان دیگر ایران می‌تواند با توسعه تجارت گاز، کشوری را به منابع گازی خود وابسته کند که این موضوع از این جهت ارزشمند است که وابستگی سیاسی برای طرف مقابل ایجاد می‌کند. وقتی کشوری به تجارت گاز با ایران وابسته شد در مناسبات سیاسی، اقتصادی و حتی اجتماعی خود تلاش می‌کند که ایران را از خود نرنجاند تا در تامین نیاز خود از طریق ایران دچار مشکل نشود.

وی افزود: تجارت انرژی از جمله مقوله‌هایی است که علاوه بر تامین نیاز ارزی برای کشور، از منظر ژئوپلیتیک نیز منجر به تقویت قدرت سیاسی ایران می‌شود. پس تا الان هر چقدر از توسعه تجارت انرژی و به خصوص گاز عقب مانده‌ایم و کارها را زمین گذاشته‌ایم بدین معناست که فرصت‌سوزی کرده‌ایم. فرصت توسعه تجارت گاز در گذشته برای ایران وجود داشت، ولی به دلایلی از فرصت‌ها استفاده نکردیم.

*انعقاد قرارداد جدید گازی اتفاق مبارکی بود که باید ادامه‌دار باشد

معظمی عنوان کرد: انعقاد قرارداد سوآپ گاز بین ترکمنستان، ایران و آذربایجان، اتفاق مبارکی است و بنده به سهم خود به عنوان کارشناس نفتی از مجموعه وزارت نفت تشکر می‌کنم و امیدوارم دامنه این اقدامات در کشور افزایش پیدا کند.

معاون اسبق بازرگانی و امور بین‌الملل وزارت نفت گفت: ممکن است گفته شود حجم این گازی که سوآپ می‌شود، کم است،اما اینکه مشکلی نیست، با تدابیری که اندیشیده می‌شود، این رقم افزایش پیدا خواهد کرد.

وی تاکید کرد: موقعیت جغرافیایی ایران از جنبه استراتژیک، بسیار حائز اهمیت است. در بازار گاز منطقه، ایران باید تبدیل به پلی شود که تجارت گاز بین کشورها را انجام می‌دهد و به اصطلاح به هاب گازی منطقه تبدیل شود.

* احیای روابط اقتصادی با ترکمنستان گام مهمی بود که برداشته شد

معظمی گفت: کشور ترکمنستان وابستگی زیادی به منابع ارزی حاصل از صادرات گاز دارد و ظرفیت صادرات گاز خوبی نیز دارا استد و چه بهتر که ایران مقصد صادراتی ترکمنستان شود.

معاون اسبق بازرگانی و امور بین‌الملل وزارت نفت گفت: اصلا ایده‌آل بنده این است که ایران تمامی گاز صادراتی ترکمنستان را بخرد و خودش این گاز را با توجه به موقعیت ژئوپلیتیک ممتاز خود به سایر کشورها صادر کند.

وی عنوان کرد: احیای روابط اقتصادی با ترکمنستان گام مهمی بود که برداشته شد. کشور ترکمنستان همسایه ایران است و ما با انعقاد قرارداد گازی روابط‌مان با ترکمنستان را تقویت کردیم و این موضوع قطعا به نفع کشور است.

*نیازی به مناقشه گازی با ترکمنستان نبود

معظمی اظهار داشت: از منظر سیاسی ارتباط کشورها با همسایگان خود بسیار حائز اهمیت است و ما باید این موضوع را به عنوان یکی از اصول سیاست خارجی پیگیری کنیم. بنده نمی‌گویم ما با دیگران ارتباط نداشته باشیم، بلکه می‌گویم ارتباط یک کشور با همسایگانش اولویت خاص‌تری دارد که این موضوع در حال حاضر در دستور کار قرار گرفته است.

معاون اسبق بازرگانی و امور بین‌الملل وزارت نفت گفت: به نظر بنده دولت سیزدهم این دست قراردادها و توافقات را باید در ادامه کار گسترش دهد و بنای خود را به تعامل با همسایگان قرار دهد.

وی افزود: به طور کلی اولویت ایران باید این باشد که به جای حضور در محاکم بین‌المللی از منظر دیپلماتیک موضوعات خود را حل و فصل کند. شما ببینید همین الان قرارداد کرسنت تبدیل شده است به آش نخورده و دهن سوخته. مثلا در همین موضوع ترکمنستان هم نیازی به مناقشه نبود.

معظمی گفت: وقتی ما می‌توانیم با همسایگان خود دیالوگ کنیم، چرا با هم مجادله حقوقی کنیم. عقل و منطق به ما می‌گوید که بهتر است بر سر میز مذاکره بنشینیم و بر اساس منافع دو طرف به نتیجه برسیم.

*نباید به راحتی از فرصت‌های توسعه تجارت گاز ایران بگذریم

معاون اسبق بازرگانی و امور بین‌الملل وزارت نفت گفت: در مجموع با توجه به منابع گازی و موقعیت جغرافیای ویژه ایران، فرصت ما برای صادرات گاز زیاد است و باید از این فرصت‌ها استفاده کرد و به راحتی از آنها نگذشت.

وی در پایان اظهار داشت: به عنوان مثال هر چند ایران در زمستان برای تامین گاز خود دچار مشکل است، اما در مابقی روزهای سال حجم گاز مازاد قابل ملاحظه‌ای دارد ولی چرا برای آن برنامه‌ریزی نشده است؟ یعنی اگر نگاه‌مان را ملی کنیم، فرصت‌هایی پیش روی ماست که می‌توانیم از آن نهایت بهره را ببریم.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول