اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  محیط زیست و گردشگری

معدنی که جان مسافران چالوس را به مخاطره می اندازد

واگذاری مجوز فعالیت معدنی در اراضی حفاظتی ۹۰ درجه ای کوهستان همجوار در آزادراه تهران ـ شمال، علاوه بر ایجاد خطر ناامنی ترافیکی موجب آسیب به وضعیت پایداری خاک در این محدوده خواهد شد، به طوریکه اهالی آن را تابوت سرگردان خودروها نامیده اند.

معدنی که جان مسافران چالوس را به مخاطره می اندازد

به گزارش خبرنگار فارس، بخشی  از یک کوهستان، حوالی قطعه 4 آزادراه تهران ـ شمال، در نقطه خروجی به سمت شهرستان چالوس که محل  تردد تعداد زیادی مسافر است، به یک شرکت معدن کاوی  واگذار شده است.

نگرانی از مخاطرات احتمالی ساخت این معدن باعث شد، چند روز پیش  تعداد زیادی از مردم و اعضای شورای اسلامی و دهیاری و معتمدین روستاهای «جنس» و «آزارک» مرزن آباد چالوس در کنار تشکل های زیست محیطی به بهانه گرامیداشت روز حفاظت از خاک با غرس چند نهال به صورت نمادین خواستار جلوگیری از واگذاری ۵۰ تا ۲۰۰هکتار از اراضی حفاظتی ۹۰ درجه ای کوهستان همجوار آزاد راه به بهره برداری یکسویه معدن کار شدند.

یک واگذاری مخاطره آمیز

سعید شاهسواری مدیرعامل شرکت احداث و بهره برداری آزادراه تهران ـ شمال نیز در واکنش به این واگذاری مخاطره آمیز با ارسال نامه‌ای به فرماندار شهرستان چالوس در خصوص پروانه واگذاری معدنی در حاشیه غربی محور منطقه چهار آزادراه تهران شمال هشدار داده و توضیح داده است که براساس بررسی‌های به عمل آمده و بازدید میدانی کارشناسان از این محل مشخص شد، محدوده مورد نظر به دلایل متعددی از جمله ساختار زمین‌شناسی منطقه، وضعیت توپوگرافی آن محدوده، مشرف بودن آن از نظر ارتفاعی و شیب تند آن به محور آزادراه و تهدیدات ناشی از هرگونه فعالیت اجرایی و معدنی در آن پهنه ضمن ایجاد خطر ناامنی ترددی موجب آسیب به وضعیت پایداری ترانشه‌ها ( شیروانی‌های سنگی ) خواهد شد.

وی افزود: با توجه به موارد اشاره شده  از هرگونه دستکاری در محدوده مورد نظر و فعالیتی در آن محدوده خودداری شود.

فرماندار چالوس  خواستار رسیدگی به موضوع و جلوگیری از صدور هرگونه مجوز معدن در این منطقه شد

فرماندار چالوس نیز با توجه به اعلام نظر کارشناسی رئیس محیط زیست اداره شهرستان چالوس و مدیرعامل آزادراه تهران شمال و به همراه رای دیوان عدالت اداری خواستار تجدید نظر در خصوص پروانه واگذاری معدن در حاشیه غربی منطقه 4 آزاد راه تهران شمال شد و با اشاره به اینکه در محدوده پل زغال تا دوراهی طویر از توابع بخش مرزن آباد چندین معدن شن و ماسه موجود است، از سوی دیگر به دلیل ساختار زمین شناسی منطقه و وضعیت توپوگرافی و مشرف بودن آن از نظر ارتفاع و شیب تند آن به محور آزاد راه موجب خطرات جانی و مالی و آسیب رسانی و ایجاد ناپایداری ترانشه های ناشی از بهر برداری معدن مورد نظر می شود، خواستار رسیدگی به موضوع و جلوگیری از صدور هرگونه مجوز معدن در منطقه مورد اشاره شد.

 تابوت مرگ برای مسافران عبوری

صادق رحمتی از فعالان محیط زیست منطقه چالوس در گفت و گو با خبرنگار فارس، با بیان اینکه  واگذاری دو طرف این  آزادراه  به  معدن کاران علاوه بر اینکه با افزایش تردد های معدنی و نقل انتقال مواد و مصالح مخاطرات زیادی ایجاد می کند، بر افزایش حجم آسیب های محیط زیستی منطقه نیز می افزاید. ابراز داشت: کوهی که معدن کاران  برای برداشت انتخاب کرده اند دارای شیب 90 درجه ای است، که هر لحظه امکان دارد این کوه کاملا به سمت جاده ریزش پیدا کند.

 کوهی که معدن کاران  برای برداشت انتخاب کرده اند دارای شیب 90 درجه ای است، که هر لحظه امکان دارد این کوه کاملا به سمت جاده ریزش پیدا کند

وی از بروز اتفاق مشابهی چند روز پیش در همین منطقه،  خبر داد و گفت: بارندگی کوچک روزهای اخیر باعث کوه ریزش شد و چند  خودرو  را به رودخانه انداخت.

 

رحمتی احداث ساخت معدن را در این منطقه به نوعی ایجاد  تابوت مرگ برای مسافران عبوری از این بخش جاده دانست.

این فعال محیط زیست با اشاره به اینه توان اکولوژیکی این منطقه با 7 معدن دیگر پایان یافته است، گفت: احداث این معدن در حاشیه جاده پرتردد چالوس امنیت ترافیکی و جاده ای، محیط زیست منطقه را از بین می برد.

معادن بلای جان طبیعت شمال

سهیل اولادزاد فعال محیط زیست نیز در گفت و گو با خبرنگار فارس، با انتقاد از اینکه در حال حضر هیچ گونه برنامه ریزی برای برداشت از معادن وجود ندارد، و هر معدن تا حد ظرفیت پرسنلی و توان تکنولوژیکی و لجستیکی خودش در حال  برداشت از طبیعت بی مانند این منطقه است، اظهار داشت: با وجود دپوهای شن وماسه عظیم فعلی نه تنها از قیمت شن و ماسه کاهش نیافته که قیمت آن برای مصرف کننده طی سال های اخیر هم چند برابر هم شده است.

وی ادامه داد: در بسیاری از مناطق کوهستانی شمال کشور  این معضل زیست محیطی وجود دارد که  بدترین شرایط در  مناطق هراز و سوادکوه است.

اولادزاد با ابراز تاسف از اینکه معادن بدون هیچ گونه ارزیابی زیست محیطی و کسب مجوزی از سوی سازمان محیط زیست در حال برداشت از منابع  طبیعی کشور هستند، گفت: معدن کاران مراتع و کوهستان ها و جنگل های ما کشور را با تعداد خیلی محدود کارگر تخریب می کنند.

معادن بدون هیچ گونه ارزیابی زیست محیطی و کسب مجوزی از سوی سازمان محیط زیست در حال برداشت از منابع  طبیعی کشور هستند

در حال حاضر از 240 مجوز صادر شده معدن کاوی در مازندارن، بیش از 70 معدن شن و ماسه فعال است و عمده این معادن مشکلات زیست محیطی بی شماری دارند از جمله آن می توان به افزایش رسوبات در رودخانه ها، رانش زمین و گل آلودی آب ها اشاره کرد.

افزون بر این عملیات آتش بار (انفجارهای معدنی) بدون اطلاع ادارات محیط زیست در مناطق مختلف و بکر طبیعی صورت  بدن  امکان سنجی صورت می گیرد که منجر به وحشت و آسیب به حیات وحش منطقه و کوچ آنها از محیط زیست شان شده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول