اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  تشکل های دانشگاهی

دانشجویان در دیدار با وزیر اقتصاد چه گفتند؟

دانشجویان و نمایندگان تشکل‌های دانشجویی در نشست با وزیر اقتصاد سوالات، دیدگاه‌ها و انتقادات خود را مطرح کردند.

دانشجویان در دیدار با وزیر اقتصاد چه گفتند؟

به گزارش خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، جمعی از دانشجویان همزمان با ۱۶ آذر و روز دانشجو با خاندوزی وزیر اقتصاد دیدار و گفت وگو کردند.

دانشجویان در این دیدار به بیان دیدگاه‌ها و مطالب خود پرداختند.

* برنامه دولت برای بازار رمزارزها چیست؟ 

بر همین اساس مسئول مرکز مطالعات اقتصادی در دیدار وزیر اقتصاد گفت: برنامه دولت برای بازار رمزارزها چیست؟ همگان شاهد استقبال مردم و خروج سرمایه از کشور هستیم، این بی عملی بسیار تعجب برانگیز است!

وی افزود: فعالین رمزارز اصلا نمی دانند فردا قرار است چگونه باشد! دولت می‌خواهد ببندد، باز بگذارد، رگولاتوری کند، اصلا مشخص نیست؛ البته در جامعه ما که از کتب درسی تا نهادهای اقتصادی بعد از چند دهه به صورت ترجمه وار به کشور وارد گشته جای تعجب نیست ولی اکنون که حتی از طیف حوزوری و اقتصاد اسلامی راهکارهای ایجابی و ریل گزاری پیشنهاد می‌شود، این بی عملی مایه تعجب است.

 

 

وی افزود: هر چند شنیده شده دولت به توصیه IMF قصد دارد به سمت CBDCها رفته و بقیه رمزارزها را محدود کند که باید خدمتتان عرض کنم دارند آدرس غلط می‌دهند خدمتتان، IMF سرکارتان می‌گذارد، هیچ وقت توصیه مستقلانه نداشته و نخواهد داشت؛ نه تنها نمی‌تواند جلوی کوین ها را بگیرد بلکه حتی جلوی صرافی های خارجی و صرافی های غیر متمرکز داخلی و خارجی نسل بعد را هم اصلا  نمی تواند بگیرد، و وقتی متوجه می‌شوید که کار از کار گذشته و حاکمیت پولی از بین رفته؛  اما راهکار چیست؟ اگر مایل بودید، در انتهای جلسه برخی از پیشنهادات ارسال می‌گردد.

این فعال دانشجویی تاکید کرد: رهبر انقلاب می‌فرمایند: در زمینه سیاسی نیز بیگانگان بدنبال نفوذ در مراکز تصمیم‌گیری و اگر نشد، نفوذ در مراکز تصمیم‌سازی هستند که در صورت تحقق این توطئه، جهت‌گیریها، تصمیمات و حرکت عمومی کشور، بر اساس خواست و اراده بیگانگان، تنظیم و اجرایی خواهد شد.

وی افزود: ما نگران تصمیم گیران نیستیم، اما نگرانی جدی در محافل تصمیم‌سازی داریم. جان جاکوب نوتر در کتاب خود می‌گوید: سازمان سیا برای سرعت بخشیدن به افزایش هرج و مرج اقتصادی و مشکلات عرضه، یک عملیات تبلیغاتی ظریف و خزنده در شیلی به راه انداخت، رسانه ها و عوامل نفوذی متعلق به سیا به آرامی آغاز به گزارش دادن کمبودهای کالاهای مهم قبل از اینکه کمیاب بشوند.

این دانشجوی بسیجی گفت: در نتیجه این تبلیغات مردم شروع به احتکار این کالاها کردند به طوری که کمبودهای واقعی ایجاد شد. تاریخ مدام تکرار می‌شود جناب خاندوزی! اقتصاد ما پر از آدرس‌های غلط است، در شرایطی که دولت آقای رئیسی رای خود را از مردم برای مبارزه با فساد، رونق تولید، اصلاح نظام بانکی، اصلاح نظام های تصمیم گیر و ریل گذار در اقتصاد و بهبود وضعیت معیشت مردم عنوان کرده بود.

وی تصریح کرد: به ناگاه در فضای رسانه‌ای و سپس از زبان سیاستگذار کسری بودجه ام‌المصائب اقتصاد کشور عنوان شد. در بحث کسری بودجه که اتفاقا در شرایط رکود ناشی از کرونا که توسط عده ای از سیاستگذاران بزرگ اقتصادی جهان به عنوان یک راهکار مثبت برای برونرفت از رکود عنوان می‌شود (البته کسری بودجه کنترل شده برای اثبات به تولید) و بسیاری از کشورها به سیاست های انبساطی رو آورده اند؛ به ناگاه به عنوان یک بحران اقتصادی عظیم پیش روی دولت معرفی می‌گردد. برای کسری بودجه نیز راهکارهایی همچون یارانه پنهان و حذف ارز کالاهای اساسی که مستقیم با طبقات ضعیف جامعه ارتباط داشته، مطرح می‌گردد، و نه سروسامان دادن به وضعیت نابه‌سامان نظام مالیاتی و اوضاع و هزینه کرد شرکت های دولتی که چیزی حدود دو سوم بودجه را مصرف می‌کنند و بیشتر به ثروتمندان ارتباط دارد.

این فعال دانشجویی تاکید کرد: گفتم دارند آدرس غلط می‌دهند؛ دقت کنید که درست یک روز قبل از مراسم تحلیف یک گزارش از سازمان برنامه و بودجه تحت عنوان برآورد بدهی های دولت ایران به بخش‌های مختلف از ۱۴۰۰-۱۴۰۶ منتشر و در مهر ماه این گزارش تخصصی به نحو عجیبی به شدت در فضای رسانه ای عموم کشور پیچید، گزارشی که وعده دلار 284 هزار تومانی می‌داد. جالب آنجاست که  همزمان برخی از اقتصاد خوانده های یک جریان خاص! هشدار سونامی تورم خیالی را می‌دادند.

وی افزود: شما ببینید همزمان با این موج رسانه ای که موجب افزایش شدید انتظارات تورمی می‌گردد، دولت از ترس ابر تورمی که وجود نداشته به سراغ همان هشدار دهندگان این ابر تورم می‌رود، اما راهکار مطرح شده برای دولت چیست؟  حذف ارز چند کالای اساسی + یارانه انرژی، با توجه به این انتظارات تورمی شکل داده شده توسط رسانه ها، نتیجه دادن این شوک قیمتی مشخص است؟ کافی است به دو سال گذشته مراجعه کنید. وقتی دلار از اردیبهشت 98 تا آبان 98 سیری نزولی داشت، به ناگاه بعد از شوک بنزینی روندی صعودی به خود گرفت! و شد آنچه نباید می شد.

* شرایط اقتصادی را به مردم شرح دهید که مردم با شما در مسیر اصلاحات اقتصادی همراهی کنند

امیرحسین سیدرحیم‌زاده، دبیر تشکل آرمان دانشگاه تهران و مهدی کوثریان دبیر مجمع حزب الله دانشگاه علم و صنعت هم به نمایندگی از جنبش عدالتخواه دانشجویی در این نشست مطالبی را بیان کردند.

یکی نمایندگان جنبش عدالتخواه دانشجویی در این نشست گفت: از تابستان سال ۹۸ که رییس سازمان خصوصی سازی آقای پوری حسینی بازداشت شد و تقریبا فرآیند خصوصی سازی متوقف شد دو سال می‌گذرد؛ منتها هنوز معلوم نیست که در ادامه، قرار است با مسئله خصوصی‌سازی در کشور چگونه برخورد شود و خصوصی‌سازی شرکت‌های دولتی به چه شکل ادامه یابد؟

وی افزود: تا الان راه‌های خوبی برای اصلاح کج‌کارکردی‌های خصوصی‌سازی ارائه شده است. بطور مثال می‌توان به شیوه انتقال مدیریت بجای انتقال مالکیت اشاره کرد. در اینجا، سرمایه‌دار تنها مدیر بنگاه می‌شود و حق فروش دارایی‌های کارخانه را ندارد. اتفاقی که متاسفانه در سالهای گذشته رخ می‌داده و سرمایه‌های ملی به تاراج رفته است.

وی اضافه کرد: نکته‌ای که بسیار حائز اهمیت است، بحث استفاده از ظرفیت مردم برای مدیریت عرصه‌های اقتصادی است. همانطور که مستحضرید، جوهره اصل 44، بخشیدن اقتصاد کشور به دست مردم است. فرایندی که تا کنون به درستی رخ نداده است. سوال ما این است که در دیدگاه شما به خصوصی‌سازی، چطور به این نکته پرداخته‌اید. همچنین در اصل 44، تبدیل برخی شرکت‌های دولتی به شرکت‌های تعاونی را داریم. تا به امروز اتفاقی در زمینه حرکت به سمت بنگاه‌های تعاونی نداشتیم. بنگاه‌هایی که ماهیتی به مراتب مردمی‌تر از شرکت‌های خصوصی دارند و حضور مردم در آن‌ها بسیار پررنگ‌تر می‌تواند باشد. برنامه شما در این مورد چیست؟

 

 

نماینده اتحادیه جنبش عدالتخواه دانشجویی گفت: می‌دانیم که یکی از دغدغه های مهم شما و شخص آقای رییسی بحث تعارض منافع است. در خصوص بازار سرمایه وبورس نکته ای که به نظر نکته مهمی است بحث تعارض منافع در مدیریت شرکت های بورس و فرا بورس است. اینکه مدیریت اجرایی بازار سرمایه در اختیار کسانی است که خود عضو چندین هیات مدیره شرکت های بورسی هستند؛ یعنی کسانی که به اطلاعات بسیار مهمی در خصوص شرکت های مختلف دست پیدا کرده اند، خود می‌توانند از اطلاعاتی که دارند برای سود شخصی خود استفاده کنند. این یعنی تعارض منافع.از شما می خواهیم در این مساله که مسئولیتش به طور کامل به شما برمی‌گردد ورود کرده و نگذارید عده‌ای خاص از شرایط امروزی که در بازار سرمایه دارند، سو استفاده کنند.

وی افزود: مسئله بعدی راجع به سامانه مودیان مالیاتی است. که قانون آن در سال ۹۸ به تصویب رسید. با مشخص شدن تمامی تراکنش‌های حول یک کالا و مشخص بودن لحظه ورود و مصرف نهایی یک کالا در اقتصاد، جلوی چند اتفاق تا حد زیادی گرفته می‌شود. اجرا شدن این طرح مانع بزرگی برای ورود کالاهای قاچاق به کشور می‌شود. همچنین از پولشویی جلوگیری می‌شود و دیگر مزیت اجرایی شدن این سامانه، جلوگیری از بسیاری از فرارهای مالیاتی است؛  توضیح دهید که این سامانه در چه مرحله ای از اجرا است؟

نماینده اتحادیه جنبش عدالتخواه دانشجویی افزود: تا اینجای کار بخش کوچکی از مسائل عدیده کشور در حوزه اقتصاد را برای شما بیان داشته‌ایم. حالا قصد داریم نکته دیگری را عرض کنیم که به زعم ما، اصلی‌ترین مشکل ما در عرصه اقتصاد و سیاست ریشه در این مسئله دارد. به نظر ما اتفاقی که تا به امروز هیچگاه در اقتصاد کشور و سیاست‌گذاری اقتصادی کشور رخ نداده است، صحبت با مردم و همراه کردن آنهاست.

وی گفت: یک سیاست‌گذار نیاز دارد تا با مردمی که تحت قدرت او هستند و آثار مستقیم قدرت او را می‌چشند و هر تغییر فکر او در زندگی آنها اثر می‌گذارد، توضیح دهد که چه تغییراتی مدنظرش است. همچنین نباید صرفا به فکر اطلاع‌رسانی بود؛ بلکه نکته دیگر این است که باید از مردم خواست که در ایده‌ها اقتصادی مشارکت کنند؛ هم در رسیدن به سیاست‌ها و هم در اجرای آنها.

وی با اشاره به وضعیت اقتصادی گفت: درآمد نفتی پایین است، درآمد های ثابت مثل مالیات بسیار کم است، تورم همچنان بعد از ۴۰ سال مسئله اصلی کشور است. بانک‌های کشور ورشکسته هستند. فاصله طبقاتی و ضریب جینی وضعیت نامطلوبی دارد. تمرکز گرایی در تمام عرصه های کشور مخصوصا اقتصاد بیداد می‌کند. می‌دانیم که شما قصد اصلاح این موارد را دارید و برای آن‌ها دغدغه مند هستید منتها اصلاح این مشکلات بزرگ و پیچیده نیازمند جراحی‌های بزرگی است.

نماینده اتحادیه جنبش عدالتخواه دانشجویی اظهار داشت: اجرای این جراحی‌ها بدون پشتوانه مردمی اساسا امکان پذیر نمی‌باشد. آسیب شناسی ما از دوره کوتاه وزارت شما تا به امروز این است که هنوز اعتقادی که باید به مردم باید داشته باشید را در صحنه عمل بروز نداده اید.

وی گفت: ما به عنوان جریانی که شما را از وزرای انقلابی دولت رییسی می‌دانیم از شما می‌خواهیم برای اینکه بتوان این اصلاحات خوبی که شما به آن واقف هستید جامه عمل بپوشانیم شرایط اقتصادی را به مردم شرح دهید که مردم با شما در مسیر اصلاحات اقتصادی همراهی کنند و ما بتوانیم مطالبات خود را به شکل فراگیرتر و دقیق تر ادامه بدهیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول