اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

جای خالی متخصصان علوم انسانی در مدیریت آب/ تبعات رویکرد سازه‌ای چیست؟

کارشناس مدیریت برنامه‌ریزی محیط زیست گفت: در عرصه مدیریت منابع آب در کشور جای متخصصان علوم انسانی خالیست و اثرات اجتماعی و محیط زیستی معمولاً در پروژه‌های مرتبط با منابع آب چندان اهمیتی ندارد.

جای خالی متخصصان علوم انسانی در مدیریت آب/ تبعات رویکرد سازه‌ای چیست؟

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، خشکسالی و ترسالی واژه‌هایی است که گوش هر ایرانی در این سال‌ها به آنها عادت کرده است؛ ایران در موقعیتی خشک واقع شده و شاید در چند سال پیش وقتی متخصصان این حوزه از کمبود آب می‌گفتند و هشدار می‌دادند، برای بسیاری از ما ملموس نبود اما امروزه همه آن را درک می‌کنیم. امسال نیز کشور سال خشکی را تجربه می‌کند تا جایی که صدای بسیاری از جمله کشاورزان را درآورده است. 

پرسش مهم این است که کشوری مانند ایران که متوسط بارندگی در آن کم است در مدیریت آب باید چه کاری انجام دهد که دچار مشکلات بی‌آبی نشود و چه عواملی در این امر دخیل هستند؟
 


در همین‌ راستا خبرگزاری ایکنا گفت‌وگویی با مجید رمضانی مهریان؛ کارشناس برنامه‌ریزی محیط زیست و عضو هیئت علمی سازمان مطالعه و تدوین کتب دانشگاهی در علوم اسلامی و انسانی (سمت) انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

مدیریت ناکارآمد؛ عامل اصلی بحران آب در ایران

- اغلب محققان حوزه مدیریت منابع آب بر این نکته اجماع دارند که عامل اصلی بحران آب در ایران مدیریت ناکارآمد آن است.

- راندمان مصرف آب به‌ویژه در بخش کشاورزی پایین است، در زمینه تصفیه فاضلاب ضعیف هستیم، رودخانه‌ها و تالاب‌ها را با سدسازی تخریب کرده‌ایم، آبخوان‌ها را با برداشت بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی تخریب کرده‌ایم، بخشی از محصولات کشاورزی ما در بخش کشاورزی به ضایعات تبدیل می‌شوند، با تونل‌های انتقال آب چشمه‌ها را خشکانده‌ایم و .... این‌ها دلایل اصلی کمبود آب در ایران است.

تراژدی استفاده از منابع مشترک در استفاده از منابع آب زیرزمینی

- در دشت‌های کشاورزی ما در استفاده از منابع آب زیرزمینی دچار تراژدی استفاده از منابع مشترک هستیم. آب زیرزمینی یک کالای عمومی است که نظارت کارآمدی  بر مصرف آن صورت نپذیرفته است.

- البته ما کشور خشکی هستیم و میزان بارندگی ما حدود یک سوم متوسط جهانی است اما می‌توانستیم با همین میزان نزولات جوی هم وضعیتی به مراتب بهتری داشته باشیم.    

تبعات رویکرد سازه‌ای در مدیریت منابع آب

- متأسفانه رویکرد غالب در مدیریت منابع آب کشور، رویکرد سازه‌ای است. تصور بر این بوده که با سدسازی آب را ذخیره کنیم تا از این طریق کشاورزی را رونق بخشیم، در تولیدات کشاورزی خودکفا شویم و آب شرب و صنعتی را تأمین کنیم، غافل از این‌که اثرات اجتماعی و محیط زیستی آن چه باشد.

- این همه سد ساخته‌ایم چرا وضعیت بحرانی‌تر شد؟ حالا هم که به دنبال یک راه حل دیگر شتافته‌ایم، انتقال آب! که آن هم سازه‌ای است. خوب در پاسخ به سؤال شما باید بگویم سدسازی و انتقال آب برای تأمین آب می‌تواند اثرات مضر و غیر قابل برگشتی برای محیط زیست و انسان داشته باشد.

- در یک سرزمین، رودخانه‌ها خدمات مختلفی دارند که تنها یکی از آن‌ها تأمین آب برای انسان است که ما با سدسازی‌های افسارگسیخته رودخانه‌ها را تخریب کرده‌ایم. همه ما با پیامدهای سدسازی افسارگسیخته و انتقال آب(برای مثال بحران ریزگرد و نشست زمین) روبه‌رو بوده‌ایم و خواهیم بود.

- البته نمی‌توان یک نگاه صفر و یکی به این مسئله داشت و نمی‌توان گفت به طور کلی ما نباید سراغ سد‌سازی می‌رفتیم. منظور من این است که باید بسیار محتاط باشیم و با رویکرد علمی به مطالعه بدون پیش فرض بپردازیم و نتیجه ارزیابی‌ها را فدای چیز دیگری نکنیم.

جای متخصصان علوم انسانی در مدیریت آب

- این پرسش یک پرسش اساسی است که آیا در نگاه‌ها و سیاست‌هایی که اتخاذ می‌شود نگاه اجتماعی و  انسان‌محور به مسئله آب لحاظ می‌شود؟ باید مسئولان امر به آن توجه ویژه داشته باشند.

- البته سؤال اساسی‌تر این است که آیا در نظام آموزش عالی ما از دیدگاه علوم انسانی به محیط زیست توجه می‎شود؟ چند درصد از فارغ التحصیلان ما در رشته‌های مختلف محیط زیست از گرایش‌های مهندسی هستند؟ چند دانشگاه ما در رشته‌های مدیریت محیط زیست، آموزش محیط زیست و یا برنامه‌ریزی محیط زیست دانشجو می‌پذیرند؟

- در عرصه مدیریت منابع آب در کشور جای متخصصان علوم انسانی خالیست، اثرات اجتماعی و محیط زیستی معمولاً در پروژه‌های مرتبط با منابع آب چندان اهمیتی ندارد.

- مسلماً نقش علوم انسانی در حل بحران آب و همچنین مقابله با اثرات تغییر اقلیم بسیار پررنگ است و متأسفانه رویکرد غالب همچنان رویکرد سازه‌ای است. برای مثال شاید دلیل آن‌که ما به راحتی محیط زیست کشور را تخریب می‌کنیم ناآگاهی باشد و باید نقش آموزش‌های زیست‌محیطی ‌در ایجاد فرهنگ و اخلاق محیط زیستی را پررنگ کرد.

راهکارهای حل بحران آب

- اول باید همت سیاسی برای رسیدگی به بحران آب داشته باشیم. همچنین باید در زمینه ابعاد مسئله پیش رو، دلایل آن و راهکارها میان ذی‌نفعان و ذی‌نفوذان اجماع حاصل شود. رویکرد سازه‌ای مرسوم باید به نقد گذاشته شود و نقش علوم انسانی و رویکرد غیر سازه‌ای در فرایند مدیریت منابع آب پررنگ شود.

- در حوزه کشاورزی باید راندمان آبیاری را افزایش دهیم، نظارت حداکثری بر مصرف آب بخصوص در بخش کشاورزی را برقرار سازیم، الگوی کشت را اصلاح کنیم، از ابزار تجارت آب مجازی استفاده کنیم، آب صرفه‌جویی شده در بخش کشاورزی را برای احیای منابع آب زیرزمین به کار گیریم، رویکرد تغذیه مصنوعی آبخوان‌ها و پخش سیلاب را به جای ساخت سدهای بیشتر در اولویت قرار دهیم، شبکه جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب‌های شهرها را توسعه دهیم، از رودخانه‌ها و تالاب‌های باقیمانده حفاظت کنیم، برنامه‌ای برای احیای آن‌ها داشته باشیم و فرهنگ و اخلاق مصرف آب را با آموزش محیط زیست بهبود بخشیم.  

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول