اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  حج و زیارت و وقف

سازمان حج و زیارت از کاروان‌های غیرمجاز عتبات عقب ماند/ چرا غیرمجازها ساماندهی نمی‌شوند؟

کاروان‌های غیرمجاز عتبات که در سال‌های اخیر در نبود سفرهای رسمی فعالیت می‌کردند، باتوجه به برقرار نشدن اعزام‌ها در برخی استان‌ها، فعال‌تر شده‌ با هزینه‌های بالا و بدون تعهد به سلامت و امنیت زوار، اقدام به جذب زائر می‌کنند.

سازمان حج و زیارت از کاروان‌های غیرمجاز عتبات عقب ماند/ چرا غیرمجازها ساماندهی نمی‌شوند؟

به گزارش خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس، در حالی که قرار بود سفرهای زیارتی به عتبات آنقدر متنوع و به‌صرفه باشد تا زائران عتبات با هیچ کاروان غیرمجازی همراه نشوند و با کاروان‌های سازمان و حج و زیارت به عتبات سفر کنند، هنوز بسیاری از استان‌ها سفرهای عتبات را آغاز نکرده‌اند و همچنان فقط از سه ایستگاه پروازی تهران، ساری و کرمان سفرهای عتبات برقرار است.

فعال‌تر شدن کاروان‌های غیرمجاز عتبات در هفته‌های اخیر

اما کاروان‌های غیرمجاز عتبات این بار فعال‌تر از گذشته ظاهر شده‌اند و حالا هم که دیگر نیازی به روادید برای سفر هوایی به عراق نیست و محدودیتی نیز وجود ندارد، با جذب زائر از استان‌های مختلف به این سفرمعنوی مشرف می‌شوند. حتی حالا که دیگر برای فر هوایی به عراق ویزا لغو شده است، برخی به صورت انفرادی و بدون کاروان اقدام به سفر عتبات می‌کنند.

 

به سمت ضریح حرم امام حسین علیه السلام؛ صبح امروز

در سال‌های گذشته و حتی در ایام کرونا که سازمان حج و زیارت به دلیل مصوبه ستاد کرونا امکان اعزام زائر نداشت، کاروان‌های غیرمجاز با اخذ ویزای غیرزیارتی و حتی داشتن موافقتنامه سفرهای عتبات را برقرار کرده بودند و کسی هم‌جلودار آن‌ها نبود.

اکنون نیز در بسیاری از استان‌ها به ویژه مشهد و اصفهان که هنوز سفرهای عتبات با کاروان‌های سازمان حج و زیارت به دلیل نبود پرواز مناسب از سر گرفته نشده است، کاروان‌های غیرمجاز نسبت به گذشته فعال‌تر شده و به راحتی با جذب زائر و بدون هیچ‌مجوز و محدودیتی به عتبات سفر می‌کنند و عاشقان حسینی هم که سال‌ها منتظر سفر کربلا هستند، با هر هزینه‌ای حتی سنگین، به این سفر معنوی مشرف می‌شوند.

کاروان‌های غیرمجاز عتبات را ساماندهی کنید

یکی از زائرانی که با کاروان‌های غیرمجاز به عتبات سفر کرده است، می‌گوید: ما به عشق ارباب با کاروان‌های خارج از چارچوب سازمان حج و زیارت همراه شدیم، چون از شهرمان هنوز اعزامی از سوی این سازمان صورت نمی‌گرفت. درست است که مشکلاتی همراهی با این کاروان داشت و کیفیت اسکان و تغذیه شاید همچون سفرهای حج وزیارتی نبود، اما کاش مسؤولان به جای اطلاق نام غیرمجاز روی این کاروان‌ها، از ظرفیت‌های موجود استفاده کرده و آن‌ها را ساماندهی کنند تا مشتاقان زیارت عتبات بتوانند به صورت قانونی و با نظم خاصی که زیر نظر مسؤولان است، به عتبات مشرف شوند.

کاروان‌های غیرمجاز در برابر زائران مسؤولیت‌پذیر نیستند

‌البته در سال‌های گذشته طرحی برای ساماندهی کاروان‌های غیرمجاز  عتبات مطرح شد که پس از مدتی این طرح مسکوت ماند و مشخص نشد که چرا ساماندهی کاروان‌های غیرمجاز به جایی نرسید. در صورتی که اگر مهم اعزام زائران در قالب و چارچوب خاص از سوی سازمان حج و زیارت است، چرا سال‌ها کاروان‌های غیرمجاز زوار را اعزام می‌کنند و مسؤولان کشور هم در برابر امنیت، سلامت و عزت زوار ایرانی که با این کاروان‌ها همراه می‌شوند، سکوت کرده‌اند.

در حالی که همانطور ایرج مسجدی، سفیر ایران در عراق گفته است، بسیاری از افرادی که با کاروان‌های غیرمجاز به عراق سفر می‌کنند، ‌یا غیرقانونی وارد این کشور می‌شوند، با مشکلات زیادی همراه هستند و حتی برخی ماه‌ها در زندان‌های عراق به سر می‌برند و جریمه‌های سنگینی هم متحمل می‌شوند.

‌اعزام زائران به عتبات در حیطه وظایف و‌ ‌مسؤولیت‌های سازمان حج و زیارت است و خارج از این چارچوب، سفرهای زیارتی به عراق غیرقانونی است. اما با توجه به جولان کاروان‌های غیرمجاز، هیچ دستگاه و نهادی امکان مقابله با اعزام‌های غیرمجاز را ندارد و حتی شکایت‌های زائران پس از نارضایتی از همراهی با این کاروان‌ها پس از بازگشت به کشور راه به جایی نمی‌برد؛ چرا که کاروان‌های غیرمجاز وابسته به جایی نبوده و کسی هم پاسخگوی مشکلات احتمالی برای زوار نیست. 

سازمان حج و زیارت نسبت به سلامت، امنیت، عزت و کرامت زوار ایرانی مسؤول است

‌دلیل اصلی اصرار سازمان حج و زیارت برای همراه نشدن با کاروان‌های غیرمجاز نیز در کنار ارائه خدماتی که شاید مناسب زوار ایرانی نباشد، مسؤولیت‌پذیر نبودن مدیران این کاروان‌ها است؛ تا جایی که به گفته غفوری یکی از زواری که سال گذشته با کاروان غیرمجاز به عتبات سفر کرده است، متولیان این کاروان‌ها مسؤولیتی در قبال سلامت و امنیت زوار ندارند و‌حتی درصورت بازماندن از همسفران،‌ کسی به فکر زوار نیست؛ تاجایی که در ایام نوروز چندتن از همسفرهای ما در کربلا گم شدند و ما با تصمیم مدیر کاروان به ‌سفر ادامه دادیم و‌ مدیر کاروان جویای وضعیت آن‌ها هم نشد.

نوای اللهم عجل لولیک الفرج در بین‌الحرمین طنین‌انداز شد

‌این امر در حالی است که در سفرهای زیارتی به عتبات که از سوی سازمان حج و زیارت صورت می‌گیرد، همه زائران به صورت گروهی به سفر رفته و مدیر کاروان نسبت به سلامت، امنیت، عزت و کرامت زوار ایرانی مسؤول است و در صورت بروز مشکل باید پاسخگوی زوار باشد و اگر نارضایتی در سفر هم ایجاد شود، زائران می‌توانند مراتب اعتراض خود را به سازمان حج و زیارت اعلام کنند و سازمان حج و زیارت نیز خود را مکلف می‌داند که این امر را بررسی و نتیجه را به زائران اعلام کند.

‌به گفته صحبت‌الله رحمانی، معاون عتبات سازمان حج و زیارت کاروان‌های ما در اعزام زائران به عتبات بر اساس برنامه از پیش تعیین شده عمل می‌کنند و ما در سفرها در کنار بیمه زائران، مسؤول امنیت و سلامت آنها نیز هستیم. علاوه بر این، سفرهای زیارتی در طرح جدید را طوری ساماندهی کرده‌ایم که برای هر سلیقه و بودجه‌ای امکان سفر به عتبات وجود داشته باشد. البته هنوز در برخی از استان‌ها سفر به عتبات به صورت مستقیم برقرار نشده است که مراکز استانی درحال برنامه‌ریزی و ازسرگیری این سفرها با قیمت مناسب هستند.

هزینه سفر آزاد به عتبات با کیفیت سازمان حج و زیارت بالاتر از اعزام‌های رسمی می‌شود

‌سفر به عتبات توسط سازمان حج و زیارت با قوانین خاصی صورت می‌گیرد که یکی از آن‌ها توجه به هزینه‌های زوار است. به طور مثال، در سفر یک هفته‌ای به عتبات که در حال انجام است، مسؤولان سازمان حج و زیارت در کنار کیفیت خدمات ارائه شده بر اساس استانداردهای خاص، به هزینه تمام شده نیز توجه دارند و اکنون با نوسان نرخ دلار باید طوری برنامه‌ریزی کنند که هزینه سفر بیش از قیمت اعلام شده نباشد. این امر در حالی است که اگر به صورت آزاد قرار باشد کسی به عتبات سفر کند و از کیفیت خدمات سازمان حج و زیارت استفاده کند، باید هزینه بیشتری نسبت به هزینه رسمی سفر عتبات بپردازد.

تعهد سازمان حج و زیارت به هزینه تمام شده سفر عتبات

بر همین اساس، برخی از استان‌ها هم که هنوز نتوانسته‌اند سفر عتبات را برای زوار استان خود از سر بگیرند، علاوه بر مشکل در تهیه بلیت پروازها، هزینه تمام شده است که در برخی اوقات بیشتر می‌شود. با این‌ وجود، سعی شده تا کاروان‌های عتبات برای این سفر به صورت دو طرف هوایی مبلغی بالاتر از ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان نگیرند. البته این مبلغ زمانی که قیمت دلار کمتر از ۲۸ هزار تومان بود، تعیین شده است و با توجه به اینکه هزینه سفر عتبات به صورت ارزی است، بسیاری از کاروان‌ها در روزهای اخیر با مشکلاتی مواجه شده‌اند.

‌با وجود همه مشکلات، سازمان حج و زیارت با تمام قوا در حال برنامه‌ریزی و ساماندهی سفرهای عتبات است و سعی دارد که سفر عتبات را برای همه عاشقان حسینی امکان‌پذیر کند. حتی به گفته علیرضا رشیدیان، رئیس سازمان حج و زیارت پیگیری برای برقراری سفر زمینی به عتبات نیز در حال انجام است و در صورت موافقت طرف عراقی و ستاد کرونا آمادگی‌های لازم در این زمینه وجود دارد.

‌به گزارش فارس، سفر عتبات پس از ۲۱ ماه وقفه از اوایل آذرماه از سر گرفته شد و چند کاروان تاکنون به عتبات مشرف شده‌اند. برقراری سفرهای عتبات پس از لغو ‌‌ویزای عراق برای سفرهای عتبات برنامه‌ریری شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول