اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  تهران

گفت‌وگو با تولید کننده عطر بیک در کشور/ استکبار چشم دیدن پیشرفت کشورمان را ندارد

مدیرعامل شرکت عطر بیک‌یار گفت: استکبار از قبل از انقلاب چشم دیدن پیشرفت صنعتگران و تولید کنندگان ایرانی را نداشته و تحریم‌ها به دلیل جلوگیری از پیشرفت صنایع ایران وضع می‌شود‌.

گفت‌وگو با تولید کننده عطر بیک در کشور/ استکبار چشم دیدن پیشرفت کشورمان را ندارد

به گزارش خبرگزاری فارس از پردیس، با علی‌اکبر رفوگران مدیرعامل ۹۰ ساله و بنیانگذار شرکت بیک‌یار، بنیانگذار مداد سوسمار، خودکار و عطر بیک، دارنده مدال امین الضرب و بیش از هفتاد سال کار تولید به گفت و گو پرداختیم که در ادامه می‌خوانید.

سوال: فعالیت حرفه‌ای شما از چندسالگی شروع و از چه سالی به کارآفرینی و تولید مشغول شدید؟

ج:مدیرعامل شرکت بیکیار: وقتی راجع به تولید صحبت می‌کنیم به فعالیت کاری اشاره می‌شود که حدود ۷۰ سال است که در کار تجارت و تولید هستم.

وی افزود: ابتدا کارهای کوچکی مثل ساخت جوهر خوویس و  ساخت گوشه‌های آلبوم را آغاز و در این راه موفق بودم و در ادامه به ساخت خودکار بیک مشغول شدیم و تا پیش از تحریم‌ها حرف اول را در بازار میزدیم.

افزایش تولید تا ۲۰۰ میلیون خودکار در سال

رفوگران ادامه داد: تولید خودکار بیک را در ابتدا با ۵۰۰ عدد و با افزایش تولید، تیراژ را به ۲۰۰ میلیون عدد در سال افزایش دادیم.

مدیرعامل شرکت بیکیار اضافه کرد: در ابتدا ما در تولید موفق بودیم تا زمانی‌که جنگ، تحریم و تورم به وجود آمد و در دهه ۶۰ قیمت ها روزانه بیشتر می‌شد و برخی خودکارهای چینی را با قیمت‌های ارزان به بازار کشور وارد کردند.

همراهی بانک‌های اروپایی با تحریم کنندگان

وی تصریح کرد: یکی از عوامل افت فروش بیک واردات بی‌رویه و بدون در نظر گرفتن تولیدات داخلی بود، اما عوامل دیگری هم در کسادی بازار داخلی وجود داشت که تولید خودکارهای روان‌نویس بود که بسیار نرم و راحتتر می نوشت و دلیل دیگر آن هماهنگی بانک های اروپایی با تحریم ها بود.

آغاز ساخت مداد سوسمار از کارخانه‌ای متروکه

مدیرعامل شرکت عطر بیک‌یار ادامه داد: درحال حاظر کارخانه خودکار بیک و مداد سوسمار به دلایلی که شرح آن مفصل است در اختیار گروه دیگری از تولید کنندگان است که با برند و نام ایرانی تولید می‌شود و بسیار هم موفق هستند و تولیدات مرغوب و قابل رقابت با انواع اروپایی دارند.

مردم به تولید داخلی اعتماد کردند

وی اضافه کرد: در حال حاضر ما در این کارخانه به تولید انواع عطر مشغول هستیم و حالا هم که به سن ۹۰ سالگی رسیدم، هر روز صبح سر کار هستم و از کار و تلاش خسته نمی‌شود‌.

رفوگران تصریح کرد: بحمدالله برند پیشین را جایگزین برند بیک ‌کردم و فعلا با برند رپیتون و جوانی عطر را در سطح بازار عرضه می‌کنیم و با اعتمادی که مردم کشورم به تولیدات داخلی دارند هیچ تغییری در فروش نداشتیم.

وی ضمن توصیه به کسانی که می‌خواهند وارد کار تولید شوند، گفت: تولید کنندگان عزیز به برند ایرانی اعتماد کنید و کار خود را با برند ایرانی شروع کنید، زیرا همین برند پس از چند سال برایتان سرمایه بزرگی خواهد بود.

تفاوت برند خارجی و کالای باکیفیت داخلی

مدیرعامل شرکت عطر بیک‌یار بیان کرد: اگر ۷۰ سال پیش بنده به جای کلمه خارجی بیک نامی ایرانی را بر روی کالاهای تولیدی خود می‌گذاشتم، امروز قیمت بسیار زیادی فقط همان نام برند بنده داشت و طی این سالها نیازی به خروج ارز برای عقد قرارداد نبود‌.

وی افزود: مجددا تاکید میکنم که تولید کنندگان کار خود را با نام ایرانی شروع کنند زیرا امروز اعتماد مردم به برند های ایرانی بیشتر شده و کالا‌های باکیفیت ایرانی مخاطبان را به سوی خود می‌کشاند‌.

رفوگران ادامه داد: برای مثال امروز همه ‌ما بدنبال برنج ایرانی هستیم و در خارج از کشور برنج، زعفران، فرش و پسته ایرانی زبانزد خاص و عام است و صادر کنندگان آن بسیار موفق هستند.

سوال: مقدار تولیدات این شرکت در سال چقدر است؟

ج؛مدیرعامل شرکت عطر بیکیار: شرکت عطر بیکیار در سال حدود ۳ تا ۴ میلیون عدد عطر جیبی تولید و در بازار توزیع می‌کند و خوشبختانه با تلاش پرسنل و مهندسین این شرکت، کیفیت کالاها نسبت به قبل افزایش داشته است.

رفوگران ابراز کرد: این شرکت علاوه بر عطر جیبی که با برند جوانی عرضه میشود؛ عطرهای دیگری را با نام هایی مانند بیژن، رپیتون، نافه و غیره که تماماً با تلاش متخصصین داخلی و با تکیه بر توان نیروی جوان کشورمان و حتی بدون اتکا به کشورهای بیگانه تولید و به دست مصرف کنندگان می رساند که خوشبختانه طی سالهای اخیر علی‌رغم تغییر برند رشد بالایی در فروش این محصول داشته‌ایم‌.

سوال: تعداد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم این شرکت چقدر است؟

وی اضافه کرد: باتوجه به اینکه سرمایه ریالی ما به طور مثال در ابتدای کار یک میلیارد بوده که با این مبلغ کار تولید را آغاز کردیم و در سال ۱۰ تا ۱۵ درصد سود برداشت کردیم، اما امروز ارزش این یک میلیارد بسیار کمتر از گذشته است.

رفوگران با بیان اینکه عشق به کار تولید باعث ماندگاری ۷۰ ساله بیکیار شده است، گفت: با این وجود‌ به تنها چیزی که اعتقاد داریم تولید است و خوشبختانه با اعتقاد بر اینکه نباید در کار نزول و بَهره برویم، از شروع کار تا به امروز کارخانه ما در مسائل مختلف هیچ گاه کمک مالی از بانک ها نگرفته و به هیچ عنوان بدهی بانکی نداشته و نداریم.

مدیرعامل شرکت بیکیار افزود: هنوز هم با سرمایه مختصری که داریم مشغول به تولید و اشتغال زایی هستیم و دقت داریم کالاهایی را که به مردم عرضه می‌کنیم با حداقل سود، تیراژ بالا، کیفیت خوب  همچنین با رضایتمندی باشد.

وی ادامه داد: امروز به صورت مستقیم ۱۰۰ نفر کارمند و به صورت غیرمستقیم ۷۰۰ نفر در بخش های مختلف برای این شرکت مشغول به کار هستند.

سوال: قصد افزایش تولیدات را دارید؟

رفوگران بیان کرد: بله قصد داریم و مجوزی را برای تولید تیغ‌های اصلاح و بیمارستانی دریافت کرده‌ایم، اما اصولاً روش ما از ابتدا این بود که به یکباره کاری را که به صورت نو آغاز میشود را شروع نکنیم و با مطالعه و به آرامی جلو برویم، به همین این دلیل قصدمان این است که در مرحله اول قطعات به صورت جداگانه از خارج وارد کرده و در ایران مونتاژ کنیم.

مدیرعامل شرکت بیکیار اضافه کرد: این کار خود حدود چهل نفر را به صورت مستقیم مشغول میکند و ما نیز بتدریج قطعات دیگر را برای تولید بیشتر خریداری و وارد خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: متاسفانه حدود شش ماهی میشود که قطعات وارداتی در گمرک گیر افتاده و چند روزی است که بخشنامه جدید این مشکل را که بی ارتباط هم بوده رفع کرده و ما امیدواریم که دستگاه‌ها که در گرمای جنوب مانده لطمه ندیده باشد و کار تولید تیغ را زود تر آغاز کنیم تا از واردات این نوع محصول نیز بی‌نیاز شویم‌.

سوال: چند درصد مواد اولیه تولید عطر از داخل و چند درصد از خارج وارد می‌شود؟

رفوگران تشریح کرد: بخشی از مواد اولیه تولید عطر را از سویس و پمپ‌ها را نیز از کشورهای دیگر وارد و دیگر مواد اولیه را مانند شیشه، الکل و غیره را از کاخانجات داخلی تهیه می کنیم.

سوال: آیا تحریم ها در واردات مواد اولیه تاثیر داشته؟

مدیرعامل شرکت بیکیار عنوان کرد: تحریم‌ها به طور طبیعی در تمام مسیر تولید تاثیر گذاشته و متاسفانه برای واردات مواد اولیه گشایش اعتبار نداریم و بانک‌ها نیز ارتباطی با خارج از کشور ندارند.

وی افزود: وجود مسائلی که در راه واردات ایجاد مشکل می کرده داشتیم اما سعی کردیم با وجود تمام مشکلات کار را ادامه و کار و تولید را تعطیل نکنیم.

سوال: توصیه شما به خوانندگان این خبر چیست؟

وی تاکید کرد: پیام من به افرادی که این خبر را مطالعه می‌کنند این است که اگر در راس امور هستند باید بدانند که تولیدگر در ایران عاشق کار خود است، زیرا فعالیت های پولساز دیگری وجود دارد که میتوانند بدون تلاش سرمایه خود را افزایش دهند.

رفوگران اضافه کرد: به طور مثال اگر افراد سرمایه خود را در بانک بگذارد، می‌تواند سود و درصدهای بالاتری از کار تولید عایدشان شود؛ اما ما میدانیم کشور ما منزل ماست، همه باید در این منزل دررفاه باشند.

مدیرعامل شرکت بیکیار با بیان اینکه ما در یک منزلی زندگی می کنیم به نام ایران، ایران منزل ما است و باید پا برجا بماند، تاکید کرد: ما باید ایرانی فکر کرده، در این منزل آسایش همه را بخواهیم زیرا ایجاد کار و تولید یک ابزار ضروری برای ایجاد آسایش است.

وی افزود: تحریم ها طی سالهای اخیر مشکلاتی را به وجود آورده اما ما نباید از زیر مشکلات شانه خالی کنیم و علی رقم اینکه تحریم‌ها شدید است، باید در راه اعتلای کشور بکوشیم.

وی در پایان ضمن بیان یکی از خاطرات دوران کاری خود، گفت: در برهه ای تصمیم گرفتم خودنویس بسازم و برای ساختن کارخانه‌ای به شرکت لوکسور که کارخانه آن در آلمان بود رفتم و درخواست خود را به مدیر بازرگانی آنها ارائه دادم او که در ضمن رئیس اتاق بازرگانی هایدلبرگ آلمان هم بود با عصبانیت شدید رفتار کرد.

رفوگران افزود: این مدیر گفت؛ شما در کشورتان مواد اولیه دارید و میخواهید تولید کننده هم بشوید، پس تکلیف ما چیست؟ در همان لحظه خودنویس خود را بر زمین کوبید و از اتاق خارج شد و بلافاصله نمایندگی واردات کالاهای این شرکت را هم از من گرفت.

مدیرعامل شرکت بیکیار با بیان اینکه این کار مدیرآلمانی باعث شد بنده تولید خودکار را که یک وسیله نوشتار تازه بود دنبال کنم، ابراز کرد: تولید کنندگان بدانند خارجی ها دوست ندارند که ما نیز مانند آنها صنعتگر شویم و به عناوین مختلف مانع برای تولید کنندگان ایرانی ایجاد می‌کنند و بخشی از مسائل امروز، تحریم ها و غیره نیز برای همین است که نمی‌خواهند ما رشد کنیم.

وی ادامه داد: آنها نمیخواهند ما صنعتگر و تولید کننده باشیم، اما وظیفه ما این است که فکر کنیم دشمن چه می خواهد و ما چه میخواهیم و باید بر خلاف نظر دشمنان عمل کرده و از موانع هراسی نداشته باشیم.

موانع تولید با توکل و اعتقاد رفع می‌شوند

رفوگران اضافه کرد: تمام موانع با اعتقاد، توکل، اراده و پیگیری رفع میشود و انسان با اراده قوی خود می‌تواند به اهداف خود برسد و ما باید پای مملکت خود ایستاده و با تمام توان و تا جایی که قدرت داریم کشورمان را از چشمان بد دشمنان و بدخواهان حفظ کنیم.

انتهای پیام/۶۷۰۱۶/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول