اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

معادله قوام‌بخش دیپلماسی-میدان در مذاکرات وین

در شرایطی که طرف‌های مقابل بازگشت ایران به محدوده تعهدات برجامی را مطالبه می‌کنند به‌نظر می‌رسد معادله قوام‌بخش دیپلماسی-میدان مهم‌ترین رویکردی باشد که می‌تواند ایران را به نتیجه برساند.

معادله قوام‌بخش دیپلماسی-میدان در مذاکرات وین

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، سعید شهرابی فراهانی در خبرگزاری دفاع مقدس نوشت: از هشتم آذرماه ۱۴۰۰ دور هفتم مذاکرات ایران و ۱+۴ در وین و با هدف احیای برجام، صورت پذیرفته است. تأکید تیم ایرانی بر اولویت و ضرورت لغو تحریم‌ها است و طرف‌های مقابل نیز بازگشت ایران به محدوده تعهدات برجامی را مطالبه می‌کنند.

بدیهی است که هرگونه مذاکره‌ای که بدون پشتوانه انجام بگیرد، اقبال اندکی برای موفقیت خواهد داشت. در دوره پس از خروج ترامپ و آمریکا از برجام و علی‌رغم تحریکات مختلف برای بیرون راندن جمهوری اسلامی ایران از توافق مزبور، اقدامات فراوانی از سوی محور غربی-عبری-عربی طراحی و اعمال شد اما با درایت دلسوزان نظام، این توطئه‌ها خنثی شد. البته تحمل کمپین فشار حداکثری نیز برای ملت ایران بدون هزینه نبود لیکن این هزینه پرداخت شد تا سرانجام منافع معلق شده ایرانیان از برجام، به مرحله تحقق وارد شود.

اکنون مشخص است که در برابر محور غربی-عبری-عربی؛ معادله قوام‌بخش دیپلماسی-میدان کار می‌کند؛ به عبارت دیگر این دو پشتوانه یکدیگرند. این معادله برای دشمنان آمریکایی و صهیونیستی نیز جا افتاده، لذا در تلاشند این نقطه قوت را به ضد خودش تبدیل کرده و با بدلکاری؛ "برجامِ لازم" را به عنوان مقدمه "برجام‌های کافی" گروگان بگیرند!

به نظر می‌رسد رله کردن سیگنال‌های برجام‌های مکمل؛ به عوامل یک ستاد داخلی با محوریت جریان نفوذ سپرده شده باشد. در این راستا، لازم دیده شده تا فشار روانی و میدانی بی‌سابقه‌ای بر تیم مذاکره‌کننده و دولت سیزدهم وارد شود و با کلید واژه‌هایی مانند: دور و تسلسل مذاکراتی، بن‌بست، انعطاف‌ناپذیری، دستاورد صفر و ... ابتدا رکن دیپلماسی را تضعیف کرده و سپس با تحرکات ضدامنیتی، "میدان" نیز به چالش کشیده شود.

ابتکارات دستگاه‌های مربوطه برای مهار طراحی‌های جریان نفوذ؛ نقطه قوت و نکته مثبتی است که می‌تواند به یاری دیپلماسی-میدان آمده و ورق را در لحظه‌های سرنوشت‌ساز به نفع ملت ایران برگرداند.

ایمان، توکل، تدبیر و تخصص مبتنی بر اشراف دقیق و تحلیل صحیح؛ سلاح سربازان گمنام امام زمان (عج) در این نبرد خاموش و هوشمندانه است. سلاحی که در طول چهار دهه هر کجا به کار گرفته شده؛ فتح، پیروزی و عزت را برای مردم ایران در جدال با استکبار و عوامل آن به ارمغان آورده است.

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول