اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

سرمایه گذاری محور رایزنی مقامات ازبکستان و قزاقستان

در دیدار مقامات ارشد ازبکستان و قزاقستان در شهر «نورسلطان» چگونگی و چشم انداز همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی، سرمایه گذاری و صنعتی بین مناطق دو کشور مورد بررسی قرار گرفت.

سرمایه گذاری محور رایزنی مقامات ازبکستان و قزاقستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «سردار عمرزاق اف» معاون نخست وزیر، وزیر سرمایه گذاری و تجارت خارجی ازبکستان و «رومان اسکلیاروف» معاون نخست وزیر قزاقستان در شهر «نورسلطان» دیدار و چگونگی و چشم انداز همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی، سرمایه گذاری، صنعتی و بین مناطقی دو کشور را بررسی کردند.

طرفین بر سیر مثبت توسعه همکاری‌های اقتصادی ازبکستان و قزاقستان تاکید و بر اجرای طرح‌ها و ابتکارات جدید مشترک ابراز علاقمندی کردند.

همچنین در این دیدار ضمن بررسی روند اجرای برخی طرح‌ها و تنظیم ساز و کارهای حل و فصل مسائل موجود،گام‌های بعدی برای اجرای به موقع پروژه‌ها تعیین شد.

طرفین برای توسعه همکاری‌های بین منطقه ای به عنوان یک عامل مهم دستور کار اقتصادی شراکت دوجانبه توجه ویژه داشتند.

همچنین در مورد تشدید روابط سازمان‌های مناطق مرزی دو کشور برای تامین نظرسنجی اجرای توافقات متقابل به دست آماده در چارچوب نشست‌های همکاری‌های بین مناطق و تنظیم پیشنهادات برای تعمیق همکاری‌های سرمایه گذاری، اقتصادی و بازرگانی که به صورت سالانه برگزار می‌‌شود، توافق به دست آمده است.  

طرفین همچنین به توافق رسیدند که در آینده نزدیک برخی برنامه‌های همکاری‌های دوجانبه بین مناطقی برای سال 2022 میلادی که شامل فهرست مراسم‌های مشترک، نمایشگاه‌های تخصصی، نشست های بازرگانی است، تنظیم خواهد شد.

در پایان این دیدار برنامه همکاری‌های آینده مبنی بر اجرای توافقات به دست آمده و تعیین ابعاد جدید همکاری‌های متقابلا سودمند همکاری‌ها هماهنگ شد.

هم‌اکنون قزاقستان یکی از بزرگترین همکاران بازرگانی ازبکستان محسوب می‌شود و مبادلات بازرگانی ازبکستان و قزاقستان در 11 ماه سال 2021 میلادی به 3 میلیارد و 100 میلیون دلار رسیده است.

در حال حاضر در ازبکستان 260 شرکت با سرمایه‌گذاری قزاقستان در زمینه‌های ساختمان‌سازی، فرآورده‌های کشاورزی، تجارت، صنایع غذایی، فلزکاری و ماشین‌سازی فعالیت می‌کنند.

همچنین نمایندگی 3 شرکت قزاقستانی از طرف وزارت روابط اقتصادی و بازرگانی و سرمایه‌گذاری ازبکستان به ثبت رسیده است.

بر اساس گزارش وزارت امور خارجه ازبکستان، قزاقستان استقلال این کشور را در تاریخ 23 اکتبر سال 1992 میلادی به رسمیت شناخته و در همین روز بین این دو کشور روابط دیپلماتیک برقرار شده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول