اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  حماسه و مقاومت

100 روز خدمت در بنیاد شهید| از ریل‌گذاری برای آینده تا چالش‌هایی که قاضی‌زاده با آن روبروست

85 روز از ریاست قاضی‌زاده هاشمی بر بنیاد شهیدو بیش از 100 روز از عمر دولت سیزدهم می‌گذرد. قاضی‌زاده هاشمی در این مدت تلاش کرده است ضمن تحول در بعد ساختاری بنیاد شهید، خدمات‌رسانی به جامعه هدف را از زاویه‌ای دیگر تسهیل کند.

100 روز خدمت در بنیاد شهید| از ریل‌گذاری برای آینده تا چالش‌هایی که قاضی‌زاده با آن روبروست

خبرگزاری فارس ـ گروه حماسه و مقاومت ـ آزاده لرستانی: با آغاز به کار دولت سیزدهم، گمانه‌‌ها برای ریاست بنیاد شهید و ایثارگران آغاز شد و در نهایت روز ۲۱ شهریور ماه سال جاری، سیدامیرحسین قاضی‌‌زاده به ریاست این سازمان منصوب شد. او که دانش آموخته دکتری تخصصی پزشکی (جراح سر و گردن) و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و جانبازان جنگ تحمیلی است، سابقه ۴ دوره نمایندگی مجلس شورای اسلامی، نائب رئیسی مجلس، ریاست دانشگاه علوم پزشکی سمنان و معاونت بهداشت و درمان بنیاد جانبازان خراسان را در کارنامه مدیریتی خود دارد.

از آن زمان تاکنون ۸۵ روز گذشته است و قاضی‌زاده هاشمی در دوران مدیریتی‌اش دست به برخی اصلاحات و حتی پیگیری‌های جدید زده است. در این گزارش در بخش اول نگاهی به برخی فعالیت‌های بنیاد شهید از آغاز دوران تصدی قاضی‌‌زاده هاشمی خواهیم انداخت و در ادامه نگاهی کلی به فعالیت‌های انجام شده در بنیاد شهید در دولت سیزدهم می‌اندازیم:

نخستین روز کاری با دیدار یک خانواده شهید مدافع سلامت 

قاضی‌‌زاده هاشمی در روز دوشنبه ۲۲ شهریور ماه در نخستین روز کاری‌‌‌‌اش در بنیاد شهید و امور ایثارگران در منزل شهید مدافع سلامت «احمد داستانی» حاضر شد. همچنین با حضور بر مزار شهدای گمنام، شهدای هفتم تیر (۷۲ تن)، شهدای مدافع سلامت و شهدای مدافع حرم در بهشت زهرا (س) نسبت به مقام شهدا ادای احترام کرد.

قاضی‌زاده جمعیت جامعه هدف ایثارگری را ۱۲ میلیون نفر برآورد کرد

او در همان روزهای ابتدایی فعالیتش در ۲۹ شهریور ماه در یک نشست خبری با اصحاب رسانه به ارائه برنامه‌های کوتاه مدت و بلندمدت پرداخت و خواستار این شد که قانونگذار، مسؤولیت رزمندگان را به بنیاد شهید محول کند و بیان داشت: افراد جامعه هدف در بنیاد شهید که خانواده شهدا هستند، جمعیتی بیش از سه میلیون دارند، اما جامعه ایثارگری ما نزدیک به ۱۲ میلیون نفر است. با این وجود،‌ اگر قانون‌گذار مسؤولیت رزمندگان را هم بر عهده بنیاد شهید قرار دهد، باید منابع مالی آن تأمین و به این قشر نیز از سوی بنیاد شهید و امور ایثارگران رسیدگی شود.

دیدار‌های مختلف با خانواده شهدا

در این مدت ۸۵ روز رئیس بنیاد شهید ضمن دیدار با خانواده شهدا و جانبازان مانند شهید اندرزگو، شهید نسرین‌پور و شهید حاجی حسینی، شهید «زین‌الدین رنگزن مقدم»، شهید مدافع حرم «موسی رجبی»، شهید «اقبال آدمی»، شهید «علی اوقافی»، و جانبازان «حسن کیانی»، «علی‌اکبر اسماعیلی»، «محمد تشویق» و «شهلا کریمی واحد» از نزدیک در جریان مشکلات جامعه ایثارگری قرار گرفت.

نحوه اداره مدارس شاهد تغییر می‌کند

قاضی‌زاده هاشمی در روز ۶ مهر ماه با شرکت در مراسم نواختن زنگ «ملی ایثار و مقاومت» در دبیرستان شاهد مبشر تهران ضمن اشاره به وجود ۱۳۵۰ مدرسه شاهد در کشور از نحوه اداره مدارس شاهد سخن گفت و بیان داشت: در این دوره جدید در نظر داریم به لحاظ کمی و کیفی وضعیت مدیریت و نحوه آموزش در مدارس شاهد رشد چشمگیر کند. همچنین مطالعه مجدد روی کارکرد این مدارس و اهدافی که دنبال می‌کنند، صورت خواهد گرفت.

راه‌اندازی سامانه‌ای برای اعمال نظر ایثارگران در تصمیم‌گیری‌های بنیاد شهید

در ۱۷ مهرماه بنیاد شهید از ایجاد نظرسنجی به منظور مشارکت ایثارگران در تصمیم‌گیری‌های مرتبط خبر داد. این سامانه به منظور افزایش کیفیت خدمات الکترونیک، نظرسنجی در سامانه خدمات الکترونیک بنیاد فعال شده است.

عزم بنیاد شهید در پیگیری مسائل حقوقی ایثارگران

تقریباً بعد از گذشت ۲ ماه از فعالیت قاضی‌زاده هاشمی، او در ۲۵ آبان ماه در دیدار با هیأت رئیسه فراکسیون ایثار و شهادت مجلس شورای اسلامی از عزم سازمان متبوعش در پیگیری حقوقی ایثارگران خبر داد و با بیان اینکه در این زمینه ۴۰ چالش جامعه ایثارگری شناسایی شده است، گفت: محدودیت‌های منابع باعث ایجاد مشکلات متعددی به خصوص در مسیر خدمات‌رسانی به ایثارگران می‌شود و لازم است مجلس شورای اسلامی توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته باشد. 

برنامه‌های بنیاد ایجاد اشتغال برای جامعه ایثارگری

هفتم آذر ماه نیز قاضی‌زاده هاشمی از دیگر برنامه‌هایش در حوزه ایثارگری سخن به میان آورد و در نشست اشتغال و کارآفرینی ایثارگران بر این نکته تأکید کرد که وظیفه بنیاد شهید و امور ایثارگران ایجاد اشتغال برای جامعه ایثارگری و حل مشکلات آن‌ها است و در این راستا باید برای ایثارگران مهارت ایجاد کنیم.

ورود مشاورین وزرا برای پیگیری حقوق ایثارگران در دستگاه‌های مرتبط

بعد از مدت‌ها رئیس بنیاد شهید با حضور در جلسه شورای مشاورین وزرا در امور ایثارگران در روز نهم آذر ماه که جلسه در یکصد و هشتاد و نهمین محسوب می‌شد، ضمن طرح مشکلات جامعه ایثارگری درباره برنامه‌های آینده‌اش بیان داشت: یکی از برنامه‌های بنیاد شهید و امور ایثارگران در دوره اخیر ایجاد شبکه‌ای با محوریت فعالیت‌های مددکاری است تا مشکلات ایثارگران احصا شود و به اطلاع دستگاه‌های مسؤول برسد تا موضوع پیگیری و برطرف شود.

چالش‌هایی که قاضی‌زاده هاشمی با آن روبرو شد

به علت ضعف ساختاری و اجرایی که میراث مدیریت‌های سال‌های دور بنیاد شهید است، اکنون بعد از گذشت بیش از ۳۰ سال از پایان هشت سال دفاع مقدس، آثار سوء مدیریت در این بنیاد خودش را بیش از گذشته نشان داد. بعد از اینکه سعید اوحدی رئیس سابق بنیاد شهید با پیگیری‌هایش موفق شد قانون ۱۰ ساله «تبدیل وضعیت استخدامی» را به مرحله اجرا و ابلاغ برساند، از پایان سال ۱۳۹۹ اجرای این قانون کلید خورد. با توجه به بخشنامه این قانون در بودجه ۱۴۰۰، گزارش‌ها حکایت از همراهی نکردن سازمان‌ها، نهادها و وزارتخانه برای اجرایی شدن آن دارد؛ قانونی که سروصدایش به همه جا تسری پیدا کرده است، اما روند عملیاتی آن انگار تنها به چند برگه و ارسال مدارک خلاصه شده است. به همین خاطر باعث نارضایتی بسیاری از جامعه ایثارگری شده است. در همین راستا در ۱۴ آذرماه ۱۱۷ تشکل جامعه ایثارگری در نامه‌ای خطاب به آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی خواستار اصلاح و تغییر لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ مرتبط با ایثارگران همراه با پیشنهادهای بنیاد شهید و امور ایثارگران شدند.

همچنین در این ایام،‌ تجمعات اعتراضی مختلفی مقابل ساختمان مرکزی بنیاد شهید انجام شده که آخرین مورد آن تجمع ایثارگران مشمول جانبازان و آزادگان ماده ۳۸ است که در هیچ یک از سازمان‌ها و نهادها استخدام نشده‌‌اند و این افراد زیرمجموعه بنیاد شهید محسوب می‌شوند. علت تجمع آنان مرتبط با اصلاحیه بخش احکام حقوق، پرداخت  نشدن کامل حقوق و پرداخت بخشی از مطالبات با اوراق قرضه دولتی (اسناد خزانه) بود. در این تجمع، قاضی‌زاده هاشمی در میان معترضان حاضر شد و قول داد به محض اینکه بودجه تأمین شود، حقوق آن‌ها واریز خواهد شد و همچنین پیگیر مطالبات دیگر آن‌ها نیز خواهد شد.(اینجا)

یکی دیگر از چالش‌های رئیس بنیاد، نوع ارتباط با خانواده شهداست. اینکه خانواده معزز شهدا، ایثارگران و جانبازان دوست دارند به راحتی با رئیس بنیاد شهید دیدار داشته باشند، ضمن درددل با او از نزدیک مشکلات خود را با وی در میان بگذارند. در این میان، طبق روال اداری، ابتدا مشکلات این قشر به مدیرکل‌های مرتبط ارجاع داده می‌شود و در صورت نیاز به مدیریت محول می‌شود. البته آن‌ها می‌توانند با تعیین وقت قبلی با دفتر ریاست، زمانی را برای دیدار با رئیس بنیاد مشخص کنند که این روال مورد پسند برخی از خانواده شهدا و ایثارگران نبوده است. چون آن‌ها برخورد گرم سعید اوحدی را از نزدیک دیده بودند و انتظار داشتند که رئیس فعلی هم به این شیوه عمل کند.

همچنین ناهماهنگی میان حوزه ریاست بنیاد موجب دلخوری خانواده شهدای هسته‌ای شد. دیداری که بیش از ۲ بار لغو شد و در بار آخر به خاطر تلاقی دیدار با خانواده شهدای دیگر در لحظه آخر انجام نشد. (اینجا)


جلسه تودیع و معارفه رئیس بنیاد شهید

بنیاد شهید در ۱۰۰ روز اول

با روی کار آمدن دولت سیزدهم از ۱۲ مرداد ماه، سعید اوحدی رئیس بنیاد شهید بود و در ۲۱ شهریور جای خود را به قاضی‌زاده هاشمی داد. بنیاد شهید در این ۱۰۰ فعالیت‌های مختلفی را انجام داده که در ۲ بخش قابل تبیین است:

کارهایی که برای نخستین بار انجام شد

ـ تهیه گزارش شناخت از دستگاه (در واقع تهیه استراتژی عملیاتی بر اساس گزارش شناخت)

ـ راه‌اندازی سامانه امصاک و شمسا برای شایسته‌گزینی مدیران

ـ دستورالعمل نحوه دیدار مدیران دستگاه‌های اجرایی با خانواده شهدا

ـ برگزاری نخستین اجلاسیه سراسری ۳ هزار راوی پیام‌آوران ایثار با پیام رهبر انقلاب

ـ تشکیل اتحادیه‌های بنیاد شهید و امور ایثارگران کشورهای مقاومت

کارهایی که انجام می‌شد

ـ سفرهای استانی: ۵ سفر استانی انجام شده است. در واقع هر هفته یک سفر استانی صورت گرفته و مصوبات استانی هم در حال عملیاتی شدن است.

ـ «طرح سپاس»: انجام بیش از ۱۰۰ دیدار چهره به چهره با جامعه هدف به صورت حضوری و ویدئوکنفرانس

ـ برگزاری کنگره ملی و همایش سراسری الماس‌های درخشان به مناسبت بازگشت آزادگان

ـ کنگره ملی لاله‌های سفید بزرگداشت سالگرد شهادت حجاج بیت‌الله الحرام و فاجعه منا

ـ برگزاری مراسم نواختن زنگ ایثار و مقاومت

ـ برگزاری ششمین همایش ملی تجلیل از رتبه‌های زیر ۱۰۰ آزمون سراسری

ـ ارائه مشاوره حقوقی و تنظیم اظهارنامه، دادخواست و شکوائیه برای ایثارگران

ـ برگزاری کمیسیون پزشکی برای ۱۵ هزار و ۸۰۰ نفر

ـ پایش سلامت برای ۳۴ هزار و ۲۴۲ نفر از ایثارگران

ـ بیمه مکمل برای یک میلیون و ۶۰۲ هزار و ۷۴۷ نفر از جامعه هدف

پیگیری‌ها

ـ پیگیری‌ و دریافت سهمیه استخدامی ماده ۲۱ قانون جامع از دستگاه‌های اجرایی

ـ پیگیری تبدیل وضعیت ایثارگران بند «د» تبصره ۲۰ قانون بودجه ۱۴۰۰

به هر حال به نظر می‌رسد قاضی‌زاده هاشمی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در این مدت کوتاه با شناسایی موانع و مشکلات موجود جامعه ایثارگری تلاش دارد این موارد را به صورت ساختاری برطرف سازد و ضمن ارتباط صمیمی با جامعه ایثارگری، نوع خدمات و تسهیلات مرتبط با این قشر را از اساس متحول سازد. به هر حال باید دید که قاضی‌زاده هاشمی در روزهای آینده چه مقدار می‌تواند انتظارات جامع ایثارگری را برآورده سازد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول