اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  ایلام

تجهیز ایلام به 30 ایستگاه شتاب نگاری زلزله

مدیرکل اداره راه و شهرسازی استان ایلام گفت: استان ایلام در حال حاضر۲۰ ایستگاه شتاب نگاری زلزله دارد و در صورت تحقق تعدادموردنظر، استان را به بیش از ۳۰ ایستگاه شتاب نگار توسعه خواهیم داد.

تجهیز ایلام به 30 ایستگاه شتاب نگاری زلزله

عبدالله بهادری مدیرکل اداره راه و شهرسازی استان ایلام صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در ایلام شبکه‌های شتاب نگاری و لرزه‌نگاری رامهم‌ترین ابزار ثبت و مطالعه زمین‌لرزه‌ها دانست و گفت: بر این اساس ۱۱ دستگاه شتاب نگار بر خط (آنلاین) تا پایان آذرماه در شهرهای مهم و لرزه خیز که بر روی گسل‌های اصلی واقع ‌شده‌اند، نصب خواهد‌ شود. 

وی ادامه داد: مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به عنوان متولی شبکه شتاب نگاری زلزله در کشور، مرجع مهمی در طراحی سازه‌های مقاوم و مدیریت بحران و زلزله در کشور است و از این رو با پیگیری‌های صورت گرفته، در فاز اول در سال ۱۳۹۷ یک ایستگاه شتاب نگار برخط در شهر ایلام و در فاز دوم توسعه، ۱۱ دستگاه شتاب نگار برخط نسل جدید با پیگیری اداره کل راه و شهرسازی استان ایلام، مدیریت بحران استانداری و آماده سازی زیر ساخت ۱۱ ایستگاه شتابنگار برخط در دستور کار این اداره کل قرار گرفت.

مدیرکل اداره راه و شهرسازی استان ایلام گفت: کشور ما ایران نیز یکی از کشورهایی است که به دلیل قرار داشتن بر روی یک کمربند زلزله خیز، از این بلای طبیعی در امان نیست عنوان داشت استان ایلام در غرب ایران در بخش خارجی حوزه زاگرس قرار گرفته است.

وی ادامه داد: زلزله‌های ویرانگر و مخربی که در گذشته در این استان رخ داده است، باعث تخریب و نابودی شهرهای ماسبذان (دره‌شهر کنونی) و سیروان (شیروان) در دوره ساسانی شده است همچنین اکثر زلزله‌های اتفاق افتاده در این استان از نوع تکتونیکی بوده و مرتبط با فعالیت گسل‌ها است از آنجا که گسل‌های مهم استان ایلام در نواری در جنوب استان در حوالی موسیان، دهلران تا صالح آباد قرارگرفته‌اند، خطر لرزه خیزی در این ناحیه بیشتر نسبت به بقیه مناطق استان است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام در خصوص مزایای نصب دستگاه شتاب نگار، بیان داشت: اگر زلزله بزرگی مانند زلزله سرپل ذهاب رخ دهد، ایستگاه‌های لرزه‌نگاری نزدیک به کانون زلزله به دلیل حرکت شدید زمین از کار می‌افتند اما دستگاه‌های شتاب ‌نگار در نزدیکی کانون زمین‌لرزه از کار نمی‌افتند و از این رو لازم است کشور به دستگاه‌های جدید شتاب‌نگاری مجهز شود.

وی افزود: نقاط تعیین شده را بر اساس مطالعه لرزه زمین ساختی و زمین شناسی و با در نظر گرفتن ضوابط از پیش تعیین شده مانند لرزه زمین ساخت، زمین شناسی منطقه، زمین شناسی ساختگاهی، توپوگرافی، تراکم جمعیت ،خطر پذیری، سازه های مهم، تراکم کم دستگاه‌ها در بعضی مناطق و امکانات محلی، صورت گرفته است.

بهادری گفت: در صورتی که از مجموعه‌ای از دستگاه‌های شتاب‌نگاری در یک شهر و یا در یک ناحیه همزمان با رویداد زمین‌لرزه بزرگ بتوانیم داده‌ها را به مرکز مدیریت بحران منتقل کنیم، بر این اساس قادر خواهیم بود کدام بخش از ناحیه و یا شهر بر اثر این زمین لرزه بیشترین شتاب را تحمل کرده و احتمالا بیش‌ترین خسارت به آن وارد شده است؛ بر اساس این اطلاعات، نیروهای امدادی که تعدادشان محدود است به مناطقی اعزام خواهند شد که بیشترین میزان خسارت به آن وارد شده است‌.

بهادری افزود: راه‌اندازی سامانه‌ی هشدار سریع، نقش به‌سزایی در کاهش خطرات زمین‌لرزه دارد در صورت کافی بودن زمان هشدار، با آمادگی عمومی می‌توان تأسیسات حیاتی و سامانه‌های حمل و نقل را در وضعیت ایمن‌تر قرار داده و عملیات نجات را بهبود بخشید.

بهادری تصریح کرد: در استان ایلام نزدیک به ۱۱۶۰ هکتار بافت فرسوده در شهرهای (ایلام، آبدانان، ایوان، دره شهر، ارکواز ملکشاهی، سرابله، مهران، دهلران، چوار، زرنه، لومار، دلگشا، آسمان آباد، بدره) شناسایی شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی ایلام یادآور شد: استان ایلام در حال حاضر۲۰ ایستگاه شتاب نگاری زلزله دارد و در صورت تحقق تعداد ایستگاه‌های شتاب نگار استان را به بیش از ۳۰ ایستگاه شتاب نگار توسعه خواهیم داد.

گفتنی است؛ اولین دستگاه شتاب نگار شهر ایلام در ۵ مهرماه ۱۳۷۵ در این استان نصب و راه اندازی شده بود.

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول