اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  چهارمحال و بختیاری

افزایش درآمد موقوفات کشاورزی با استفاده از روش‌های نوین آبیاری

مدیرکل اوقاف و امورخیریه چهارمحال وبختیاری گفت: موقوفات کشاورزی با آبیاری نوین و طرح‌های دانش‌بنیان احیا می‌شوند تا از این طریق درآمد موقوفات افزایش یابد.

افزایش درآمد موقوفات کشاورزی با استفاده از روش‌های نوین آبیاری

حجت‌الاسلام حسن امیری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد در خصوص مدیریت آب در موقوفات چهارمحال و بختیاری گفت: وجود بیش از ۷۰۰ رقبه کشاورزی در استان بیانگر این است که بیشترین موقوفات در حوزه کشاورزی است که آب و زمین‌های زراعی بسیاری در این خصوص وقف شده اما اخیراً بخاطر خشکسالی منابع آبی آن‌ها مشکل پیدا کرده‌ است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه چهارمحال و بختیاری افزود: ۹۹ درصد موقوفات استان دست زارعان است و نسبت به این زمین‌ها حق نسق دارند.

وی ادامه داد: از سال ۹۷ تا کنون ۱۰۰ هکتار از موقوفات از دست متصرفان آزاد و مدیریت آن‌ها به اوقاف سپرده شده است و ۲۰۰ هکتار دیگر برای آزاد کردن وجود دارد.

امیری بیان کرد: اکثر پرونده‌هایی که متصرفی هستند قابلیت کشاورزی دارند البته اخیراً در حوزه‌های شیلات و کشت‌های شالیزاری هم وارد شده‌ایم و در حال خلع ید متصرف و بازگرداندن اموال به کاربری وقف هستیم.

افزایش درآمد موقوفات با روش‌های نوین آبیاری

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان افزود: این موقوفات بعد از اینکه به دست اوقاف می‌رسند احیا می‌شوند که آبیاری نوین و طرح‌های دانش‌بنیان در مزارع کشاورزی وقفی در شوراب صغیر، حمزه‌علی و ... در دستور کار قرار گرفته است تا از این طریق درآمد موقوفات افزایش یابد.

اوقاف مسئول احیای قنات‌های موقوفات

وی افزود: چشمه‌ها و قنات‌های بسیاری در روستاها از جمله مرغملک خشک شده‌اند که اوقاف خود را در احیا کردن این موقوفات مسئول می‌داند لذا قصد داریم با استفاده از روش‌های نوین آبیاری و منابع محدود آبی که در اختیار داریم بخشی از چشمه‌ها و قنات‌ها را احیا کنیم.

وقف آب، دومین موقوفه در کشور

امیری با اشاره به اینکه وقف آب در کشور دومین جایگاه را دارد، گفت: بیشتر آب‌انبارها در فلات مرکزی و جاده‌های ابریشم که کاروان‌سرا وجود داشته بودند که برای تأمین آب شرب مردم آب‌انبار و یا حتی آب وقف می‌شد اما از آنجایی که در این استان آب‌ها همیشه جاری و به صورت برف و باران و چشمه‌سار بوده وقف آب‌انبار صورت نگرفته است.

سقاخانه‌ها نیاز به احیا دارند

وی به چند وقف سقاخانه در استان اشاره کرد و  اظهار داشت: سقاخانه ارباب میرزا و سقاخانه واقع در خیابان خواجه نصیر شهرکرد از نمونه‌های وقف آبی استان هستند که البته مورد بی‌توجهی قرار گرفتند و به دنبال احیا این وقف‌ها نیز هستیم.

انتهای پیام/68036

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول