اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

نگاه بیمه سلامت به پوشش خدمات توان بخشی / چتر حمایتی بیمه سلامت بر سر معلولان

سازمان بیمه سلامت ایران، با 5 صندوق بیمه ای بیمه شدگان بسیاری را تحت پوشش خود داشته و در حال حاضر بیش از 40 میلیون نفر در جامعه از خدمات این بیمه در بخش سرپایی و بستری استفاده می کنند.

نگاه بیمه سلامت به پوشش خدمات توان بخشی / چتر حمایتی بیمه سلامت بر سر معلولان

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، بیمه سلامت ایران شرح وظایف گسترده ای در خدمت رسانی به آحاد جامعه دارد، دراین میان مددجویان بهزیستی نیز مورد توجه  مدیران و تصمیم گیران در شورای عالی بیمه و سازمان بیمه سلامت قرار داشته و تاکنون اقدامات مهمی در خصوص کاهش مشکلات بهداشتی و درمانی معلولان انجام شده است .

 توانبخشی نقش مهمی در بازگرداندن افراد آسیب دیده به چرخه زندگی سالم دارد، تا بتوانند فعالیت‌های خود را همانند سایر افراد جامعه انجام دهند و بیمه سلامت ایران همه تلاش‌ خود را برای رسیدن به این هدف انجام خواهد داد.

ذکراین نکته از اهمیت بسزایی برخوردار است که اعلام آمادگی سازمان بیمه سلامت ایران برای ورود جدی به حوزه توان بخشی و توجه ویژه به افراد نیازمند خدمات این حوزه با تاکید ویژه  مدیریت عامل 
 سازمان با قدرت بیشتری پیگیری شده و در حال حاضر شرایط مطلوب تری نسبت به گذشته دارد.
 
بیمه سلامت در کنار سازمان بهزیستی از آمادگی لازم برای خدمات رسانی به معلولان برخوردار است
 
دراین رابطه مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ایران بر نقش وزارت بهداشت به عنوان تولیت درمان و اداره سلامت کشور در اجرای خدمات مورد نیاز معلولان تاکید می کند ومی گوید: بیمه سلامت در کنار سازمان حمایتی بهزیستی از آمادگی لازم برای خدمات رسانی به معلولان برخوردار است. به گفته این مقام مسئول در سازمان بیمه سلامت، این سازمان نهایت تلاش خود را برای ارایه خدمات با کیفیت و با کمیت مناسب به معلولان انجام می دهد.
 
 لازم به ذکر است که بارها در رسانه ها بی توجهی نظام سلامت به ویژه بیمه ها درکاهش مشکلات بهداشتی و درمانی بیماران معلول مورد نقد قرار گرفته است، اما پیگیری های دقیق شورای عالی بیمه و فعالان نظام سلامت نشان می دهد که بیمه سلامت چتر حمایتی خود از بیماران نیازمند به خدمات توان بخشی را نسبت به گذشته بسیار گسترده کرده و برنامه های مهمی برای این قشر از بیماران تدارک دیده است.
 
دراین خصوص مدیرکل دفتر خدمات تخصصی سازمان بیمه سلامت ایران می گوید، از سال گذشته تفاهم نامه ای میان بیمه سلامت و بهزیستی منعقد شد، مبنی بر  پوشش  9 کد خدمتی ستاره دار در حوزه توان بخشی که این خدمات شامل 2 کد کار درمانی ، 4 کد مربوط به خدمات تنظیم سمعک و آسیب شنوایی و 2 کد مربوط به گفتار درمانی است که این بسته های خدمتی پس از ابلاغ بودجه از بهمن ماه به ادارات کل استانی ابلاغ شد.
 
حنان حاج محمودی تاکید می کند، از آن تاریخ تاکنون بیشترین پوشش خدمات بیمه سلامت مربوط به کار درمانی است، سپس خدمات گفتار درمانی در مرحله بعدی قرار دارد؛ البته درارتباط با خدمات شنوایی سنجی و آسیب های شنیداری تقریبا خدمتی ارایه نشده، یعنی به صورت بیمه ای درخواست هزینه برای این بیماری ارسال نشده است.
 
345 موسسه طرف قرارداد بیمه سلامت در حوزه توان بخشی هستند
 
وی اظهار می کند،  در حال حاضر تعداد موسسات طرف قرارداد در بخش کار درمانی حدود 152 موسسه ، در بخش گفتار درمانی 136 ، در بخش شنوایی سنجی 42 موسسه و 15 موسسه مرکز جامع توان بخشی فعالیت می کنند که درمجموع 345 موسسه طرف قرارداد بیمه سلامت هستند.

از سوی دیگر این مقام مسئول در سازمان بیمه سلامت می گوید، دربسیاری از مناطق محروم هیچ موسسه ای برای خدمات رسانی به معلولان وجود ندارد، لذا بیمه سلامت خواهان انعقاد قرارداد با مرکز و موسسات ارایه خدمات توان بخشی است، با توجه به اینکه بیمه تنها تعرفه دولتی را پوشش داده و 25 درصد هزینه ها را پرداخت می کند، تفاوت تعرفه دولتی و خصوصی بر عهده بیمار است و بیمه شدگان بی بضاعت به این مراکز مراجعه نکرده و موسسات هزینه را به صورت نقد از بیمه شده دریافت می کنند.
 
به گفته حاج محمودی بیمه سلامت به دنبال آن است که اگر بیماران از مراکز دارای مجوزهای لازم از وزارت بهداشت، خدمتی را دریافت کرده و فاکتور آن را دارند؛ این خدمت را از ابتدای سال 1400 برای سازمان و ادارات کل استانی ارسال کنند، تا بتوانندهرینه را به صورت خسارت متفرقه از بیمه دریافت کنند.البته با شورای عالی بیمه مکاتبه شده تا مجوز پوشش تعرفه خصوصی به بیمه داده شود، تا بتوان تعرفه های بخش خصوصی را برای مددجویان بهزیسنی پوشش داد.
 
وی با اشاره به اینکه برای 5 بیماری حوزه معلولان هماهنگی با مرکزتحقیقاتی دانشگاهی صورت گرفته که بسته خدمتی بیماران را به صورت بستری و سرپایی به تفکیک احصا شود به این نکته تاکید می کند که با اخذ مجوز از شورای عالی بیمه به دنبال آن هستیم که در 5 بیمارستان دانشگاهی خدمات مورد نیاز را پوشش دهیم.
 
توجه بیمه سلامت به بیماران اتیسم
 
اوتیسم یکی از شایعترین اختلالات در حال افزایش است و به ازای هر ۵۹ تولد یک کودک دارای این اختلال است و یکی از اختلالات عصبی رشدی در حوزه اختلالات روانپزشکی کودکان محسوب می‌شود که ساختار و کارکرد مغز را با نقایصی مواجه می‌کند.
 
تاثیر اوتیسم و شدت آن در هر فرد دارای اوتیسم متفاوت است. بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت، یک درصد از مردم جهان دارای اوتیسم هستند و حدود ۳۴ هزار نفر در ایران شناسایی شده که تقریبا نیمی از این بیماران تحت پوشش سازمان بیمه سلامت هستند.
 
بیمه سلامت ایران خدمات مورد نیاز بیماران مبتلاء به اتیسم را نیز تحت پوشش خود دارد، عمده مداخلات درمانی دارای شواهد علمی در اختلال طیف اوتیسم به طور کلی به دو دسته مداخلات دارویی و غیردارویی شامل توانبخشی و روانشناسی تقسیم می‌شوند. با  توجه به اینکه میزان رضایتمندی ها از خدمات بیمه سلامت به بیماران اتیسم افزایش پیدا کرده، به گفته مدیرعامل انجمن اتیسم انتظار می رود که شورای عالی بیمه و بیمه سلامت همراهی بیشتری در کاهش مشکلات مبتلایان به اتیسم داشته باشند.
 
افرایش همراهی های بیمه سلامت با انجمن اتیسم 
 
سعیده صالح غفاری با ابراز قدردانی از نگاه پر مهر سازمان بیمه سلامت به بیماران اتیسم می گوید، انجمن اتیسم ایران از سال های 96 و 97 مطالبه گری خود را برای پوشش دهی ارزیابی های توان بخشی و خدمات توان بخشی شامل کاردرمانی، گفتاردرمانی و رفتار درمانی انجام داده است، ضمن اینکه ازآغاز به کار مدیریت عامل جدید در سازمان بیمه سلامت همراهی ها با انجمن اتیسم افزایش پیدا کرده است.
 
وی تاکید می کند، اقدام بیمه سلامت در ارایه خدمات مورد نیاز بیماران اتیسم در قالب بیمه همگانی قدم مثبتی بود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول