اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  اندیشه

ابراز نگرانی رشاد از تغییرات در دین‌داری بشر امروز/ حوزه‌ها تحولات را جدی بگیرند

مؤسس و رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اظهارنگرانی از تغییرات در سبک زندگی و اخلاق و دین‌داری زندگی بشر امروزی، گفت: حوزه‌ها باید در زمینه این تحولات پویاتر عمل کنند.

ابراز نگرانی رشاد از تغییرات در دین‌داری بشر امروز/ حوزه‌ها تحولات را جدی بگیرند

به گزارش خبرنگار اندیشه خبرگزاری فارس، آیت‌الله علی اکبر رشاد، رئیس و مؤسس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در مراسم رونمایی از اثر «الهیات سایبر» به قلم حجت‌الاسلام علیرضا قائمی‌نیا، اظهار داشت: عنوان این اثر بدیع و بی‌پشینیه‌ای است و موضوع آن نیز به عنوان موضوع جدید که هنوز به آن نپرداخته، مطرح است. 

وی با بیان اینکه حوزه سایبری یکی از حوزه‌هایی است که جدید است، خاطرنشان کرد: دوره کنونی حیات بشر دوره جدیدی است و بشر هر لحظه در زمان نو زندگی می‌کند. موضوع سایبر همه زندگی بشر را فراگرفته و تا مدت‌های متمادی این موج آغاز شده با جهان‌ زیست سایبر توسعه خواهد یافت.

‌آیت‌الله رشاد با اشاره به اینکه نوهای خرد بسیاری داریم که چندان در تحول و تکامل زندگی بشر موثر نیستند، افزود: اما این موضوع همه سطوح و لایه‌های زندگی انسان موجود را تحت تاثیر قرار داده و آینده را دگرگون خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه حوزه علمیه بسیار متحول شده و دهه‌هاست که در فرایند تحول‌آمیزی حرکت می‌کند، گفت: تحولاتی رو به تکامل دارد و گاهی هم تحولاتی که از رویکرد اصلی حوزه فاصله می‌گیرد که البته بیشتر تحولات به منظور تکامل حوزه است.

رئیس شورای حوزه‌های علمیه استان تهران با بیان اینکه حوزه دو تا سه دهه اخیر به لحاظ تحول نسبت به قرن‌های گذشته متفاوت است، تصریح کرد: در این سال‌ها حوزه شاهد تحولات پرشتابی است که می‌توان با تحولات دو قرن حوزه یکسان دانست. برخی اوقات تحولات دیده نمی‌شود؛ تاجایی که آن را انکار می‌کنند و این امر آفتی است. 

‌وی با اشاره به اینکه تحول در حوزه در زندگی جامعه موثر است، گفت: انکار و‌تخریب تحولات خسارت‌بار است و اراده‌ها را سست می‌کند؛ به طوری که نسل جوان را مایوس می‌کند و طلبه انگیزه خود را از دست می‌دهد و یکی از دلایل کاهش سطح علمی در حوزه هم همین امر است. 

‌عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه من بیشترین انتقاد را از حوزه دارم، خاطر نشان کرد: انتقاد بدون ارائه راهکار مسنجم، عملی و اثربخش، انتقاد نیست بلکه تخریب است. انتقاد باید روش‌مند و همراه با راهکار باشد. در کتابی ۱۸۰ آسیب را بررسی کردیم و راهکاری هم ارائه دادیم.

‌وی با اشاره به اینکه ما در برخی زمینه‌ها در حوزه بسیار عقب هستیم، افزود: اگر تحولاتی در دنیا که در حال رخ دادن است، نادیده بگیریم، همچون سیل این تحولات ما را با خود می‌برد. حوزه در قیاس با ذات خود که نگاه اجتهادی است، باید پویاتر شود. حوزه در زمینه سایبر کار درخوری انجام نداده است. در حالی که ما از حوزه مطالبه داریم.

‌آیت‌الله رشاد با بیان اینکه اکنون مسائل و دغدغه حوزه فقط الهیات نیست، گفت: قبلا نگران بودیم عقاید آسیب ببیند، اما اکنون اخلاق، سبک زندگی و روابط با جهان و همه شئون ما آسیب دیده است. حوزه در این زمینه‌ها فاصله زیادی با جایگاه اصلی خود دارد. اگر ما زمانی می‌گفتیم وجود ذهنی و کتبی، اکنون وجود سایبریک یک واقعیت خارجی است و فهم این هستی بسیار کار دشواری است و نیاز به سلسله مطالعات فلسفی دارد.

‌وی با اشاره به اینکه شبهات فراوانی در فضای مجازی داریم، گفت: آیا جلسات و درسی داشتیم یا به استقبال آن رفتیم؟ چنین نیست. حجم موضوعات جدید بسیار زیاد است. بحث فقهی بدون الهیات جواب نمی‌دهد. همراه با فقه باید کار کلامی و اخلاقی انجام داد و توقع داریم از هر عناوینی که مرتبط با زندگی امروز بشر است، رشته پژوهش محور راه‌اندازی شود.

‌رئیس و موسس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ضمن اظهارنگرانی از تغییرات در سبک زندگی و اخلاق و دین‌داری زندگی بشر امروزی، گفت: علمای حوزه در حوزه سایبری باید اهتمام بیشتری داشته باشند ودر این مورد بیشتر به فرهنگسازی بپردازند.

انتهای‌ پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول