اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

نارضایتی فلسطینی‌ها از وعده‌ توخالی مصر؛ تشدید تنش در دستور کار مقاومت

در پی عدم تعهد مصر به عنوان میانجی به وعده‌های داده شده در قبال نوار غزه، یک منبع برجسته در حماس گفت، این جنبش تشدید گزینه‌های تنش علیه رژیم صهیونیستی را بررسی می‌کند.

نارضایتی فلسطینی‌ها از وعده‌ توخالی مصر؛ تشدید تنش در دستور کار مقاومت

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، یک منبع مطلع در حماس به شبکه «الجزیره» گفت، در سایه ادامه محاصره غزه، تعلل در بازسازی این منطقه و وخامت اوضاع انسانی،سران سیاسی و نظامی حماس گزینه تشدید تنش علیه رژیم صهیونیستی را بررسی می‌کنند.

این مقام وابسته به حماس ضمن انتقاد از سیاست‌های مصر در قبال نوار غزه گفت، ادامه تجاوزهای اسرائیلی به مسجدالاقصی، مصادره اراضی و تشدید اقدامات علیه اسرای فلسطینی مانند جرقه‌ای است که اوضاع را دوباره منفجر خواهد کرد.

وی درباره گزینه‌هایی که سران سیاسی و نظامی حماس آنها را بررسی خواهند کرد، گفت: گزینه‌های مطرح شده شامل تشدید (اعتراضات) مردمی، شکست محاصره دریایی با قدرت مقاومت و نیز گزینه نظامی است. اجازه ادامه وضعیت فعلی را نمی‌دهیم و مرحله آنها صادق بودن گفته‌های ما را ثابت خواهد کرد.

این منبع ضمن ابراز نارضایتی شدید از رفتار مصر و تعلل در اجرای وعده‌هایش در قبال غزه گفت، قاهره تا این لحظه به آنچه به گروه‌های فلسطینی درباره بازسازی وعده داده بوده، متعهد نبوده است. مصر به سختگیری نسبت به مسافران فلسطینی ادامه می‌دهد و به هزاران نفر از آنها اجازه سفر از طریق گذرگاه رفح را نداده است.

وی تأکید کرد، این رفتار مصر نشان می‌دهد از تعهد خود مبنی بر ملزم کردن رژیم صهیونیستی مقابل تعهد مقاومت به آتش‌بس شانه خالی کرده است.

در همین ارتباط «مصطفی الصواف» تحلیلگر فلسطینی هم گفت، مصر نقش واسطه را در پرونده فلسطین بازی نمی‌کند بلکه در حال ایفای نقش عامل فشار بر فلسطینی‌ها و گروه‌های مقاومت است. هیچ کدام از وعده‌های مصر به غزه پس از نبرد «سیف القدس» اجرایی نشده است.

در همین زمینه، منابع فلسطینی به شبکه «المیادین» گفتند، حماس و دیگر گروه‌های فلسطینی با توجه به تأخیر عمدی در اجرای عملیات بازسازی در نوار غزه و تعلل واسطه‌ها در اجرای وعده‌ها، سقفی تا پایان سال جاری میلادی تعیین کرده‌اند و تنش‌ها از هفته آینده آغاز خواهد شد.

این منابع افزودند، مصری‌ها به سندی که حماس اخیرا به قاهره ارائه کردند، پاسخ نداده‌اند. تأخیری عمدی در عملیات بازسازی و مرتبط کردن آن به قراردادی فراگیر که هماهنگ با موضع رژیم اسرائیل باشد، دیده می‌شود.

در همین ارتباط، منابع مصری که در جریان جزئیات مربوط به میانجیگری قاهره میان تل‌آویو و حماس برای تبادل اسرا قرار دارند، اعلام کردند، سفر «عباس کامل» رئیس سازمان اطلاعات مصر به فلسطین اشغالی که قرار بود در پایان نوامبر گذشته انجام شود به پایان ماه جاری میلادی «دسامبر» موکول شده و دلیلش آن بوده که واسطه‌های مصری نتوانسته‌اند موافقت رژیم صهیونیستی در مورد تصور حماس از مرحله اول قرارداد تبادل اسرا را کسب کنند.

این منابع در گفت‌وگو با روزنامه «العربی الجدید» مدعی شدند، حماس در برابر آزادی تعدادی از اسرای زن و سالخورده از زندان‌های رژیم صهیونیستی و نیز افزایش افراد موجود در لیست دارای محکومیت‌های بالا، بر تحویل یک ویدئو به تل‌آویو که تنها سرنوشت دو نفر از اسرای اسرائیلی را توضیح می‌دهد اصرار دارد و طرف اسرائیلی با این موضوع به شدت مخالفت کرده و خواستار مدرکی خاص درباره وضعیت نظامیان اسیرش بدون دادن امتیازی شده است (جزئیات بیشتر).

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول