اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

نظر استاد دانشگاه بلگراد درباره حوزه علمیه قم/ کتاب‌هایی که عامل نزدیکی میراث مختلف تمدنی در اروپا شدند

رئیس سابق دانشکده‏ ادبیات دانشگاه بلگراد گفت: اهمیت علمی حوزه‌‌‏های قم و نجف هم‏تراز با مدارس قدیمی آتن و رم در عصر کلاسیک است. الهیات و فلسفه شیعی به خاطر تعالی عرفانی آن عموماً از دسترس پژوهشگران غربی خارج است.

نظر استاد دانشگاه بلگراد درباره حوزه علمیه قم/ کتاب‌هایی که عامل نزدیکی میراث مختلف تمدنی در اروپا شدند

به گزارش خبرنگار قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس، مراسم رونمایی از ۲ کتاب «جریان‏‌شناسی اندیشه مسلمانان در سده‏ بیستم» و «تاریخ اندیشه‏ اجتماعی در اسلام»، در پایتخت‏‌های ۲ کشور صربستان و بوسنی و هرزگوین و در یکی از شهرهای مسلمان‏‌‌نشین جنوب صربستان برگزار شد.

این ۲ کتاب توسط انتشارات مرکز علوم دینی «قم» در بلگراد منتشر شده است، توسط «سعید خلیلویچ» و «معمر خلیلویچ» از پژوهشگران مرکز علوم دینی «قم» در بلگراد به زبان صربی تألیف شده است.این کتاب‌ها که دربردارنده بیش از هزار صفحه توضیحات تحلیلی در ارتباط با حوزه‌‌‏های اندیشه معاصر و اندیشه‏ اجتماعی مسلمانان است با استقبال پژوهشگران مراکز دانشگاهی و رسانه‏‌‌های حوزه علم و فرهنگ در منطقه بالکان واقع در جنوب‌‏شرق اروپا مواجه شده است.

جلسه رونمایی در جنوب صربستان

 اهمیت علمی حوزه‌‌‏های قم و نجف هم‏تراز با مدارس قدیمی آتن و رم است

همچنین صداوسیما ملی صربستان در خبری اختصاصی به تحلیل اهمیت ۲ کتاب جدید اسلام‏‌شناختی پرداخته و منشورات جدید مرکز علوم دینی «قم» در بلگراد را «آثاری منحصر به فرد به زبان صربی و دارای اهمیت زایدالوصف در تمام منطقه‏ بالکان» معرفی کرد.

در مراسم رونمایی از  این ۲ کتاب در شهر بلگراد راده بوژویچ، رئیس سابق دانشکده‏ ادبیات و کرسی شرق‏‌شناسی دانشگاه بلگراد گفت: اهمیت علمی حوزه‌‌‏های قم و نجف هم‏تراز با مدارس قدیمی آتن و رم در عصر کلاسیک است. این در حالی است که الهیات و فلسفه شیعی به خاطر تعالی عرفانی آن عموماً از دسترس پژوهشگران غربی خارج است.

جلسه‏ معرفی ۲ کتاب در شهر سارایوو، پایتخت بوسنی و هرزگوین

ماشان بوگدانوسکی، استاد دانشکده‏ فلسفه دانشگاه بلگراد این ۲ کتاب را آثار مرجع در حوزه تاریخ معاصر و تاریخ اجتماعی اسلامی توصیف کرد و بیان داشت:  مباحث معرفت‏‌‌شناختی غنی در این ۲ کتاب مورد توجه مؤلفان بوده است و آن‌‌‏ها توانسته‌اند بر پایه‏ این مباحث دقیق، عقلانیت متعالی را به کرسی بنشانند که تفوّق بنیادین بر عقلانیت علم مدرن غربی دارد.

کتاب‌هایی که توسعه‏ الهیات اسلامی در منطقه بالکان را رقم زدند

همچنین در مراسم رونمایی از این ۲ کتاب در شهر مسلمان‌‏نشین «پریه‏‌پولیه» در جنوب صربستان، ولادا کواریچ، پژوهشگر ارشد انستیتوی مطالعه توسعه‏ فرهنگ وابسته به وزارت فرهنگ جمهوری صربستان با اشاره به اینکه مرکز علوم دینی «قم» مرکزی پژوهشی با اندیشه استراتژیک قوی است، اظهار داشت: منشورات این مرکز هم برای توسعه‏ فلسفه و الهیات اسلامی در منطقه بالکان و هم برای تقویت تفکر فلسفی و دینی مسیحیت دارای اهمیت مضاعف است.

جلسه رونمایی در شهر بلگراد

وی افزود: کتاب‏‌‌های برادران خلیلویچ، در ضمن استحکام روش‌‏شناختی، هیچ مرزی را بین علم و فلسفه از سویی و سنت دینی از سوی دیگر بر نمی‌‌‏تابند و بلکه اعتبار جهان‏‌‌شناختی معرفت علمی مبتنی بر سنت دینی را مجدداً احیا می‏‌‌کنند.

همچنین الویر موسیچ، استاد بوسنیایی ابراز داشت: گذار زمان و سال‌‌‏های آتی بهتر نشان خواهد داد که ۲ کتاب جدید و منشورات مرکز علوم دینی «قم» در بلگراد دارای ارزش زایدالوصف است.

وی ادامه داد: کتاب‌‌‏های برادران خلیلویچ  ۲ میراث مختلف تمدنی را به همدیگر نزدیک می‌‏سازند، این کتاب‌ها می‌تواند به مهم‌‏ترین مراجع علمی برجسته‌‏ترین نهادهای آکادمیک و تخصصی منطقه‏ بالکان مبدل شود.

به گزارش فارس، کتاب «جریان‌‏شناسی اندیشه‏ مسلمانان در سده‏ بیستم»، اثر سعید خلیلویچ به تحلیل تخصصی و انتقادی رویکرد علمی و اجتماعی اندیشمندان مسلمان معاصر در مواجهه‏ آنان با چالش‏‌‌های نظری و حوزه‏‌های معرفتی جهان مدرن می‌‏پردازد. مؤلف در این کتاب، دیدگاه‏‌های متجددانه علی عبدالرازق، اقبال لاهوری، علی شریعتی، فضل‏‌ الرحمان، اسماعیل فاروقی، محمد ارگون و نصر حامد ابوزید را مورد تبیین انتقادی قرار می‌‏دهد و در فصلی جداگانه، اهمیت میراث عقلی و فلسفی حوزه‏ علمیه‏ قم را در مثال مواجهه نظری آیت‌‌‏الله جوادی آملی با مسأله پلورالیسم دینی به نمایش می‏‌‌گذارد.

از سوی دیگر، معمر خلیلویچ در کتاب «تاریخ اندیشه‏ اجتماعی در اسلام»، خوانندگان بالکانی را با پنج دوره‏ تاریخی توسعه اندیشه غنی اجتماعی در اسلام آشنا می‌‏کند. مؤلف در فصول مختلف این کتاب به دنبال بازخوانی و شرح بسترهای معرفتی بسط اندیشه‏ اجتماعی در آثار و آموزه‏‌های فارابی، مسکویه، ابوریحان بیرونی، سعدی شیرازی، مولوی، محمد غزالی، یعقوبی، خواجه نصیرالدین طوسی، ابن خلدون، فیض کاشانی و بالأخره امام خمینی(ره) و  شهید مطهری بوده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول