اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

تحلیل دیپلمات فرانسوی از دلایل بی‌میلی آمریکا برای بازگشت به برجام

سفیر پیشین فرانسه در آمریکا در تحلیلی به دلایلی که تصمیم‌گیری آمریکایی‌ها برای بازگشت به برجام را دشوار می‌کند پرداخته است.

تحلیل دیپلمات فرانسوی از دلایل بی‌میلی آمریکا برای بازگشت به برجام

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «جرارد آرود»، سفیر سابق فرانسه در آمریکا در چند پیام در توییتر به موانعی که تصمیم‌گیری آمریکا برای بازگشت به برجام را دشوار می‌کند پرداخته است.

آرود می‌نویسد: «از یک سو، دولت آمریکا به دلیل مخالفت حزب‌جمهوری‌خواه، مخالفت بسیاری با ایران و گوش‌به‌زنگی اسرائیل دست‌بسته است. آمریکا نمی‌تواند امتیازات زیادی اعطا کند. از طرف دیگر ایران تمایلی به اعطای امتیاز در ازای رفع جزئی یا موقت تحریم‌ها ندارد.»

آرود در یک پیام دیگر نوشته است: «ایران ممکن است این را در نظر بگیرد که به مرور و با کمک چین روسیه و دیگران فشار حداکثری را تضعیف خواهد کرد و در نهایت،  قابلیت هسته‌ای بهترین تضمین برایش در آینده خواهد بود.»

سفیر پیشین فرانسه، همچنین به تلویح گفته که دولت «جو بایدن» فرصت برای شکستن دیوار بی‌اعتمادی پس از برجام را از دست داده است.

او نوشت: «من از ابتدا درباره احتمال بازگشت به برجام بعد از سه سال فشار حداکثری خوش‌بین نبودم. تنها تصمیم فوری آمریکا در ماه ژانویه می‌توانست این دیوار بی‌اعتمادی را از بین ببرد. الان خیلی دیر است.»

دولت آمریکا بعد از خروج از برجام در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ سیاست موسوم به «فشار حداکثری» را علیه ایران در دستور کار قرار داد.

جمهوری اسلامی ایران تا یک سال بعد از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند فرصت دهد برای تحقق این وعده تلاش کنند.

بعد از گذشت یک سال از خروج آمریکا از برجام، تهران اعلام کرد با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش خواهد داد. کاهش تعهدات ایران ذیل مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت می‌گرفت.

جمهوری اسلامی ایران، بعد از برداشتن ۵ گام برای کاهش تعهدات، سرانجام ۱۵ دی‌ماه ۱۳۹۸ اعلام کرد دیگر با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی سازی، درصد غنی سازی، میزان مواد غنی شده، و تحقیق و توسعه) مواجه نیست.

دولت جدید آمریکا به ریاست جو بایدن مدعی شد که قصد دارد زمینه‌های بازگشت آمریکا به برجام را فراهم آورد اما عملا سیاست فشار حداکثری ترامپ را علیه ایران ادامه داد.

جدیدترین دور مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین از روز دوشنبه (۸ آذرماه/۲۹ نوامبر) در پایتخت اتریش آغاز شد. این نخستین دور از این گفت‌وگوها در دولت «سید ابراهیم رئیسی»، رئیس‌ دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ایران بود.

جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده رفع تمامی تحریم‌ها علیه ایران، به گونه‌ای که قابل راستی‌آزمایی باشد مهم‌ترین دستور کار هیأت ایرانی را در این گفت‌وگوها تشکیل می‌دهد.

هیأت ایرانی در مدت حضورش در وین رایزنی‌های دوجانبه‌ای را با انریکه مورا و همچنین با روسای هیأت‌های انگلیس، فرانسه و آلمان با حضور انریکه مورا داشت.

روز پنجشنبه نیز رایزنی‌ها و گفت‌وگوهای هیأت‌های مذاکره کننده در وین در سطوح و فرمت‌های مختلف ادامه یافت و متون پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران در جلسات مختلف مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

کارگروه‌های رفع تحریم‌ و موضوعات هسته‌ای نیز عصر و شب پنجشنبه با حضور هیأت‌های کارشناسی ایران و گروه ۱+۴ تشکیل جلسه داد و در این جلسات نیز درباره متون و پیشنهادات مطرح شده از سوی ایران گفت‌وگو صورت گرفت.

قرار است دور بعدی این گفت‌وگوها هفته آینده، بعد از مشورت و رایزنی‌های هیأت‌های مختلف در پایتخت‌ها برگزار شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول