اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

«میرضیایف»: مبادلات بازرگانی ازبکستان و قزاقستان تا 4 میلیارد دلار افزایش خواهد داشت

رئیس جمهور ازبکستان در دیدار همتای قزاقی خود با اشاره به همکاری دو کشور در زمینه‌های اقتصادی از افزایش حجم مبادلات دو کشور به 4 میلیارد دلار در سال آینده خبر داد.

«میرضیایف»: مبادلات بازرگانی ازبکستان و قزاقستان تا 4 میلیارد دلار افزایش خواهد داشت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان که در چارچوب یک سفر رسمی به «نورسلطان» پایتخت قزاقستان سفر کرده است در کاخ «آق اوردا» با «قاسم ژامرت تاکایف» رئیس جمهور این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

در چارچوب این دیدار روسای جمهور دو کشور، همکاری همه جانبه ازبکستان و قزاقستان در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و بازرگانی، فرهنگی را بررسی و همچنین در مورد موضوعات بین المللی و منطقه‌ای تبادل نظر کردند.  

تاکایف در این دیدار گفت: با خرسندی از سفر رسمی شما به قزاقستان پذیرایی می‌کنیم. این سفر همکاری‌های دوجانبه را به یک مرحله جدیدی می‌رساند و از اهمیت بسیاری برخوردار است.

رئیس جمهور قزاقستان ادامه داد: بسته اسنادی که امروز به امضا دو طرف رسید به شراکت دو کشور جهش تازه‌ای می‌دهد.

وی افزود: ما معتقدیم که روابط متقابل بین کشورهای ما در تامین ثبات و امنیت در تمام منطقه آسیای مرکزی یک عامل مهم است.

رئیس جمهور ازبکستان نیز در این دیدار اظهار داشت: این دیدار در آستانه سی امین سالگرد استقلال قزاقستان برگزار می‌شود. این رویداد مهم را تبریک می‌گویم و صلح، شکوفایی و پیروزی‌های جدید را برای کشور شما آرزو دارم.

میرضیایف ادامه داد: امروز قزاقستان تحت ریاست «قاسم ژامرت تاکایف»، اقدامات بزرگ و سازنده‌ای را که «نورسلطان نظربایف» نخستین رئیس جمهور آغاز کرده، ادامه می‌دهد و به سوی توسعه پایدار پیش می‌رود.  

روسای جمهور دو کشور با رضایتمندی بر سطح بالای روابط دوستی و حسن همجواری بین دو کشور برادر تاکید کردند.

میرضیایف عنوان کرد: ازبکستان و قزاقستان دو همکار اقتصادی قدیمی هستند. اقتصاد ما با هم رقابت نمی‌کنند، بلکه مکمل یکدیگر هستند. پیش بینی می‌شود در سال جاری میلادی مبادلات بازرگانی به سطح 4 میلیارد دلار برسد. همچنین حجم انتقال بارهای زمینی و ریلی نیز افزایش می‌یابد. امروز پروازها به طور کامل از سرگرفته شده است و مسیرهای جدید افتتاح می‌شود. طی سال‌های اخیر تعداد کارخانجات مشترک 6 برابر افزایش یافته است.

وی تاکید کرد: روابط مستقیم بین مناطق و محافل بازرگانی در گسترش همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی نقش مهمی ایفا می‌کنند.  

رئیس جمهور ازبکستان گفت: امروز در مورد بالا بردن شراکت راهبردی دوجانبه یک تصمیم تاریخی اتخاذ می‌کنیم. این امر، برای تامین توسعه پایدار، ثبات و شکوفایی نه تنها کشورهای ما، بلکه تمام منطقه حایز اهمیت است. ما برای تحکیم روابط دوستی و حسن همجواری با قزاقستان برادر پایبند هستیم.

روسای جمهور همچنین در مورد مسائل منطقه‌ای و بین المللی نیز تبادل نظر کردند.

در این دیدار طرفین مجددا بر پایبندی تحکیم روابط دوستی و حسن همجواری بین ازبکستان و قزاقستان تاکید کردند.  

در آستانه سفر رئیس جمهور ازبکستان به قزاقستان در «ترکستان» نشست کمیسیون بین دولتی و همایش مناطق به سرپرستی نخست وزیران برگزار شد.

روز گذشته همچنین در پایتخت قزاقستان نشست بازرگانی برگزار و در پایان آن قراردادهای به ارزش 6 میلیارد دلار به امضا رسیده است.  

امروز در شهر «قوستانای» خط تولید خودرو، اتوبوس و فن آوری‌های کشاورزی و در «ترکستان» و «چیمکنت» کارخانجات نساجی و فن آوری‌های معیشتی راه اندازی شد.

همچنین در ازبکستان با همکاری قزاقستان طرح های مشترک در زمینه های انرژی، صنعتی، شیمیایی، غذایی و ساختمانی اجرا می‌شود. در دوران پاندمی دو کشور به یکدیگر از نزدیک کمک کردند.  

ازبکستان و قزاقستان در چارچوب سازمان ملل متحد، جامعه همسود، سازمان همکاری شانگهای، سازمان همکاری اقتصادی، سازمان کشورهای ترک و دیگر ساختارها به طور فعال همکاری می‌کنند.

هم‌اکنون قزاقستان یکی از بزرگترین همکاران بازرگانی ازبکستان محسوب می‌شود.

مبادلات بازرگانی ازبکستان و قزاقستان در 4 ماه سال 2021 میلادی با 41.3 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته میلادی در سطح یک میلیارد و 200 میلیون دلار قرار گرفته است.

در حال حاضر در ازبکستان 260 شرکت با سرمایه‌گذاری قزاقستان در زمینه‌های ساختمان‌سازی، فرآورده‌های کشاورزی، تجارت، صنایع غذایی، فلزکاری و ماشین‌سازی فعالیت می‌کنند.

همچنین نمایندگی 3 شرکت قزاقستانی از طرف وزارت روابط اقتصادی و بازرگانی و سرمایه‌گذاری ازبکستان به ثبت رسیده است.

بر اساس گزارش وزارت امور خارجه ازبکستان، قزاقستان استقلال این کشور را در تاریخ 23 اکتبر سال 1992 میلادی به رسمیت شناخته و در همین روز بین این دو کشور روابط دیپلماتیک برقرار شده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول