اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  موسیقی و هنرهای تجسمی

تاثیرگذارترین عکس های جهان در سال 2021

کلی گرویر 15 عکس از شگفت‌انگیزترین عکس‌های امسال - از جمله تصاویر شورش در ساختمان کنگره ایالات متحده و ازدحام غم انگیز مردم در هواپیما در کابل - را انتخاب کرده و آنها را با آثار هنری نمادین مقایسه می‌کند.

تاثیرگذارترین عکس های جهان در سال 2021

خبرگزاری فارس ـ گروه تجسمی ـ علیرضا سپهوند: کلی گرویر منتخبی از شگفت‌انگیزترین عکس‌های امسال - از جمله تصاویر شورش در ساختمان کنگره ایالات متحده و ازدحام داخل هواپیما در کابل - را انتخاب کرده و آنها را با آثار هنری نمادین مقایسه می‌کند.
 

سخنرانی معروف به «کوپ۲۶»، تووالو، نوامبر ۲۰۲۱
سیمون کوف، وزیر امور خارجه تووالو، کشور جزیره‌ای اقیانوس آرام، هنگام سخنرانی در کنفرانس آب و هوای سازمان ملل در گلاسکو، با کت و شلوار پشت تریبون قرار گرفت و در عمق آب دریا ایستاد تا نشان دهد که چگونه افزایش سطح آب دریاها و بحران آب و هوای فزاینده کشورش را تهدید می‌کند. کوف اصرار کرد: «در حالی که آب از اطراف ما بالا می‌آید، بیکار نخواهیم ماند.» این تصویر تکان دهنده و سخنان نگران کننده او تاریخ کاملی از تصاویر چهره ها و جوامعی را به یاد آورد که با تغییرات جدی آب و هوایی و بالا آمدن سطح اقیانوس ها با امواج و آب در معرض خطر قرار خواهند گرفت. او همچنین از نقاشی هولناک یان آسلین به نام «شکاف در سد سن آنتونی»(The Breach of Saint Anthony's Dike) در نزدیکی آمستردام (که جزر و مد فاجعه بار را بازسازی می کند. سواحل هلند در ساعات ابتدایی ۵ مارس ۱۶۵۱) بر اثر سیلاب ویران شد تا نمایش اثر هنرمند دیجیتال آلمانی «کوتا ازاوا» در سال ۲۰۱۱، با الهام از تصاویر رسانه ای محله هایی که بر اثر گرمایش زمین در جنوب آمریکا غرق آب شده اند را روی یک بوم به نمایش گذاشت. این سخنرانی بلافاصله در تمام کشورهای جهان دیده شد و با واکنش های مثبتی در جهت کنترل شرایط آب و هوایی و گرمایش کره زمین مواجه شد.

 

مجسمه، ایتالیا، ۲۰۲۱
عکسی طنزآمیز که ظاهراً اختراع آزمایش تست فوری را به تصویر می‌کشد، در ماه نوامبر در رسانه‌های اجتماعی در سطح بسیار گسترده ای وایرال شد. بازسازی گروهی از مجسمه‌های ویلای قرن اولی تیبریوس در اسپرلونگای ایتالیا، نیازی به گفتن نیست که چیزی بسیار متفاوت از نمونه‌برداری کووید امروزی را به تصویر می‌کشد: داستان اساطیری کور کردن سیکلوپ پولیفموس یک چشم، که اودیسه و حزبش را در  یک غار به دام انداخته بود. طبق این افسانه، ادیسه سرانجام موفق می شود پولیفموس را (که چندین جفت از همراهان قهرمان حماسی را خورده بود) با شراب دستکاری شده قبل از زدن نیزه ای تیز به تک چشم خود مغلوب کند. هرکسی که آزمایش تست سریع کرونا را خودش انجام داده باشد و بعد آزمایشی دقیق تر بدهخد و متوجه ابتیلا بشود آنگاه با داستان پولیفموس همذات پنداری خواهد کرد. 

 

 

هواپیمای نیروی هوایی ایالات متحده، فرودگاه کابل، اوت ۲۰۲۱
هنگامی که طالبان در ۱۵ اوت وارد کابل پایتخت افغانستان شدند، یک هواپیمای نیروی هوایی آمریکا که عازم قطر بود، آخرین امید برای تخلیه از شهر برای بسیاری از افغان‌ها شد. عکس‌های صدها نفر از مردم ناامید که در رمپ هواپیمای «C-17 Globemaster III» با ازدحام شدید پهلو به پهلو سوار شده‌ بودند، یکی از دراماتیک‌ترین عکس‌های ثبت شده در سال جاری بود. تراکم و جمعیت غیرقابل درک (تخمین زده می شود بین ۶۴۰ تا ۸۳۰ بزرگسال و کودک بوده است) توانست بینش تنگه هراسی مجسمه اخیر هنرمند کانادایی تیموتی اشمالز را به نام فرشتگان ناآگاه - قایق برنزی ۲۰ فوتی مملو از روح های آواره - مملو از ترس کند. این اثر توسط پاپ فرانسیس در سپتامبر ۲۰۱۹ در روز جهانی مهاجران و پناهندگان واتیکان رونمایی شد

.

 

فضانوردان، فلسطین اشغالی، ۲۰۲۱
دو فضانورد در طول یک ماموریت آموزشی برای مریخ در دهانه رامون در صحرای نقف فلسطین اشغالی با لباس‌های فضایی کنار هم قدم می‌زنند. بزرگترین «مختش» جهان (نوعی فرورفتگی فرسایشی که در اثر برخورد شهاب سنگ یا فوران آتشفشان ایجاد نمی شود)، دره ای به شکل قلب به عنوان خلوتگاه سورئال برای شش فضانورد از اتریش، آلمان  هلند، پرتغال و اسپانیا عمل کرد. خدمه فقط مجاز به کاوش در زمین های متروک با لباس های فضایی، برای شرایط تقریبی که در مریخ با آن مواجه خواهند شد، بودند. عکس‌های شبیه‌سازی بیگانه، تخیل جهانیان را تسخیر کرد و به نظر می‌رسید که قلمرو فیزیکی در منظومه شمسی ما را به تصویر نمی‌کشد تا یک منظره روحی تنها و نورانی – یک متافیزیکی در جاهای دیگر مانند آنچه توسط هنرمند آوانگارد فرانسوی ایو تانگوی تصور می‌شد، خلق کند…

 

معترضان، اسکاتلند، نوامبر ۲۰۲۱
در جریان کنفرانس تغییرات آب و هوایی سازمان ملل متحد «COP26» در گلاسکو در ماه نوامبر، فعالان گروه شورش اقیانوس در خارج از مجتمع پالایشگاه و کارخانه پتروشیمی اینئوس در گرنجموث اسکاتلند تظاهرات کردند. مبارزان به دلیل استفاده از پارچ های پلاستیکی بنزین به عنوان ماسک های عجیب و غریب، لقب خود را «سرهای نفتی» که به طور چشمگیری روغن می ریزند و پول نقد تقلبی را پرت می کنند تا رفتار سرمایه گذاران و سیاستمدارانی را که به عقیده آنها برای پایان دادن به تعهدشان در مبارزه با جنگل زدایی تا سال ۲۰۳۰ بسیار کند عمل می کنند، را به صورت نمادین نشان دهند. این تصویر خام بسیار مؤثر است و یک لایت موتیف قابل توجه را در آثار هنر معاصر هنرمندان به یاد می آورد که توجه را به تأثیر مخرب محیط زیست ناشی از انسان جلب می کند، سنتی که از طرح «استخر نفتی» هنرمند فقید ژاپنی نوریوکی هاراگوچی نشأت می گیرد. «استخر»(Pool) (همچنین سریالی طولانی مدت بود که در دهه ۱۹۷۰ شروع شد) تا آثار هنرمند معروف چینی «آی وِی وی» با عنوان «نشت نفت».

 

دختر، غزه، می ۲۰۲۱
در خونین‌ترین درگیری بین اسرائیل و فلسطینی‌ها از سال ۲۰۱۴، حملات هوایی انجام شده توسط سابق (به تلافی موشکی که از حماس شلیک شده بود) خانه یک دختر کوچک را در بیت حانون غزه در ۲۴ می ویران کرد. تصویر دختری که با پای برهنه در میان میلگرد و آوار ایستاده و به افق درهم شکسته‌اش خیره شده است، دلخراش است. ناهماهنگی در چنین صحنه‌ای از یک خرگوش که وارونه به دنیای وارونه خیره می‌شود، نقاشی سال ۲۰۰۳ پائولا رگو، هنرمند بریتانیایی، جنگ را به ذهن متبادر کرد. آسیب های جنگ عراق در بینش خام رگو، خرگوش - که معمولاً نمادی از بی گناهی و تولد دوباره در تاریخ هنر است - به طرز تلخی به عنوان یک نقاب تهدیدآمیز از اندوه بازنویسی می شود. در تصویر از غزه، دیگر هیچ تفسیر مجددی از وحشت ضروری نمی‌نماید.

 

دریاچه، صربستان، ۲۰۲۱
عکسی از یک یخچال طبیعی از زباله‌هایی که رودخانه لیم را در نزدیکی شهر پریبوج در بالکان غربی مسدود کرده است، به‌طوری نفس‌گیر وحشتناک است. همگرایی اقدامات مدیریت پسماند، تشدید تخلیه غیرقانونی، و سیل در منطقه - که به انتقال زباله به این نقطه کمک کرده - مقصران اصلی این فاجعه هستند. آوار متراکم زباله‌ها و پسماندها در منظره‌ای بکر، چشم‌انداز ناراحت‌کننده هنرمند معاصر کوبایی توماس سانچز را به یاد می‌آورد که در نقاشی خود در سال ۱۹۹۴ «Al sur del Calvario» (جنوب کالواری) محل مصلوب شدن مسیح را در خارج از اورشلیم دوباره به تصویر کشید. تابلوی سانچز، منظره‌ای از زباله‌های بازیافت‌نشده، نشان می‌دهد که رستگاری به همان اندازه که یک سفر روحی دشوار است، از میان لجن‌های دنیوی یک خروش مادی دشوار به نظر می‌رسد.

 

پسر، اندونزی، ۲۰۲۱
پسر بچه هشت ساله‌ای در خیابان‌های دپوک اندونزی تکدی‌گری می کند. پوست او با ترکیب سمی رنگ فلزی و روغن پخت و پز پوشیده شده است که بدن او را به نوعی مجسمه درخشان تبدیل می کند. آلدی از جمله افرادی است که به مانوسیا سیلور (یا «مردان نقره ای») معروف هستند و برای جلب صدقه به این پوشش خطرناک متوسل می‌شوند. تصویر آلدی که در میان تراوش پولادین ترافیک در یک خیابان شلوغ شهر می‌درخشد، به‌غایت تأثیرگذار است. برای بسیاری از پسران هم سن آلدی، ربات‌ها طلسم‌های شگفت‌انگیزی هستند - موضوعی که به عکس بهبود یافته با جوهر و گواش هنرمند اسکاتلندی ادواردو پائولوزی، ۱۹۷۱، «پسر شگفت‌انگیز»، که پسری را با جادوی ربات اسباب‌بازی‌اش ادغام می‌کند، نیرو می‌بخشد. در عکس پائولوزی، این دو در یک ماده درخشان حل می‌شوند. با این حال، تصویر آلدی به طرز غم‌انگیزی این غریزه کودکانه در بازی را زیر و رو می کند.

 

شورش کنگره، آمریکا، ژانویه ۲۰۲۱
عکس‌های حامیان دونالد ترامپ در حال درگیری خشونت‌آمیز با پلیس کنگره در روتوندا ساختمان کنگره آمریکا در ۶ ژانویه جهان را شوکه کرد. متجاوزان طرفدار ترامپ به صدور تایید جو بایدن به عنوان رئیس جمهور منتخب اعتراض کردند. ممکن است برای برخی تعجب آور باشد که تصویر آمریکایی‌ها در حلقوم یکدیگر بخشی از ساختار این فضا و محیط باشد. خارج از قاب این عکس، پشت عکسای که آن را گرفته، مجسمه‌ای برجسته از ماسه‌سنگ توسط انریکو کائوسیچی، مجسمه‌ساز ایتالیایی قرن هجدهم، مرزنشین استعمارگر دنیل بون را به تصویر می‌کشد که در نبرد تن به تن با یک بومی آمریکایی ثبت شده است. جسد مچاله شده دیگری زیر پای آنها قرار دارد. محاسن این اثر از منظر زیبایی‌شناختی و اخلاقی این روزها به اندازه رویدادهای ۶ ژانویه باعث برانگیختن افکار دو قطبی می‌شود.

 

اَبَر کشتی به گل نشسته، مصر، کانال سوئز، مارس ۲۰۲۱
هنگامی که یک کشتی باری عظیم در بهار ۲۰۲۱ در کانال سوئز مصر گیر کرد، جهان، ترافیک جهانی کشتیرانی، ناگهان در مسیر خود متوقف شد. کشتی «Ever Given» که از چین به هلند سفر می کرد، ۲۰۰۰۰ کانتینر را حمل می کرد که در اوایل ۲۳ مارس در نزدیکی انتهای جنوبی کانال فرو رفت و به گل نشست. کشتی غول‌پیکر با گیرکردن به دیوار غربی و در اعماق سمت شنی شرقی، راه به جایی نمی‌برد. عکس‌های حفاری کوچکی که تلاش می‌کرد تا این وسیله نقلیه عظیم را آزاد کند، الهام‌بخش بسیاری از تم‌های شادی‌بخش بود و تصاویر مضحکی معروف از ماهیچه‌های مینیاتوری، به سبک  «دیوید وی گولیات» را به یاد آورد که برای شکست دادن یک ماموت غول‌آسا، بیهوده تلاش می‌کند.

 

پسر، کنیا، ۲۰۲۱
در ماه نوامبر، برندگان عکاس محیطی سال ۲۰۲۱ مشخص شدند. در دسته بندی اقدام اقلیمی، عکسی از پسر جوانی که به طور سورئال، از طریق ماسک صورت و دستگاه تنفسی، به گیاه گلدانی که مانند مخزن اکسیژن در کنار او ایستاده بود، وصل شده بود. یک مراقبه قدرتمند در مسیر آسیب‌های زیست محیطی، آخرین نفس اثر کوین اوچینگ اونیانگو در نایروبی، کنیا عکاسی شد. این تصویر نه تنها به آینده نامشخص ما نگاه می‌کند، بلکه به تاریخ هنر بازمی گردد و آثار تأثیرگذار گذشته را جذب و زیر و رو می‌کند. شکنندگی و ارزشمندی نفس مضامینی را به یاد می‌آورد که به آثاری مانند شاهکار قرن هجدهم «جوزف رایت»، آزمایش بر روی پرنده در پمپ هوا (کشف اکسیژن توسط جوزف پریستلی) و کار مفهومی متاثر از مانزونی هنرمند ایتالیایی از سال ۱۹۶۰، نیرو می بخشد. نفس هنرمند، که مانزونی سعی کرد برای همیشه نفس خود را در بادکنک قرمز حفظ کند. اصطکاک بین قصد مانزونی از کار («وقتی بادکنکی را منفجر می‌کنم»، او یکبار اصرار داشت: «من روحم را در جسمی می‌دمم که ابدی می‌شود») و سرنوشت نهایی بادکنک‌های او - که مدت‌هاست باد کرده‌اند تجزیه شده - هر چند با نفس نفس زدن، از تند و تیز تصویر ترسناک اونیانگو صحبت می‌کند.

 

نقاشی، فرانسه، اکتبر ۲۰۲۱
عکس آتش نشانان فرانسوی در حال بالا بردن یک پتوی نسوز برای محافظت از یکی از گنجینه‌های متعدد در کلیسای جامع سنت آندر در حین عملیات در بوردو فرانسه در ماه اکتبر، خود یک اثر هنری بود. نقاشی در قلب این تصویر توسط استاد فلاندری قرن هفدهم، یعقوب جوردن، خلق شده و مسیح مصلوب شده‌ای را به تصویر می‌کشد که سیخ های بلند با اسفنج های آغشته به سرکه، در مقابل تاریکی شدید، به صلیب کشیده شده است. نردبان‌هایی که در کنار بوم قرار دارند خود را با طناب‌های صعود و فرود نشان‌داده‌ شده در نقاشی هماهنگ می‌کنند و اثر را به سوژه‌ای با درک مفهومی جدید تبدیل می‌کنند - چشم‌اندازی که نه کاملاً واقعی است و نه خیالی، بلکه معنوی و معمولی. تکیه‌گاه‌های متمایل ما را به گذشته متصل می‌کنند و تخیل ما را به سنت‌های چندشاخه‌ای از آثار متمایل می‌کنند که سطوح معنایی آن‌ها در طول زاویه‌دار نردبان‌های بالارونده از به اصطلاح نردبان صعود الهی (یک نماد اواخر قرن دوازدهم) اندازه‌گیری می‌شوند.

 

 

کودکان، اتیوپی، جولای ۲۰۲۱
در ماه جولای از گروهی از کودکان عکس گرفته شد که زیر یک درخت در محل اردوگاه آتی پناهندگان اریتره‌ای در نزدیکی روستای دابات، شمال شرقی شهر گوندار، اتیوپی ایستاده بودند. صحنه‌ای از غبار که تصویر را فرا گرفته بود به آن کیفیتی افسانه‌ای بخشید. پناهگاه زنده‌ای که توسط تاج غنایی برگ‌ها و موسیقی تخیلی خِش خِش ثابت آن فراهم شده، نمونه های بی شماری را در تاریخ فرهنگی درختان زنده در ذهن متبادر می‌سازد - موضوعی که الهام بخش همه افراد از اوراتریان باستان بوده، که درخت برای آنها نقش مهمی داشته است. نشان مذهبی، به هنرمند هنر نوین، گوستاو کلیمت، که شاخه‌های درخت زندگی شاعرانه‌اش را با سیم پیچ‌هایی از یک موتور روحانی که در ابدیت می‌چرخد، به مارپیچ‌های نمادین پیوند می‌دهد.

 

کارکنان بهداشت، هند، اکتبر ۲۰۲۱
چهار نفر از کارکنان پرستاری بیمارستان رامایا در بنگلور در ماه اکتبر برای عکسی در کسوت الهه دورگا (مرتبط با قدرت) به منظور نشان دادن موفقیت دولت هند برای تزریق یک میلیاردمین دوز واکسن علیه ویروس کرونا، عکس گرفتند. حفاظت که معمولاً با بازوهای زیادی به تصویر کشیده می‌شود که هر کدام سلاحی را به دست دارند که با آن به طرز ماهرانه‌ای دشمنان خود را شکست می‌دهد. این اولین بار نیست که دورگا، خدای بزرگ هندو که در مبارزه با نیروهای شیطانی شناخته می شود، در طول همه گیری فراخوانده می‌شود. یک سال قبل از آن، در اکتبر ۲۰۲۰، تصاویر مجسمه شش فوتی دورگا، که هنرمند هندی سانجیب باشاک آن را از ویال‌های تزریق دور ریخته شده و بسته‌های نوارهای دارویی منسوخ ساخته بود، در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد. مجسمه بساک که از انبوهی از زباله‌های بیمارستانی بیرون آمد، در مواجهه با رنج و ناملایمات، ندای امیدبخشی را به صدا در آورد...

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول