اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  راه و مسکن

مدیریت مصرف آب در حوزه کشاورزی راه‌حل برون‌رفت از بحران آب است

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) گفت: حوزه کشاورزی بیش از 90 درصد از حجم مصرف آب کشور را به خود اختصاص داده است و اگر بتوانیم 20 تا 30 درصد در مصرف این حوزه صرفه‌جویی کنیم می‌توانیم بحران خشکسالی و کم‌آبی کشور را مدیریت کنیم.

مدیریت مصرف آب در حوزه کشاورزی راه‌حل برون‌رفت از بحران آب است

‌به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص)ریال سردار سرتیپ پاسدار سید حسین هوش‌السادات در حاشیه بازدید از ششمین نمایشگاه بین‌المللی کشاورزی اظهار داشت: امروز موضوع امنیت غذایی و کشاورزی از موضوعات مهم و راهبردی در جهان است و امنیت و استقلال کشورها به این موضوع پیوند خورده است.

وی افزود: در دوره‌ اخیر موضوعات زیست‌محیطی و کم‌آبی در کشورهای مختلف از جمله کشور ما در حال بروز و ظهور است و باید با استفاده از روش‌های نوین و دانش و فناوری روز این موضوع را مدیریت کرد.

سردار هوش‌السادات گفت: قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) با قوت در موضوع کشاورزی وارد شده است و توانسته در عرصه‌های نوین اقداماتی را پیش‎‌‌بینی کند و امیدواریم با استفاده از فناوری‌ها و دانش روز بتوانیم در کشور این موضوع را گسترش دهد و بحران‌هایی که در کشور به واسطه کم‌آبی ایجاد شده است را مدیریت کنیم.

* مدیر امور کشاورزی قرارگاه خاتم‌‌: خلأ ما در حوزه کشاورزی عدم رسوخ دانش است

در این مراسم مدیرعامل مؤسسه حیات سبز قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص)‌ اظهار داشت: مؤسسه حیات سبز تاکنون در حوزه زیرساخت کشاورزی و فعالیت‌های عمرانی کشاورزی فعالیت‌های زیادی انجام داده است که از جمله آنها می‌توان به اجرای طرح توسعه منابع آب و خاک غرب کشور با 32 هزار هکتار شبکه‌های فرعی، آبیاری زهکشی اشاره کرد که در حال حاضر به اتمام رسیده و تحویل موقت شده است.

علیرضایی افزود: در استان گلستان هم 100 هزار هکتار شبکه‌های آبیاری و زهکشی انجام شده که شامل  80 هزار هکتار شبکه‌های زهکشی و 20 هزار هکتار سامانه‌های نوین آبیاری بوده است.

وی گفت: این طرح از اواسط سال 98 شروع شده است و 50 هزار هکتار از این طرح در خردادماه سال جاری به بهره‌برداری رسیده و مابقی هم در حال اجرا می‌باشد.

مدیرعامل موسسه حیات سبز اظهار داشت: در حوزه‌های دانش‌بنیان نیز توانسته‌ایم ورود پیدا کنیم که شامل حوزه‌های دانشی، دانش‌بنیان، حوزه‌های تغییر و توسعه در قسمت کشاورزی می‌شود.

علیرضایی با اشاره به پروژه، پرورش ماهی در قفس که اخیراً توسط این مجموعه شروع شده گفت: پرورش ماهی در قفس را با یک تکنولوژی خاص ساختیم و طبق برنامه پیش رو در استان هرمزگان و در سواحل جنوبی جزیره قشم 2 هزار هکتار طرح پرورش ماهی در قفس به انجام می‌رسد.

وی افزود: در ادامه این طرح که اجرایی شده تاکنون 150 تن ماهی را پایلوت قرار دادیم و مابقی هم اگر طرح موفقیت‌آمیز باشد در 2 هزار تن این طرح را عملیاتی خواهیم کرد.

مدیر عامل موسسه حیات سبز اظهار داشت: یکی دیگر از پروژه‌های دانشی و دانش‌بنیان تهیه و اجرای بتن پارچه‌ای در کانال‌های آبیاری است.

وی افزود: عمدتاً کانال‌های آبیاری با روش متداول و با بتن لاینینگ اجرا می‌شود، این تکنولوژی که اخیراً ایجاد شده و ما در استان گلستان 2 کیلومتر از آن را به صورت پایلوت اجرا نمودیم، بتن پارچه را جایگزین بتن لاینینگ کردیم که با انجام این کار هم کیفیت بالا می‌رود و هم سرعت کار حداقل ۵ برابر افزایش پیدا می‌کند و سهولت در اجرا را خواهیم داشت.

علیرضایی خلأ موجود در حوزه کشاورزی را عدم رسوخ دانش دانست و گفت: رسوخ دانش در حوزه کشاورزی کمتر از ۵ درصد است؛ از این رو قرارگاه، اخیراً در حوزه‌های دانش کشاورزی ورود پیدا کرده و ایجاد کارخانه‌های نوآوری در حوزه امنیت غذایی با هدف تبدیل ایده به محصول را در مأموریت خود قرار داده است.

وی با اشاره به برنامه‌هایی که این مجموعه پیش رو دارد ادامه داد: با توجه به توافقی که با مجموعه وزارت جهاد کشاورزی انجام خواهد شد، این طرح در سطح یک میلیون مترمربع در 3 استان شمالی کشور اجرایی خواهد شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول