اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

برندگان جشنواره فیلم قاهره ۲۰۲۱/ «غریبه» فلسطینی بهترین فیلم عربی شد + تصاویر

در اختتامیه چهل و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم قاهره، جایزه بهترین فیلم عربی به فیلم فلسطینی «غریبه» رسید. این فیلم، قصه‌ای شاعرانه از بلندی‌های جولان و واقعیت اشغال است.

برندگان جشنواره فیلم قاهره ۲۰۲۱/ «غریبه» فلسطینی بهترین فیلم عربی شد + تصاویر

خبرگزاری فارس ـ گروه هنر، محمد کلهر: جشنواره بین‌المللی فیلم قاهره از مهمترین جشنواره‌های فیلم آفریقا و جهان عرب به شمار می‌رود و مورد تأیید فدراسیون بین‌المللی انجمن تهیه‌کنندگان فیلم (FIAPF) است. چهل و سومین دوره این جشنواره از هفته گذشته کار خود را در مرکز فرهنگی و هنری «اوبرا» در قاهره شروع کرد و شامگاه گذشته (یکشنبه ۱۴ آذر) به کار خود خاتمه داد.

در مراسم افتتاحیه این جشنواره تعداد زیادی از شخصیت ها، هنرمندان، ستاره‌های بین‌المللی سینمای مصر و جهان و اصحاب رسانه حضور داشتند و مراسم توسط برخی شبکه‌های داخلی و ماهواره‌ای مصر برای علاقمندان به این رویداد فرهنگی بطور مستقیم پخش شد. در این جشنواره که به مدت یک هفته برپا بود، تعداد زیادی فیلم از کشورهای مختلف جهان برای کسب جوایز بهترین فیلم، کارگردان، بازیگر، فیلمنامه و... رقابت کردند. رئیس هیأت داوران جشنواره قاهره، «امیر کارستاریکا» فیلمساز مشهور صرب بود.

قبل از افتتاح رسمی جشنواره فیلم قاهره، یک برنامه کمدی کوتاه با موضوع نقش سینما در حمایت از «فرهنگ حل اختلاف» با مشارکت دو تن از کمدین‌های مصری برای حاضران  به نمایش در آمد.

 

 

اولین سخنران افتتاحیه محمد حفظی کارگردان، فیلمنامه‌نویس و رییس جشنواره فیلم قاهره بود که در سخنان خود تاکید کرد که حمایت‌ها و تشویق‌های که در طول سال برای برگزاری این جشنواره انجام می‌شود، باعث شده که جشنواره بین‌المللی قاهره سال به سال به شکلی بهتر و منظم‌تر برگزار شود. 
وی در ادامه افزود: هنرمندان، هنرپیشه‌ها و ادیبان مصری قدرت نرم مصر را تشکیل می‌دهند و برگزاری جشنواره‌های اینچنینی جلوه‌ای از این قدرت نرم است. او سپس از وزیر فرهنگ مصر خانم ایناس دعوت کرد تا به جایگاه آمده و افتتاح چهل و سومین دوره جشنواره فیلم قاهره را اعلام کند.
وزیر فرهنگ مصر در سخنان خود گفت: دولت مصر از فعالیت های فرهنگی و هنری بطور کامل پشتیبانی و حمایت می‌کند. ما امروز به جایگاهی که جشنواره فیلم قاهره در میان جشنواره‌های بین‌المللی به دست آورده افتخار می‌کنیم، زیرا که این جشنواره تنها جشنواره عربی است که از طرف فدراسیون بین‌المللی انجمن تهیه‌کنندگان فیلم (فیاپف) در ردیف جشنواره‌های تراز اول رتبه‌بندی شده است.


امیر کاستاریکا در جشنواره قاهره

 


* «هرم طلایی» مهمترین جایزه جشنواره قاهره

صنعت سینما در مصر قدمتی دیرینه دارد و معروف است که اولین فیلم در قاهره در سال ۱۸۹۶ میلادی در محلی به نام باغ ازبکی به نمایش در آمد و اولین سالن سینما در سال ۱۸۹۷ میلادی در اسکندریه افتتاح و فیلم مستندی از مناظر طبیعی مصر در این سینما به نمایش در آمد. در سال ۱۹۰۷میلادی اولین تولید سینمایی مصر انجام شد و فیلم‌های کوتاه و صامت مصری پا به عرصه وجود گذاشتند.

اولین جشنواره فیلم های سینمایی در مصر در تاریخ ۱۶ آگوست ۱۹۷۶ میلادی برگزار شد؛ «کمال ملاخ» ریاست جشنواره را تا سال ۱۹۸۳ بر عهده داشت در سال ۱۹۸۵ کمیته ای متشکل از نمایندگان وزارت فرهنگ مصر در کنار نمایندگانی از اتحادیه هنرمندان برای مدیریت جشنواره تشکیل شد و «سعدالدین وهبه» ریاست کمیته را برعهده گرفت. از آن به بعد بود که جشنواره فیلم قاهره شهرتی جهانی پیدا کرد.

در سال ۱۹۹۰ میلادی انجمن بین‌المللی سینماهای جهان، گزارشی از برترین جشنواره‌های سینمایی منتشر کرد که در آن، جشنواره فیلم قاهره پس از جشنواره لندن در رتبه دوم قرار گرفت.

جشنواره فیلم قاهره دارای چندین بخش رقابتی و غیررقابتی است که مهم‌ترین بخش آن، بخش رقابت بین‌المللی فیلم‌های حاضر در جشنوارهاست. در این بخش که ویژه فیلم‌های بلند داستانی و مستند است، ۷ جایزه در نظر گرفته شده که به برگزیدگان اهدا می‌شود. بالاترین و با ارزش‌ترین این جوایز «هرم طلایی» نام دارد که به بهترین فیلم جشنواره تعلق می‌گیرد. این جایزه از سال ۱۹۹۱ میلادی و در پانزدهمین دوره به جشنواره فیلم قاهره افزوده شد. «هرم نقره‌ای» جایزه ویژه هیئت داوران است که به بهترین کارگردان اهدا می‌شود و پس از آن «هرم برنزی» از دیگر جوایز مهم بخش مسابقه بین المللی است. برای بهترین فیلمنامه جشنواره هم جایزه «نجیب محفوظ» در نظر گرفته شده است. جایزه بهترین بازیگران مرد و زن و جایزه بهترین تولید هنری دیگر جوایز بخش بین المللی جشنواره را تشکیل می‌ دهند.

 


کریم عبدالعزیز

 

در این جشنواره به افتخار «فاتن حمامه» ستاره بزرگ زن سینمای مصر، بخشی خارج از بخش رقابت اصلی به نام او در نظر گرفته شده است که در آن جوایزی به صورت افتخاری به برگزیدگان اهدا می‌شود. در مراسم افتتاحیه جایزه فاتن حمامه به کریم عبدالعزیز از هنرپیشه‌های قدیمی مصر اهدا شد.

در چهل و سومین دوره جشنواره بین المللی فیلم قاهره بیش از ۱۰۰ فیلم از ۶۳ کشور جهان به نمایش درآمدند که ۲۷ فیلم اولین اکران جهانی را داشتند؛ ۴۸ فیلم هم برای نخستین‌بار در خاورمیانه و شمال آفریقا به نمایش درآمدند. 

اما فهرست برگزیدگان چهل و سومین دوره جشنواره فیلم قاهره بدین شرح است:

* جوایز بخش مسابقه بین‌المللی

جایزه هنری برکات برای بهترین دستاورد هنری به «خوزه آنخل آلیون» برای فیلمبرداری «حاملان مرگ» رسید. 

 

 

جایزه بهترین بازیگر زن به «سوامی روتولو» برای بازی در فیلم «کیارا» به کارگردانی جوناس کارپنیانو تعلق گرفت. این فیلم ۱۲۱ دقیقه‌ای داستان نوجوانی ۱۵ ساله به نام کیاراست که خانواده صمیمی‌اش پس از اینکه پدر آنها را در کالابریا (منطقه‌ای در جنوب ایتالیا) رها می‌کند، از هم می‌پاشد.

 

 

جایزه بهترین بازیگر مرد به محمد ممدوح برای بازی در فیلم «ابو صدام» به کارگردانی خانم نادین خان تعلق گرفت. وقایع فیلم حول محور راننده کامیون قدیمی و باتجربه به نام «ابو صدام» می‌گذرد.

جایزه نجیب محفوظ برای بهترین فیلمنامه به پیتر کرکس و ایوان استروچوفسکی برای فیلم «۱۰۷ مادر» تعلق گرفت. این فیلم داستان‌های واقعی از ۱۰۷ مادر در زندان اودسا در اوکراین است.

 

 

جایزه هرم برنزی که به بهترین کارگردان فیلم اولی یا دومی تعلق می‌گیرد، به فیلم کره‌ای «تنها» به کارگردانی هونگ سئونگ یون رسید.

جایزه هرم نقره‌ای (جایزه ویژه هیئت داوران) به لورا سامانی کارگردان فیلم ایتالیایی «بدن نحیف» تعلق گرفت.

 

جایزه هرم طلایی بهترین فیلم به اثر مکزیکی «حفره‌ای در حصار» به کارگردانی خواکین دل پاسو تعلق گرفت.

جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاچیان (جایزه یوسف شریف رزک الله) به فیلم «دختران عبدالرحمن» به کارگردانی زید ابوحمدان تعلق گرفت.

* جوایز مسابقه فیلم کوتاه

جایزه بهترین فیلم کوتاه یوسف شاهین به «نقطه کور» به کارگردانی لطفی عاشور تعلق گرفت.

جایزه ویژه هیئت داوران به طور مساوی به فیلم «سپس تاریک شد» به کارگردانی ماری رز اوستا و فیلم «نیازی نیست، ناجی.. نزدیک» به کارگردانی یوهانا ناگی تعلق گرفت.

* جوایز مسابقه سینمای افق عرب

جایزه بهترین فیلم سعدالدین وهبا به «جعبه حافظه» به کارگردانی جوانا حاجی توما و خلیل جریج رسید.

جایزه صلاح ابوسیف (جایزه ویژه هیئت داوران) به مجموعه مستند «فیاسکو» به کارگردانی نیکلا خوری تعلق گرفت.

جایزه بهترین فیلم غیرداستانی به فیلم مستند «از قاهره» ساخته هلا گلال تعلق گرفت.

جایزه بهترین نقش‌آفرینی به عفاف بن محمود برای بازی در فیلم سینمایی «جریان‌ها» به کارگردانی مهدی همیلی تعلق گرفت.

تقدیر ویژه از فیلم «زندگی دوم» ساخته انیس الاسود.

* جوایز هفته بین‌المللی منتقدان

جایزه «شادی عبدالسلام» (بهترین فیلم از منظر منتقدان) به فیلم فلسطینی «غریبه» تعلق گرفت.

جایزه «فتحی فرج» (جایزه ویژه هیئت داوران) به فیلم مجارستانی «ریشه‌های وحشی» به کارگردانی هانجی کیس تعلق گرفت.

تقدیر ویژه از «آرسلیا رامیرز» بازیگر فیلم مکزیکی «مدنی» به کارگردانی تئودورا میهای.

 

 

* جایزه بهترین فیلم عربی

جایزه بهترین فیلم عربی به «غریبه» به کارگردانی امیر فخرالدین تعلق گرفت. «غریبه» نماینده فلسطین در نود و چهارمین دوره جوایز اسکار است. این فیلم، قصه‌ای شاعرانه از بلندی‌های جولان و واقعیت اشغال است. فلسطین از سال ۲۰۰۳ تاکنون ۱۴ فیلم را برای نمایندگی در رده بهترین فیلم بلند بین المللی (خارجی سابق) ارسال کرده است.

تقدیر ویژه از فیلم «فیاسکو» به کارگردانی نیکلاس خوری.

 

 

* جایزه فیپرشی (فدراسیون بین‌المللی منتقدان فیلم)

این جایزه به فیلم «غدوة / فردا» به کارگردانی ظفر العابدین تعلق گرفت.

کارگردان فیلم «فردا» گفته که داستان فیلم برگرفته از تجربه شخصی اوست؛ زمانی که برادرش به سرطان مبتلا شده بود و بیش از یک سال برای دریافت نوبت و معالجه‌اش در تونس منتظر بودند.

انتهای پیام/

Save translation
 
 
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول